Jaké.auto Informace o autech podle značky a modelu

McLaren chystá sedan a SUV. Možná na čínském základě od Nia

McLaren MSO 750S Coupé
McLaren MSO 750S Coupé
McLaren MSO 750S Coupé
McLaren MSO 750S Coupé
22 Fotogalerie
Michal Dokoupil
Diskuze (7)

Existuje už jen minimum značek, které ve svém portfoliu nemají alespoň jedno SUV. Poslední dobou se mezi zaprodance přidaly i donedávna ryze sportovní značky jako Ferrari nebo Lotus a vypadá to, že dojde i na McLaren.

Legendární britská značka v posledních letech finančně strádala a v prosinci loňského roku proto přešla pod nové majitele. CYVN Holdings, investor z většiny vlastněný vládou Abú Dhabí, který McLaren nově vlastní, jej spojí s britským startupem Forseven, který investor ze Spojených arabských emirátů začal financovat také loni.

V rámci plánu na zlepšení finanční situace McLarenu se má více využívat právě legendární jméno, které se na formulích objevuje od roku 1966 a na silničních autech od roku 1992. V současnosti McLaren vyrábí sedm modelů, přičemž do žádného se nevejdou více než dva lidé.

Přesně to se má změnit a pod slavnou značkou se chystají nová SUV, ale překvapivě také sportovní sedany. Produkci supersportů to nemá omezit, pokračovat budou i nadále, od nových modelů se ale slibuje zvýšení prodejů a tedy zisků.

Spojení McLaren a Forseven má být oznámeno v nejbližších týdnech, výslednou spojenou firmu má řídit někdejší programový ředitel automobilů u JLR (dříve Jaguar Land Rover), zatímco současný generální ředitel McLarenu Michael Leiters zůstane v čele samotné značky.

Jakékoliv detaily o nových modelech zatím nejsou známy. O moc více se neví ani o plánovaných vozech Forseven, které asi budou pro vícemístné McLareny základem. CYVN nedávno investovala 2,3 miliardy liber (69,2 miliardy Kč) do čínské automobilky Nio, čímž ovládá cca 20 % podíl. 

Video placeholder
McLaren W1 • Zdroj: McLaren

V únoru 2024 Číňané potvrdili, že s Forseven uzavřeli dohodu o licencování technologií. Vozy Forseven mají být elektrické a stát na čínském základě. Může tedy přijít doba, kdy to bude platit i pro vozy McLaren. Collins má kromě současné pozice generálního ředitel Forsevenu také místo v představenstvu Nia.

Jde o zajímavou změnu proti předchozí pozici značky. Bývalý generální ředitel Mike Flewitt dříve prohlásil, že McLaren nikdy nebude vyrábět větší auto. V rozhovoru pro TopGear.com v roce 2018 přímo řekl, že na světě je „více než dost SUV a nepotřebujeme další.“ Bohužel ale následovaly finanční problémy, které vedly mimo jiné i k částečnému rozprodeji historických sbírek McLarenu a následně i celé firmy do arabských rukou.

Vstoupit do diskuze (7)