Jaké.auto Informace o autech podle značky a modelu

Mercedes-Benz CL - First Class

Ondřej Láník
Diskuze (0)
Za každý z 5065 milimetrů délky tohoto Mercedesu zaplatíte přinejmenším 640 korun, přesto je zde mnoho důvodů, proč se o tento automobil má zajímat i obyčejný smrtelník.

Neuvěřitelné množství funkcí, které tento automobil vždy nabízel se s elektronickým věkem ještě dále znásobilo. Člověk se ale vrací do centra pozornosti. On je ten, kdo má být komfortně přepravován a je to taky ten, kdo tady platí…

Velká kupé Mercedes-Benz patřila vždy k nositelům inovativních řešení. To co značce scházelo v oblasti exkluzivity na Aston Martin, Bentley nebo Maserati, doháněla technickou vyspělostí. Od padesátých let se vyrobilo více něž 175 tisíc velkých kupé, když zlatou érou byla osmdesátá léta, kdy se vyrobilo 74 luxusních dvoudveřových Mercedesů řady C126 poprvé výhradně s osmiválcovými motory. Následník C140 s ortodoxními „mamutími“ tvary již zdaleka tak úspěšný nebyl, protože se během šesti let vyrobilo jen 26 tisíc vozů. Minulá generace C215 se vrátila k eleganci, která se líbí většině lidí a asi i proto vzniklo 46 tisíc vozů. Nejnovější řada C216 je zase o kus lepší. Další zvětšování vnějších rozměrů už prakticky nemá smysl a tak to co má přilákat zákazníky se jen těžko popisuje a vysvětluje. Přesto se o to pokusíme.

Design

Desetiletý životní cyklus, který si Mercedes-Benz mohl dovolit při výrobě kupé C126 v osmdesátých letech, je již dávno minulostí ale i šest až sedm let působení na trhu není právě málo. Pro designéry to znamená, že se musí pokusit vytvořit nadčasovou, ale přitom dostatečně moderní karoserii. Problém se komplikuje tím, že nejstarší značka na světě musí současně vykazovat jisté tradicionalistické znaky, které její stávající zákazníci vyžadují. Mix i tentokrát vycházel z odvážného designu limuzíny řady S. Kupé dostalo širokou a nižší masku s velkým integrovaným logem. Relativně malá světla po stranách dávají spolu s výraznými prolisy na kapotě vyniknout šířce vozu. Záď jakoby ani nepatřila Mercedesu. Američané by ji nebýt klasického loga směle přiřadili Acuře nebo dokonce nějakému velkému Korejci. Zde se tvůrci skutečně odvázali. Nejdelší interiér jaký kdy čtyřdveřové kupé Mercedes CL mělo, vznikl stavbou kabiny s velmi skloněným předním i zadním sklem. Eleganci dvoudveřové karoserie nenarušuje tradičně absentující B-sloupek. Bezmála třímetrový rozvor a vnitřní šířka 1505 resp. 1403 mm jsou dobrými předpoklady ke komfortnímu cestování.

Nové CL je jen o málo větší než předchůdce. S délkou 5065 mm, šířkou 1871 mm a výškou 1418 mm je karoserie o 75 mm větší do délky, o 14 mm do šířky a o 20 mm do výšky. Zavazadlový prostor má místo 450 celých 490 l.

Karoserie

mercedesbenz design pneu predstavujeme technika testy testypneu mercedesbenz design pneu predstavujeme technika testy testypneu

Interiér

mercedesbenz design pneu predstavujeme technika testy testypneu mercedesbenz design pneu predstavujeme technika testy testypneu

Centrální informační systém, jakési palubní ovládací středisko, se u Mercedesu jmenuje COMMAND (Cockpit Management and Data System). V nejnovějším provedení byly nově přeskupeny nejpoužívanější funkce, které mají nadále samostatná tlačítka na středové konzole, na dveřích a na stropě. Méně často využívaná nastavení jsou dostupná pouze prostřednictvím COMMAND. Novou myšlenkou této generace je zdvojení cest k jednotlivým nastavením. Vyhovuje-li tedy někomu více práce s ovladačem COMMAND použije ten, kdo má raději přímý skok do správné obrazovky, využije přímá tlačítka. COMMAND má nyní nový osmipalcový displej s poměrem stran 16:9, který lze naklápět v rozsahu 10° a více-směrný ovladač vyrobený z hliníku a usazený na středovém tunelu obloženém dřevem nebo hliníkem.

