Jaké.auto Informace o autech podle značky a modelu

Mercedes-Benz G urazil na cestě kolem světa skoro 900.000 kilometrů!

Aleš Dragoun
Diskuze (7)
Vydáte-li se na cestu kolem světa, může vám to trvat různě dlouho. Třeba 26 let jako Güntheru Holtorfovi.

Světoběžník Holtorf už není žádný mladík, je mu 76 let. To znamená, že na cestu vyrazil těsně po padesátce. Psal se rok 1988 a s tehdy novým Mercedesem G na ni nevyjel sám, doprovázela jej třetí manželka. S tou se však v roce 1990 rozešel a přes inzerát našel novou přítelkyni Christine. Ta už se z definitivního návratu do vlasti však radovat nemohla, zemřela před čtyřmi lety na rakovinu, měla nádor lícního nervu. Stačili se ještě vzít dva týdny před jejím odchodem. Původně plánoval jen přejet Afriku, ale nakonec se z toho vyklubala jízda kolem světa. První část skutečně vedla přes černý kontinent, Holtorf opustil svoje zaměstnání u letecké společnosti Lufthansa a z Alžírska projel postupně s oběma ženami po svém boku celou Saharu, do Nigeru a Mali.

Tehdy ještě nebyli na toulkách pořád, v následujících letech se vraceli vždy na několik měsíců, aby mohli ve svém dobrodružství pokračovat. Podívali se i do střední a západní Afriky, Jihoafrické republiky, Keni, Zimbabwe, Súdánu, Etiopie a Eritrey. V roce 1995 se se svým vozem přeplavili na lodi do Jižní Ameriky, konkrétně do uruguayské metropole Montevidea. Podívali se do všech států na jih od Amazonky, v devadesátém osmém už počitadlo kilometrů ukazovalo 200.000. Následovala Střední Amerika, Spojené státy i Kanada. Z Aljašky se vydal pár do Austrálie, poté do Asie. V Kazachstánu překonal 500.000 km, projel Sýrii, Kazachstán, Afghánistán a Turecko, aby si odskočil do Karibiku včetně Kuby a nakonec zpět do Evropy, konkrétně na Britské ostrovy.

Po Christinině smrti v červnu 2010 uskutečnil Günther ambiciózní cestu do Číny a dokonce i Severní Koreje (!), kterou jí slíbil. Dostal se tam za pomoci samotného Mercedesu. Ten se k němu i k jeho ambicím pochopitelně přihlásil. Pojišťovnu Axa se podařilo přesvědčit, aby nabídla komplexní celosvětové pojištění odpovědnosti, což u tohoto giganta rozhodně nebývá zvykem. V Říši středu strávil celkem čtvrt roku a najel zde 30 tisíc kilometrů. Následovaly výlety do Kambodži a Vietnamu. Také zvláštní, protože do Vietnamu se vlastním autem normálně nedostanete, musíte si udělat tamní řidičák a jezdíte po místních silnicích maximálně na skútru.

Zajímavost představoval prakticky bezporuchový provoz. Pro jistotu s sebou ještě oba manželé vezli 400 náhradních dílů v hliníkových schránkách na střeše, pokud už se závada vyskytla, Günther si s ní poradil. Jinak doléval pouze provozní kapaliny a prováděl preventivní údržbu. Po šestnácti letech se na motoru měnilo pouze těsnění pod hlavou! Cestovatel také řekl, že nikdy nejel rychleji než 80 km/h, což ke spolehlivosti jistě přispělo. V Andách v pětitisícové výšce musel vyměnit ložiska náprav, což bylo vzhledem k řídkému vzduchu opravdu náročné. Největší problém potkal vůz na Madagaskaru. Na rozbahněné cestě při předjíždění jiného auta začalo géčko klouzat a skončilo v příkopu, což se bohužel podepsalo na karoserii. Nesmrtelný hranatý německý teréňák byl tak poslán domů na její výměnu. Zajímavé je, že k jejímu odmontování stačí uvolnit pouze šest šroubů.

Holtorf nakonec absolvoval skoro 900 tisíc km, konkrétně 884 tisíc a neprojel pouze šestnáct zemí světa, těch opravdu nebezpečných, případně mu do nich byl zakázán vstup. Nejvíce se mu líbilo překvapivě v africké Ghaně a v Austrálii. Celá cesta jej vyšla v dnešních cenách na 450 tisíc eur (12,4 milionu korun), jen za náhradní díly zaplatil 85 tisíc eur (přes 2,3 mil. Kč). Přebrodil dvě stovky řek, stokrát využil k další cestě zaoceánské lodi či trajektu a potřeboval 41 přepravních kontejnerů. Zajímavá byla průměrná spotřeba, která dosahovala 12 l nafty na 100 km, šlo o verzi 300 GD.

Domů nejdříve dorazil „Otto“, jak vozu jeho vlastně už bývalý majitel říká, do Berlína před Braniborskou bránu. 11. října ráno přijel do Stuttgartu. Za více než čtvrtstoletí projel 215 zemí (jak uvádí oficiální facebooková stránka Mercedesu G, lze také nalézt údaj nižší údaj 177). Samotná automobilka si takovou vizitku spolehlivosti klasického géčka pochopitelně může zarámovat, takže blankytně modrý exemplář vystaví ve svém firemním muzeu. Už napořád. Cestovatel se vrátí do svého rodného Horního Bavorska a pochopitelně nechce zahálet, bude se věnovat restaurování veteránů.

Slavný „Geländewagen“ se narodil 10. února 1979 a jeho historie dosud neskončila. Během roku 2017 se dočká radikální odtučňovací kůry a podle spekulací, které se nedávno objevily, vydrží ve výrobě ještě další dekádu. Zkrátka nezmar.

Aleš Dragoun
Diskuze (7)
14. 10. 2014 08:06
Re: s dnesnymi hypermodernymi kraksnami
Ty jsi ale pozér. Pořád tady brečíš nad hypermoderníma kraksnama a sám v docela moderním (v měřítku historickém, ne dnešním) autě jezdíš. Nebo snad startuješ auto klikou? Máš na něm dřevěné loukoťové kola? Nemá to dokonce i topení? Tak vidíš, nebuď trapný.
Jinak G samozřejmě :yes:
Avatar - Kolouš
13. 10. 2014 20:05
Re: Dobrá volba
vše je o zázemí. V místech, kam se cesta autem dá nazvat dobrodružnou expedicí najdeš Defa nebo LC téměř v každý díře. Sehnat vhodný ložisko, nebo pumpu je tam otázkou jistoty. Starých wolfů jezdí po africe/asii žalostně málo...
Avatar - 3_diamanty
13. 10. 2014 20:03
s dnesnymi hypermodernymi kraksnami
so 4 displejmi a 15 el.systemami jak pre debilov .... by clovek sotva dosiel za najblizsie hranice bez toho aby mu nestislo * ci sa mu nieco nepos.ere .... hold nova doba ......

Gecko :yes:
Avatar - tomtoylc
13. 10. 2014 18:50
Re: Dobrá volba
drtivá väčšina expedic je v autách značky Toyota poprípade Land Rover
... MB je skôr výnimka ... ale súhlasím mercedes v tej dobre robil skvelé autá ktoré jazdia dodnes :yes:
13. 10. 2014 18:27
Klobouk dolu
Jak před pánem, tak před autem :yes: