Mercedes-Benz A (1997-2004) - německá bonsaj
Nejprve nadšení, poté zděšení
Uvedením třídy A vstoupil Mercedes v roce 1997 do nižší střední třídy s vozem, který měl pokrokovou koncepci, svěží design a přitom to byl Mercedes se vším co k němu patří. Nic menšího se pod touto značkou nikdy nevyrábělo a zřejmě asi už nikdy vyrábět nebude.
Nový produkt v konkurencí nabitém segmentu byl dlouho před zahájením prodeje propagován a jeden z marketingových průzkumů dokonce tvrdil, že v době uvedení na trh znalo novou třídu A až 86% respondentů. To je u zcela nového modelu mimořádně vysoké číslo. Pozornost zákazníků na podzim 1997 zkrátka směřovala směrem k novému baby-benzu. Jenže 21.října 1997, tři dny po oficiálním uvedení na domácí německý trh, došlo k nečekanému převrácení nového áčka v tzv. losím testu, který prováděl jeden švédský autočasopis. Koncern Daimler-Benz se ocitl ve středu nechtěné pozornosti a 11. listopadu 1997 zaznělo z úst šéfa Mercedesu Jürgena Schremppa: „Nechceme vyrábět žádné auto, o kterém dnes víme, že jej můžeme vyrábět lépe.“ Pro Mercedes-Benz A to znamenalo stop-stav na 12 týdnů, během kterých se dostal tento produkt do lepší formy. Koncern Daimler-Benz nechtěně přispěl do učebnic praktickou ukázkou krizového managementu. I přes neslavný začátek kariéry si áčko rychle získalo početnou klientelu a vozů první generace bylo vyrobeno více než 1,1 miliónu.
Krátký, ale vysoký
Přechod od Mercedesu třídy C s délkou 4,5 metru k minimalistickému Mercedesu třídy A s délkou jen málo přes 3,5 metru nebyl snadný. Aby se do tak krátkého vozu vešlo alespoň teoreticky pět cestujících a aby přitom současně nebyla poškozena image bezpečného vozu, musel výrobce přijít s něčím výjimečným. Zásadní novinkou malého Mercedesu byla sendvičová konstrukce podlahové plošiny a extrémně vpřed skloněné a vpředu napříč uložené motory. V případě čelního nárazu se motor vydal ne přímo proti cestujícím, ale dolů pod vozidlo. Cestující sedí výše nad vozovkou, takže ani boční náraz není tak nebezpečný, jako u konkurenčních vozů podobné velikosti. Nevýhodou vysoké dvojité podlahy je malá výška interiéru, přestože automobil samotný má výšku úctyhodných 1,7 metru.
Variabilita již od roku 1997
Vysoký bezpečnostní standard
Po skandálním začátku kariéry dostalo áčko do vínku úplnou sadu bezpečnostní výbavy, což byl v roce 1998, v této velikostní třídě, naprosto ojedinělý krok. V základní výbavě bylo ABS, brzdový asistent, ESP, airbag řidiče a spolujezdce, boční airbagy, automatická deaktivace airbagu spolujezdce. Pro jednoznačné chování vozu byly provedeny úpravy na podvozku, sníženo těžiště a automobil měl standardně patnáctipalcová kola.
Je to vůbec Mercedes?
Tlak na cenu nejmenšího vozu značky s třícípou hvězdou ve znaku přivedl do interiéru jen průměrné a překvapivě ledabyle zpracované materiály. Uvnitř byl dostatek místa spíše jen na předních sedadlech. Srovnáváme-li však Mercedes A s podobně velkými konkurenty, nevede si špatně ani prostor ve druhé řadě. Délka vozu je přeci jen obtížně překonatelným omezením. Mercedes dělal co mohl aby se cestující do krátkého vozu vměstnali. Zavazadlový prostor má dostatečný objem 390 litrů, lze jej však dále rozšiřovat sklopením resp. vyjmutím zadních sedadel.
Kvalita interiérových materiálů u prvních vozů nebyla příliš přesvědčivá, takže není divu, že automobilka v roce 1999 a 2001 v rámci modelové péče právě tyto oblasti vylepšila. Od roku 2001 jsou na středové konzole místo posuvných táhel ventilace kruhové ovladače. Právě kvůli řadě vylepšení v interiéru a zavedení modernějších světlometů s čirou optikou jsou ke koupi doporučovány spíše modely od r. 2001 dále.
Motory
Mercedes třídy A začal svou kariéru jen se dvěma zážehovými motorizacemi v modelech A140 a A160, později se nabídka rozšířila o i turbodiesely, ve druhé polovině modelového cyklu přišly výkonné verze A190 a A210 Evolution. Naše praktické zkušenosti s benzínovým Mercedesem A 160 a oběma diesely si můžete přečíst ve zveřejněných testech. Odkazy naleznete na konci článku.