V primární zóně výhledu řidiče je multifunkční volant a přístrojový štít, vytvořený obrazem osmipalcového TFT monitoru. Klasicky koncipované kruhové přístroje jsou promítány, do rychloměru jsou pak vloženy oblasti s informacemi předávanými názornou grafickou formou.

mercedesbenz design pneu predstavujeme technika testy testypneu mercedesbenz design pneu predstavujeme technika testy testypneu

V současném provedení jsou umístěny dva ventilátory v opěradle a čtyři ventilátory v sedáku každého z předních sedadel.Topné elementy vyhřívání sedadel jsou přímo pod čalouněním.

Vylepšená je také masážní funkce sedadel, která nyní pracuje s devíti vzduchovými polštáři (dříve sedm), které ovlivňují podpírání těla ve čtyřech tělesných partiích. Díky novým ovládacím ventilům pracujícím na bázi piezoprvku je provoz tišší a mnohem rychlejší než dříve. Funkce je využívána i systémem PRE-CRASH, kdy je cestující připraven díky bleskurychlému optimálnímu nastavení sedadla na náraz.

Čtyřzónová klimatizace vychází ze stejného systému jaký byl uveden v novém Mercedesu třídy S na podzim 2005. Interiér je rozdělen na spodní část pravé a levé poloviny kabiny a pravou resp. levou horní časti kabiny. Nastavením v COMMAND lze zvolit přímé směřování proudů vzduchu na vybraná místa, nepřímé „bezprůvanové“ udržování teploty a střední, které odpovídá konvenčnímu automatickému režimu. Snímače kontrolují teploty, vlhkost, intenzitu slunečního záření a čistotu nasávaného vzduchu.

Bezpečnost

mercedesbenz design pneu predstavujeme technika testy testypneu mercedesbenz design pneu predstavujeme technika testy testypneu

Mercedes-Benz uvádí, že Brake Assist PLUS může snížit počet nehod při nárazech ze zadu. Během testování systému byl PRESAFE zkoušen se 100 řidiči na simulátoru, kde přispěl ke snížení rizika nehody v kritických situacích ze 44 % na 11 %. Testy v prototypech potvrdily výsledky ze simulátorů, 200 řidičů najelo s PRESAFEm ve 24 prototypech 400.000 kilometrů.

Brake Assist PLUS (BAS PLUS) používá dva radary. První pochází z adaptivního tempomatu DISTRONIC (77 GHz), druhý nový radar je určen pro krátké vzdálenosti a pracuje s frekvencí (24 GHz).

PRE-SAFE varuje řidiče asi 2,6 s před možným nárazem o nebezpečné situaci a vyzývá jej tak, aby začal konat. 1,6 s před nárazem se ozve trojité varování a brzdový systém začíná aplikovat částečné brzdění (zpomalení asi 4 m/s2), když řidiče dělí od nárazu jen 0,6 s má teoreticky poslední příležitost vyhnout se nehodě manévrem nebo brzděním. V opačném případě následuje náraz a zasahuje PRE-SAFE s výše popsanými preventivními opatřeními zmírňujícími následky nehody.

Podstatně jednodušší opatření aktivní bezpečnosti jsou blikající brzdová světla. Kdykoli dojde k prudkému brzdění při rychlosti nad 50 km/h nebo kdykoli je aktivován brzdový asistent svítí brzdová světla přerušovaně. Po zastavení svítí stále a jsou samočinně zapnuta varovná světla. Pode výzkumu výrobce je reakce řidičů o 0,2 s rychlejší s tímto režimem, což při rychlosti 100 km/h představuje cenných 5,5 m dráhy jedoucího vozidla.

Nové předpisy evropské komise umožnily Mercedesu zavedení nové generace adaptivních světlometů, které dnes představují vrchol světelné techniky v automobilech. Nad dosavadní dva režimy svícení (potkávací a dálková světla) se zavádí další povolené možnosti. V tzv. režimu jízdy krajinou (country-mode) jsou více osvětleny kraje vozovky, zejména na straně řidiče, aby ten mohl rychleji reagovat na ostatní účastníky provozu. V dálničním režimu je při rychlostech nad 90 km/h až o 60% prodloužena osvětlená část vozovky před řidičem. V prvním kroku je zvýšen výkon xenonových světel z 35 na 38 Wattů, při rychlosti 110 km/h se pak potkávací světlomety naklopí výše a aktivují se i dálková světla. Před ně je vložena clona, zabraňující oslňování protijedoucích řidičů. V tomto režimu je osvětlena vozovka do 120 m před autem, což je asi o 50 m delší vzdálenost než u konvenčních světlometů. Inteligent Light System zahrnuje také režim pro jízdu v mlze. Jsou-li mlhová světla zapnuta, rozšíří se kužel světla xenonových výbojek o několik stupňů, což zlepší osvětlení okrajů silnice.

