Jaké.auto Informace o autech podle značky a modelu

Mazda potvrdila pokračování vývoje Wankelu

Mazda potvrdila pokračování vývoje Wankelu

Mazda potvrdila pokračování vývoje Wankelu Zdroj: acz

Diskuze (67)
Japonská automobilka sice ukončila produkci motorů s rotačním pístem v loňském roce, ale stále pracuje na jejich nové generaci. Ta se má v sériové produkci objevit do pěti let.

Mazda podle britského magazínu Autocar potvrdila, že stále pokračuje ve vývoji nového motoru s rotačním pístem. Poslední Wankel pro sériový model byl přitom v Japonsku vyroben v červnu loňského roku a byl dvourotorový motor Renesis pro model RX-8.

Rotační motor byl často kritizován pro svoji vysokou spotřebu a množství vypouštěných emisí, i proto byl prodej Mazdy RX-8 v Evropě ukončen už v roce 2010. Japonský sporťák totiž nesplňoval emisní normu Euro 5.

Při vývoji nového motoru s rotačním pístem mají inženýři automobilky Mazda využívat i poznatků získaných při vývoji řady technických řešení konvenčních pohonných jednotek, pro něž Mazda využívá označení Skyactiv. Cílem jejich využití je samozřejmě zlepšení ekonomiky provozu a výkonu nového Wankelu. Pro dosažení vyššího výkonu a zároveň ke snížení spotřeby paliva a emisí škodlivých plynů má mimo jiné přispět i nový systém zapalování.

Prozatím stále neoficiální jsou informace o uvedení nového Wankelu do sériové výroby, které zmiňují, že inženýři automobilky jej chtějí vidět v produkčním modelu do pěti let. V případě úspěšného dokončení vývoje a spuštění výroby bude nový motor nabízen nejprve a atmosférickém provedení. V závislosti na výsledcích testů spolehlivosti jej má později doplnit i přeplňovaná verze.

Vývoj motorů s rotačním pístem byl u japonské automobilky zahájen v roce 1961, kdy Mazda získala licenci na motor Wankel a začala pracovat na své verzi pro sériovou výrobu. Prototyp sportovního kupé s tímto motorem Mazda Cosmo Sports (110S) se představil na tokijském autosalonu 1964 a v roce 1967 se začal vyrábět sériově.

Na tento model Mazda navázala řadou dalších sportovních vozů a Wankel zamířil v sedmdesátých letech i pod kapoty sedanů, kombi a dokonce i pick-upu. V Evropě se Wankel nejvíce proslavil ve spojení se třemi generacemi sportovního kupé RX-7, na které navázal model RX-8.

S motorem Wankel pohánějícím závodní speciál 787B se Mazda stala v roce 1991 první a doposud jedinou japonskou automobilkou, která se může pochlubit celkovým vítězstvím v závodě 24 hodin Le Mans.

Vstoupit do diskuze (67)