Jaké.auto Informace o autech podle značky a modelu

Mercedes-Benz SLS AMG Roadster: Opět bez křídel

Aleš Dragoun
Diskuze (4)
SLS AMG sundal střechu a přišel tím pádem o křídlové dveře. Světovou premiéru bude mít ve Frankfurtu.

U Mercedesu tento postup není ničím novým, stačí připomenout prapůvodní 300 SL W198, který také v roce 1957 přišel o racčí křídla. Jenže ten se začal vyrábět až po ukončení produkce kupé, podobný osud otevřený SLS AMG rozhodně nečeká. Také praxe odhalování prototypů dávno před jejich premiérou je ve Stuttgartu běžná, vzpomeňme právě třeba na kupé SLS...

Digitální prototyp

Roadster se nám ovšem odhaluje napoprvé v takřka celé své (stříbrné) kráse. Ač má ještě lehkou kamufláž - například loga a koncová světla jsou zakrytá - není problém jej identifikovat. Automobilka si nenechala pro sebe ani poměrně obsáhlé informace z vývoje vozu. Ten probíhal paralelně s kupé, takže začal již před třemi lety. Konstruktéři věnovali největší pozornost tuhosti skeletu karoserie, což je u roadsterů obvyklé.

Nejdříve vznikl tzv. digitální prototyp, počítačový model. Virtuální automobil umožňuje díky simulačním programům testování dynamiky, aerodynamiky, ergonomie, chování při havárii, ale i výrobního procesu bez toho, aby se utrácelo za fyzické jezdící prototypy. Odhalí také případné nedostatky v designu a konstrukci. Řeší se nejen celkové rozložení hmotnosti a těžiště, ale i umístění jednotlivých komponentů: motoru, náprav a tak dále.

Tradiční plátno

Roadster má tradiční plátěnou střechu, žádná pevná skládací se nekoná, nebylo by ji ani kam dát. Je třívrstvá, má elektrohydraulické ovládání a lze ji otevřít a složit i při jízdě do rychlosti 50 km/h, a to během 11 vteřin. Hydraulické válce, klouby i elektromotory bez problémů vydrží 20 tisíc cyklů. Za sedadly je uložena ve tvaru písmene Z, čímž se ještě ušetřilo místo. Zadní okno z jednovrstvého bezpečnostního skla je do ní vlepené.

Při konstrukci vozu se uplatnily ocel, hořčík a zejména hliník. Pevný prostorový rám je shodný s kupé, jen boční prahy bylo nutné dále vyztužit. Křížový člen nesoucí palubní desku byl doplněn o další vzpěry na rámu čelního skla a středovém tunelu. Ještě jedna podobná se nachází mezi střechou a palivovou nádrží. Všechny tyto prvky mají jediný účel - eliminovat vibrace. Více jich nebylo třeba, takže karoserie přibrala oproti uzavřené variantě jen 2 kg, váží 243 oproti 241 kg.

Další křížový člen je za sedadly, ten slouží jako ochrana při případném převrácení vozu. Do něj byl vmontován subwoofer audia dánské značky Bang & Olufsen a dvojice reproduktorů, mimořádná pozornost byla věnována akustické izolaci, takže zde najdeme i hliníkovou přepážku. Movití audiofilové budou určitě spokojeni.

Přírodě neporučíme

Technici AMG spolupracovali při vývoji s kolegy z Mercedes Technology Center v Sindelfingenu. Testy ještě budou probíhat, dosud se jezdilo například na vysokorychlostním oválu IDIADA ve Španělsku, italském Nardo a doma v Papenburgu. Maximální rychlost je shodná s kupé: 317 km/h. Pak zasáhne omezovač. Supersport ale musí být použitelný i na běžných silnicích a ve městě a všechny komponenty musí vydržet maximální přípustnou hmotnost. K vytrvalostním testům pohonného ústrojí, podvozku a zavěšení na 10 tisíc km se používá okruh z nejslavnějších: Severní smyčka Nürburgringu.

Zkouší se také odolnost proti povětrnostním vlivům - vodě, písku, prachu, teplu a chladu. U otevřeného vozu je koneckonců prvořadá. K testům odolnosti proti vodě slouží pracoviště MTC přímo v Sindelfingenu nedaleko Stuttgartu, SLS AMG zde jezdil také v noci, brodil se a mrzl. Najdeme tu rovněž běžnou automobilovou myčku - zanedbat se zkrátka nesmí nic. Jemný prach v Německu nehledejte, ale například v americkém Laredu ve státě Texas je ho určitě dost. I tady se klade důraz na správné otevírání a zavírání střechy, v obtížných podmínkách musí vydržet nejméně 2500 cyklů. Tento test probíhá samozřejmě ve zkušebnách a nikoliv naživo, to by byla příliš drahá legrace.

Ve Frankfurtu

SLS AMG Roadster se poprvé objeví ve světlech reflektorů 13. září 2011 na IAA ve Frankfurtu nad Mohanem. Otevřený supersport s motorem 6,2 l V8 o výkonu 420 kW (571 k) bude uveden na trh krátce po premiéře na podzim 2011. Podrobnější technické údaje, tedy ty, které jsou odlišné od kupé, si výrobce zatím nechává pro sebe. Stejně tak ceny se dozvíme až za nějaké čtyři, možná pět měsíců.

Aleš Dragoun
Diskuze (4)
Avatar - CHerokee
6. 5. 2011 18:34
Re: hezčí
Věc názoru. Kupé je unikátní - Racek. Obojí jsou skvosty.
Avatar - beibej
6. 5. 2011 16:51
hezčí
O moc krásnější než kupé. A to se stává málokdy. :yes:
Avatar - CHerokee
6. 5. 2011 09:26
Povedené
Moc pěkné a povedené, viděl jsme na vlastní oči ve Stuttgartu. Ale osobně, kdybych vybíral, šel bych do coupé...přece jen bez střechy ztrácí něco z racka :-) .