Asistenční systémy

Radarová technika využívaná systémem PRE-CRASH pochází z jiného zařízení. Je jím aktivní tempomat DISTRONIC, který v nejnovějším provedení dokáže vedle udržování a adaptace rychlosti podle okolního provozu, také zcela zastavit automobil v případě, že se kolona automobilů střídavě zastavuje a rozjíždí. Tato funkce byla zavedena spolu s novým radarem pro krátké vzdálenosti a rozšířením možností automatického brzdění, které nyní dokáže zpomalit automobil až se zpomalením 4 m/s2 (dříve 2 m/s2).

Vzhledem k délce přes 5 metrů bude neocenitelným pomocníkem také nový parkovací asistent. Ten využívá místo konvenčních ultrazvukových čidel také radarové snímače (4 vpředu a 2 vzadu), které mají dosah 11 m a úhel snímání 40°. Alternativou k němu je PARKTRONIC s ultrazvukovými snímači a barevnou kamerou v zádi. K dispozici je také vizuální a hlasová asistence pro parkovací manévry.

Podvozek

Mercedes-Benz je průkopníkem víceprvkových náprav (poprvé byla pětiprvková náprava použita v modelu 190E v osmdesátých letech) a tak nepřekvapí, že i nové CL má vyspělý podvozek. Přední čtyřprvková náprava prošla další inovací. Horní a spodní ramena jsou vyrobena z hliníku a spojena těhlicí. Horním ramenem prochází tlumičová vzpěra z oceli. Čtvrtý prvek, který dal nápravě jméno, představuje vazbu mezi hřebenovým řízením a koly. Konstrukce nápravy je prakticky zcela necitlivá na vibrace od kol působené nevyvážeností, případně brzdných sil. Zadní pětiprvková náprava je kompletně sestavena z hliníkových komponent.

K Mercedesu CL patří od roku 1999 také systém Active Body Control, který omezuje nežádoucí pohyby karoserie. Mercedes tak řeší konflikt mezi pohodlím a ovladatelností. Malá tuhost pružin u komfortně naladěných automobilů působí problémy při náhlé změně směru, protože karoserie se začne naklápět a působí tak proti změně směru jízdy. Je-li takových manévrů několik za sebou, může se v extrémní situaci stát automobil zcela neovladatelný v potřebném čase. ABC využívá čtyř samostatných pružících a tlumících jednotek u jednotlivých kol, které jsou ovládány elektronikou podvozku. Energeticky náročné vyrovnávání pohybů karoserie ve frekvenčním pásmu do 5 Hz má na starost vysokotlaký hydraulický okruh (s tlakem až 20 MPa). Zatímco první generace ABC dovolovala v zatáčkách náklon karoserie 2,2°, druhá generace je účinnější, když umožní náklon jen 1,2°. Podobné je srovnání náklonů u vyhýbacího manévru, které se podařilo snížit z 1° na 0,7°.

Standardem třídy CL je vedle ABC, také ABS, brzdový asistent, ASR a ESP. Sdílené komponenty snímající otáčky kol využívá také TPM (pasivní monitoring úniku tlaku v pneumatikách). Mercedes nabízí také vyspělejší aktivní verzi přímé kontroly tlaku a teploty pneu.

Motory

Dva velkoobjemové motory mají za úkol svižně a přitom komfortně pohánět 2 resp. 2,2 tuny vážící kupé. Oba dva agregáty jsou převzaty z jiných modelových řad. Pro CL500 je připraven osmiválec, v CL600 bije dvanáctiválcové srdce. Zdvihový objem je kupodivu velmi podobný, silnější agregát V12 si ale pomáhá k 380 kW při 5000 ot./min dvěma turbodmychadly. Výrobce uvádí, že přes vyšší výkon je nové kupé CL600 o 0,4 l úspornější než minulá generace. O motoru pro CL500 jsme více psali při jeho premiéře ve třídě S. Slabší motorizace je dodávána se sedmistupňovou automatickou převodovkou 7G-Tronic, silnější musí vystačit s pěti stupni.

Mercedes-Benz CL - základní technická data
. CL500 CL600
Zdvihový objem [cm3] 5461 5513
Válce/ventily 8/4 12/3
Nejvyšší výkon [kW/ot./min] 285/6000 380/5000
Nejvyšší točivý moment [Nm/ot./min] 530/2800-4800 830/1900-3500
Zrychlení 0-100 km/h [s] 5,4 4,6
Nejvyšší rychlost [km/h] 250 250
Kombinovaná spotřeba [l/100 km] 12,1 14,3
Pohotovostní hmotnost [kg] 1995 2185
Základní cena [Kč] 3.258.000,- 4.605.000,-
Ondřej Láník
Diskuze (0)