Jaké.auto Informace o autech podle značky a modelu

Mercedes-Benz CLK DTM AMG: ďábelský odvar z SLR

Ondřej Láník
Humbuk kolem nejsilnějšího sériového Mercedesu SLR McLaren už opadl, a proto si u Mercedesu řekli, že je na čase oslavit a „prodat“ úspěchy značky v německém poháru DTM supersilným silničním modelem. Nový Mercedes-Benz má...

První tři písmena - CLK – ukazují na základ tohoto malosériově vyráběného automobilu. DTM připomíná prestižní německý pohár cestovních vozů, který Mercedesy v minulém roce vyhrály a poslední tři písmena – AMG – identifikují supersportovní ambice, které jsou s automobily továrního tunera dlouhou dobu spojeny. Složitý název byl dokonce tak dlouhý, že se nevešel ani na záď, kde se automobil identifikuje jen písmeny CLK a AMG. Model CLK DTM AMG je na jednu stranu vzdálen od závodních Mercedesů, ale podobně velký odstup si limitovaná série drží od sériových kupé CLK. Výkony, použitá technika a cena jej řadí kamsi mezi modely 55 AMG a SLR McLaren.

Design

Nový supersport má základ v kupé CLK, ale dostal outfit, který připomíná speciály z DTM. Hra na první dojem jde u tohoto Mercedesu překvapivě daleko. Pomineme-li tradiční označování motoru o zdvihovém objemu 5439 cm3 zkratkou 5.5 V8, je tu několik detailů, které nelze přehlédnout, protože sportovní Mercedesy se zpravidla obejdou bez rozšiřování blatníků, když preferují čisté a jednoduché tvary. Snadná identifikace s příbuzenstvem z DTM si vyžádala u CLK DTM AMG aplikaci nových dílů karosérie. V městské praxi nepoužitelný nárazník s nízko položeným spojlerem, prakticky znemožňuje přejezd sebemenšího zpomalovacího hrbolu. Agresivní vzhled je podpořen výrazným rozšířením blatníků i přesto, že pneumatiky slabšího CLK 55 AMG mají velmi podobné rozměry. Zadní křídlo a zakrytování spodku vozu, které končí difuzorovým zadním nárazníkem se podílí na přítlačné síle rostoucí s rychlostí (při 200 km/h +36 kg). Na druhou stranu se zhoršuje aerodynamika (cx =0,39). Priority jsou ale nastaveny jasně. Když je třeba velkého přítlaku, musíme odpory překonávat vyšším výkonem (kterého stejně máme víc než dost).

Uvnitř jsou pouze dvě sportovní sedadla, vybavená čtyřbodovými bezpečnostními pásy. Prázdný prostor za nimi, který by snad bylo možno považovat za část prostoru pro zavazadla, je oddělen příčnou výztuhou z uhlíkového kompozitu, na které jsou ukotveny bezpečnostní pásy. Dalším z krásných detailů, které však nemají stoprocentní opodstatnění je volant. Jeho seříznutá spodní část většinou šetří v kokpitu sportovních aut místo, v interiéru původně komfortního kupé CLK je ale místa dost. Tlačítky na volantu bývají nastavovány různé parametry, které ovlivňují chování vozu, v tomto případě je jimi možno ovládat pouze klasický palubní počítač. Skutečné je superpřímé řízení, jež má převod 15,5:1 a tedy jen 1,75 (!) otáčky volantu mezi dorazy.

Zapomeneme-li na uvedené a puristou odsuzované nedostatky, je atmosféra na palubě jedinečná. Původní přístrojová deska byla nově obložena prvky z uhlíkových vláken, před řidičem je nový přístrojový panel, kterému dominuje centrální kruhový ukazatel. V něm je sdruženo několik funkcí, což možná bude v (ďábelsky rychlé) praxi stěžovat čitelnost. Na vnějším obvodě je stupnice rychloměru cejchovaná do 360 km/h, otáčkoměr tvoří 64 diod, které při maximálních otáčkách (7000 ot./min) mění bílou barvu na ohnivě červenou. Uprostřed je hlavní digitální multifunkční ukazatel, který informuje řidiče mj. o aktuálně zařazeném rychlostním stupni. Na středové konzole je snad už poslední napodobenina. Tvar voliče rychlostí totiž připomíná sekvenční převodovky z DTM, jenže realita je prozaičtější, tak jako u dalších speciálů AMG dostala i zde příležitost automatická pětistupňová převodovka AMG Speedshift, která je jako jedna z mála automobilových automatických převodovek schopna přenášet obrovské točivé momenty. Útěchou nechť je alespoň možnost volby rychlostí pomocí páček pod volantem.

