Jaké.auto Informace o autech podle značky a modelu

Mazda potvrdila pokračování vývoje Wankelu

Ondřej Pavlůsek
Diskuze (67)
Japonská automobilka sice ukončila produkci motorů s rotačním pístem v loňském roce, ale stále pracuje na jejich nové generaci. Ta se má v sériové produkci objevit do pěti let.

Mazda podle britského magazínu Autocar potvrdila, že stále pokračuje ve vývoji nového motoru s rotačním pístem. Poslední Wankel pro sériový model byl přitom v Japonsku vyroben v červnu loňského roku a byl dvourotorový motor Renesis pro model RX-8.

Rotační motor byl často kritizován pro svoji vysokou spotřebu a množství vypouštěných emisí, i proto byl prodej Mazdy RX-8 v Evropě ukončen už v roce 2010. Japonský sporťák totiž nesplňoval emisní normu Euro 5.

Při vývoji nového motoru s rotačním pístem mají inženýři automobilky Mazda využívat i poznatků získaných při vývoji řady technických řešení konvenčních pohonných jednotek, pro něž Mazda využívá označení Skyactiv. Cílem jejich využití je samozřejmě zlepšení ekonomiky provozu a výkonu nového Wankelu. Pro dosažení vyššího výkonu a zároveň ke snížení spotřeby paliva a emisí škodlivých plynů má mimo jiné přispět i nový systém zapalování.

Prozatím stále neoficiální jsou informace o uvedení nového Wankelu do sériové výroby, které zmiňují, že inženýři automobilky jej chtějí vidět v produkčním modelu do pěti let. V případě úspěšného dokončení vývoje a spuštění výroby bude nový motor nabízen nejprve a atmosférickém provedení. V závislosti na výsledcích testů spolehlivosti jej má později doplnit i přeplňovaná verze.

Vývoj motorů s rotačním pístem byl u japonské automobilky zahájen v roce 1961, kdy Mazda získala licenci na motor Wankel a začala pracovat na své verzi pro sériovou výrobu. Prototyp sportovního kupé s tímto motorem Mazda Cosmo Sports (110S) se představil na tokijském autosalonu 1964 a v roce 1967 se začal vyrábět sériově.

Na tento model Mazda navázala řadou dalších sportovních vozů a Wankel zamířil v sedmdesátých letech i pod kapoty sedanů, kombi a dokonce i pick-upu. V Evropě se Wankel nejvíce proslavil ve spojení se třemi generacemi sportovního kupé RX-7, na které navázal model RX-8.

S motorem Wankel pohánějícím závodní speciál 787B se Mazda stala v roce 1991 první a doposud jedinou japonskou automobilkou, která se může pochlubit celkovým vítězstvím v závodě 24 hodin Le Mans.

Ondřej Pavlůsek
Diskuze (67)
4. 3. 2013 09:34
wankel
ja nikdy nerozumiem tomu preco sa tu hadate ci je wankel dobry alebo nie... Som velky fanusik mazdy a teda: dolezite je si uvedomit ze wankel nieje motor ktory ma velku vydrz... Wankel je pre vyblaznenie.. Nizka hmotnost a velky vykon, to je wankel.. S objemu 1,3 dostat 200 hp to je wankel. Ziadne dlhe vzdialenosti ziadne rodinne auto. Ale o tom ze to ma zvuk ako vysavac s tym nesuhlasim. A o tom ze je neporovnatelny s "normalnymi" piestovymi motormi sa nebudeme bavit.. Staci sa pozriet s akym naskokom vyhrala mazda na le mans s stvorrotorovym wankelom..
Avatar - Hammunasakra
27. 2. 2013 17:14
Re: Mazda potěšila <b class="smile01"><b>:-)</b></b>
Ano. Ano (krásná ukázka jak z PRŮMĚRNÉ věci, které navíc do běžných aut NENÍ příliš vhodná (!) - může dav "šílet"). Ano (i když to je "hezké"- to je VÝJÍMKA, to se asi DÁ brát jako KONSTRUKČNÍ PLUS). Ano. Ano (to má snad už doslova "každý", ne?).
Stále (jen) po "povrchu", soustředíte se na NEpříliš důležité DROBNOST (nic proti nim - vím že přesně TÍMHLE automobilky "loví" zákazníky - a nejen automobilky, je to asi jako když si kvůli PĚKNÉMU klipu, koupíte celé CD ;-)). Já mluvila o PODSTATĚ o ZÁKLADu - o KONSTRUKCI aut :-)
PS: Proč se ptáte zrovna na CItroën? ;-)
PPS: Tak CO to "(jasně) lepší auto" než Citroën C5 3.0 V6 bi-turbo - JAKÉ že je to "lepší auto" (za ca 800 t. kč? a když s tím máte TAKOVÝ pVWoblém, tak holt řekněte DRAŽŠí :-)
27. 2. 2013 16:36
Re: Mazda potěšila <b class="smile01"><b>:-)</b></b>
Tuctova technika?Myslite hned 2 dvojspojka po 959 seriove vyrabena?Prime vstrikovani s preplnovanim i dvojitym?Samocinne parkovani,start stop system uz u III Golfa v 93 roce atd?Co ma Citroen?
Avatar - Hammunasakra
27. 2. 2013 15:55
Re: Mazda potěšila <b class="smile01"><b>:-)</b></b>
Tak si VYBERte - buď NEbudete stále dokola (fakt hloupě) "TETAovat" apod. a já vám RÁDA vysvětlím proč by fanoušek do aut MĚL být rád za Wankel apod...
..no a nebo budete BURAN a ... holky se s vámi bavit nebudou (TAKhle je to "jednoduché" ;-)
Avatar - Dinar
27. 2. 2013 06:25
Re: Mazda potěšila <b class="smile01"><b>:-)</b></b>
Aha, takže zase nic... Nějak mně to ani nepřekvapuje. :-!