Mercedes-Benz A - modelový rok 2003 - zážehové motory | ||||
Motor | A 140 | A 160 | A 190 | A 210 |
Zdvihový objem [cm3] | 1397 | 1598 | 1898 | 2084 |
Válce/ventily | 4/2 | 4/2 | 4/2 | 4/4 |
Nejvyšší výkon [kW/ot/min] | 60/5000 | 75/5250 | 92/5500 | 103/5500 |
Nejvyšší toč. mom. [Nm/ot/min] | 130/3750 | 150/4000 | 180/4000 | 205/4000 |
Max. rychlost [km/h] | 170 | 182 | 198 | 203 |
Zrychlení 0-100 km/h [s] | 12,9 | 10,8 | 8,8 | 8,2 |
Komb. spotřeba [l/100 km] | 7,1 | 7,2 | 7,2 | 8,2 |
Cena nového vozu [Kč] | 499 000 Kč | 569 000 Kč | 641 000 Kč | 784 000 Kč |
Cena verze L [Kč] | 546 000 Kč | 615 000 Kč | 687 000 Kč | 802 000 Kč |
V nabídce áček z druhé ruky figurují převážně pětistupňové manuálně řazené převodovky, setkat se můžete s automatickou pětistupňovou převodovkou a také s automatizovanou převodovkou. Mezi zajímavé prvky výbavy patřila lamelová otvírací střecha, která ale může být u ojetého vozu zdrojem nepříjemností (hluk, netěsnost vůči vodě).
Současně s faceliftem v roce 2001 přišla na trh o 17 centimetrů prodloužená verze s písmenem L v názvu. Z malého Mercedesu se rázem stal ve druhé řadě nadprůměrně prostorný automobil.
Mercedes-Benz A - modelový rok 2003 - vznětové motory | ||||
Motor | A 160 CDI | A 170 CDI | ||
Zdvihový objem [cm3] | 1689 | 1689 | ||
Válce/ventily | 4/4 | 4/4 | ||
Nejvyšší výkon [kW/ot/min] | 44/3600 | 66/4200 | ||
Nejvyšší toč. mom. [Nm/ot/min] | 160/1500 | 180/1600 | ||
Max. rychlost [km/h] | 155 | 175 | ||
Zrychlení 0-100 km/h [s] | 17,6 | 12,5 | ||
Komb. spotřeba [l/100 km] | 4,5 | 4,9 | ||
Cena nového vozu [Kč] | 557 000 Kč | 589 000 Kč | ||
Cena verze L [Kč] | - | 636 000 Kč |
Časté závady
Ani po tom, co výrobce zažehnal skandál se stabilitou vozu při vyhýbacím manévru, nepřestal být podvozek problematickým místem malého Mercedesu. Přední náprava bývá dost často slyšet, což je nemoc, kterou vyléčí výměna uložení stabilizátoru nebo kulových čepů. Také se zadní nápravou bývají občas potíže.
Poloautomatická převodovka se sem tam nenechá přeřadit z parkovacího do jízdního režimu. Poměrně měkký lak obvykle podlehne odlétávajícím kamínkům či ulpěnému hmyzu, což je v lepším případě jen estetický nedostatek, v horším případě má poškozený díl na přídi (kapota, A-sloupky) již začínající korozi.
Ne právě prémiově působící plasty prvních vozů nejsou jediným překvapením uvnitř malého Mercedesu. Relativně malá sedadla v některých značně zatěžovaných vozech občas skřípou. Ani problémy s elektronikou nejsou výjimkou, ať už jde o centrální zamykání, řídicí jednotky nebo imobilizéry. Plastové zadní výklopné víko je slepeno ze dvou částí, které se u některých vozů na slunci oddělují. Palivoměr občas neukazuje skutečný stav paliva v nádrži.
Závěr
Další informace najdete také na odkazech:
Test Mercedes-Benz A 160 CDI 1999
Test Mercedes-Benz A 170 CDI 2001
Představujeme Marcedes-Benz A 190 1999
Crash test Euro NCAP Mercedes-Benz A 1999
Přednosti
- velká variabilita interiéru
- vysoká úroveň aktivní i pasivní bezpečnosti
- pohodlné nastupování
- nadprůměrně prostorná karoserie verze L
Nedostatky
- průměrný dojem z interiéru
- nízký komfort odpružení
- nepohodlná sedadla
- malá stabilita vozu při jízdě v přímém směru
Nejčastější závady
- závady elektroniky (imobilizér, řídící jednotky, centrální zamykání)
- netěsnosti lamelové střechy
- problémy s přední i zadní nápravou
- rozlepení zadního výklopného víka
- měkký snadno poškozený lak
- nepřesný palivoměr