Technika

Nejsilnějším sportovním Mercedesům je v posledních letech vyhrazen kompresory přeplňovaný osmiválec 5439 cm3, který Mercedes montuje do modelů, jejichž označení končí 55 AMG. Mechanické přeplňování umožňuje kouzlit s maximálními výkony, takže se můžete setkat s výkonovými verzemi 270 kW (C a CLK 55 AMG), 350 kW (E 55 AMG), 368 kW (S, CL a SL 55 AMG) i 460 kW (SLR McLaren). K posledně jmenovanému vozu má CLK DTM AMG asi nejblíže.

V tomto „DTM-provedení“ je výkon vyladěn na 428 kW při 6100 ot./min a maximální kroutící moment dosahuje 800 Nm při 3500 ot./min. O nedostatek síly při nižších otáčkách není třeba mít obavy. Od 2000 otáček za minutu je připraveno zasáhnout 690 Nm, od 2500 ot./min už 750 Nm. Oproti motoru z CLK 55 AMG byl zvýšen plnící tlak z 0,8 na 0,85 baru, kliková skříň z SL 55 AMG byla dále zesílena, nové jsou písty, sací i výfukový systém. Důležitou roli hrálo také nové nastavení vaček výfukových ventilů.

I tento silák plní emisní normu Euro4, když se o čistotu výfukových plynů starají dva primární, blíže k motoru umístěné katalyzátory a dále dva sekundární katalyzátory pod vozem. K 62litrové nádrži řady CLK přibyla další 30litrová nádrž nad zadní nápravou. Akumulátor a nádržka ostřikovače byly přemístěny do zavazadlového prostoru kvůli vylepšení rozdělení hmotnosti na nápravy (54% / 46%). Ani přes uplatnění nových dílů karosérie z lehkých materiálů zesílených uhlíkovými vlákny se nepodařilo pohotovostní hmotnost stlačit pod hodnotu modelu CLK 55 AMG. Větší kola, kotouče, jiný motor atd. vyústily v pohotovostní hmotnost 1748 kg.

Přepracovaný podvozek umožňuje nastavení pružin, zadní náprava multilink s novými rameny disponuje také zesílenými hnacími hřídeli. Zadnímu diferenciálu s omezenou svorností pomáhají v přenosu síly na vozovku systémy ASR a ESP. Volitelnou výbavou jsou sportovní pneumatiky Dunlop (225/35 R 19 vpředu a 285/30 R 20 vzadu), se kterými dokáže CLK DTM AMG absolvovat zatáčky tak, že na palubě na vás bude působit boční zrychlení až1,35 g; na vlhku je však třeba dávat pozor, na což upozorňuje i visačka na klíči. Cena jedné takové pneumatiky se rovná přibližně částce 17 000,- Kč. Za vícedílnými koly AMG (rozměr vpředu: 9 x 19 palců, vzadu: 10 x 20 palců) určenými výhradně pro CLK DTM AMG, jsou ukryty šestipístkové brzdy vpředu (kotouče o průměru 36 cm) a čtyřpístkové brzdy vzadu (kotouče o průměru 33 cm).

Maximální rychlost je sice elektronicky omezena, ale ručička rychloměru se zastaví ne na německých 250 km/h, ale až při 320 km/h(!). Automobil by uměl i více, ale musí být přece důvod proč koupit superdrahý SLR McLaren (ten jede nejvíce 334 km/h - podle údajů výrobce). Ještě před tím než se objeví ručička na metě 320 km/h, může být posádce uděleno zrychlení z 0 na 100 km/h za 3,9 s, resp. z 0 na 200 km/h za 12,1 s. Naopak to jde také rychle. Autobild naměřil Mercedesu CLK DTM AMG brzdnou dráhu z rychlosti 100 km/h jen 33,4 m.

Kupé Mercedes-Benz CLK DTM AMG je ručně vyráběno pod hlavičkou firmy Mercedes-AMG GmbH v dílnách H.W.A. GmbH. Tato firma patří k nejúspěšnějším týmům v DTM a je zodpovědná za přípravu speciálů třídy C pro DTM. Jestliže jste toužili po SLR McLarenu, ale zdál se vám příliš drahý (435.000 Euro), mohla být toto vaše druhá příležitost. Píšeme mohla, protože 100 zájemců, kteří měli v kasičce 236.060,- Euro se našlo velmi rychle a omezená série je již vyprodána.

Ondřej Láník