Jaké.auto Informace o autech podle značky a modelu

Mercedes-Benz v Ženevě 2008

Ondřej Láník
Diskuze (0)
Mercedes-Benz měl v prvních měsících roku 2008 plodné období. Nových nebo faceliftovaných modelů je celá řada, některé byly poprvé k vidění už v Detritu, jiné jsme v Ženevě viděli poprvé.

Vision GLK Bluetec Hybrid

Dlouho očekávané malé SUV německého prémiového výrobce na první pohled působí jako když kočička s pejskem vařili dort. Tentokrát se ale cukrovinka povedla.

V interiéru je místa dostatek, za 185 centimetrů vysokého řidiče se jeho stejně vysoký pasažér posadí bez nejmenších problémů a ještě mu před koleny zbude nějakých pět centimetrů místa. Nad hlavou má osádka dostatek místa vpředu i vzadu, v tomto ohledu je GLK jedním z neprostornějších vozů. Nestává se totiž moc často, aby v automobilu se střešním oknem měl zadní cestující vysoký 185 cm strop přibližně 10 cm nad hlavou…

Veškeré ovladače a tlačítka jsou nám povědomé z ostatních, více či méně dražších modelů Mercedesu, celek ale nepůsobí kýčovitě a má v sobě jistou dávku osobního kouzla. Kožené čalounění dveří i jeho plastové (přirozeně měkčené) a hliníkové části tvoří docela zajímavý funkční celek, který navozuje pocit solidnosti a bezpečí. Odkládacích ploch je dostatek.

Na fotografiích působí GLK mnohem robustnějším dojmem než v reálu. GLK opravdu není kdovíjak velké SUV, cestující v něm nesedí příliš vysoko (ve srovnání s ostatními malými SUV) a ani zavazadlový prostor není při srovnání například s rivalem Volvem XC60 nikterak nadprůměrný – přednost jednoznačně dostal prostor pro osádku.

Design je věc do velké míry individuální, přesto lze určitě říci, že GLK rozhodně nezklamal ale také nepřekvapil. Jeho exteriéru dominují ostře řezané hrany a ladných křivek příliš mnoho nenalezneme. To je dnes v segmentu malých SUV velmi řídký jev, GLK tak rozhodně do davu nezapadne…a to byl zřejmě i účel.

Kombinace dieselového čtyřválce s elektromotorem dosahuje nejvyššího výkonu 165 kW a točivého momentu s maximem 560 Nm. Podle údajů automobilky má vůz spotřebu 5,9 l na 100 km.

Za tolik omílaným slovním spojením "automobil šetrný k životnímu prostředí" se často skrývá sice spořivý, leč nepříliš dynamický vůz. Ovšem ne v případě hybridního Vision GLK. Zrychlení z 0 na 100 km/h zvládne toto SUV se vznětovým motorem za 7,3 sekundy. Maximální rychlost je 215 km/h. Radost z jízdy bude mít ze značné části na svědomí vyspělý agregát o zdvihovém objemu 2,2 l pod kapotou. Ten je vybaven už čtvrtou generací systému common-rail s tlakem vstřikování 2000 bar a piezoelektrickými vstřikovači. Na dynamice auta má svou zásluhu samozřejmě i dvojité přeplňování. Za vysokou hodnotou maximálního momentu však není jen dieselový agregát, ale také elektromotor. Když obě jednotky pracují v součinnosti, elektromotor přidává důležitých 160 Nm.

Recept Mercedesu na vozy schopné splnit nejpřísnější emisní normy spočívá v kombinaci dieselového agregátu se vstřikováním činidla AdBlue do výfukového systému. AdBlue zajistí přeměnu 80 % oxidů dusíku (problematické složky emisí vznětových motorů) na vodní páru a dusík. Za úsporou paliva stojí také start-stop systém, který vypíná spalovací motor například při čekání na zelenou. Při brzdění se elektromotor chová jako generátor a kinetickou energii uvolněnou zpomalováním přeměňuje na energii elektrickou. Tu ukládá do baterií a vůz ji má následně k dispozici v situacích, kdy například elektromotor vypomáhá spalovacímu agregátu.

C BlueEfficiency

Díky novým motorům, vylepšené aerodynamice, odlehčené konstrukci a pneumatikám s menším valivým odporem se podařilo kombinovanou spotřebu snížit až o 12 %.

Inženýři Mercedesu si vzali do péče dvě základní čtyřválcové motorizace – C 180 Kompressor a C 200 CDI – a vrcholný šestiválec C 350. Nejlepšího výsledku bylo dosaženo u benzinového C 180 Kompressor, u kterého se podařilo kombinovanou spotřebu snížit o 0,9 litru na 6,5 l/100 km, což představuje úsporu 12 %.

Hlavním prostředkem pro snížení spotřeby paliva je samozřejmě snižování hmotnosti. U třídy C došlo v rámci programu BlueEfficient k poklesu o 19 až 32 kg v závislosti na konkrétním provedení. Počítačovými simulacemi bylo přehodnoceno množství použité hmoty pro zvukové těsnění. V novém rozložení je pro dosažení obdobné úrovně komfortu potřeba o 20 % méně materiálu.

Nová kovaná kola s průměrem 16 palců jsou proti běžným litým o 1,8 kg lehčí (kompletní sada tak ušetří 7 kg, dalších 1,7 kg ubude díky novým pneumatikám) a mají aerodynamicky výhodnější tvar. Standardně budou dodávány pro BlueEfficiency ve verzích C 180 K a C 200 CDI. Bez zajímavosti není ani nová konstrukce čelního skla, která má svůj původ u Maybachu. Mezi vrstvy skla je umístěna nová membrána z plastické hmoty, která lépe pohlcuje zvuk. Čelní sklo je tak díky lepším absorpčním vlastnostem tenčí a jeho celková hmotnost je o 1,2 kg nižší.

Ve spolupráci s Michelinem vyvinul Mercedes nové lehké pneumatiky, které mají nízký valivý odpor. Poprvé se objeví právě ve třídě C. Valivý odpor, který má při rychlostech do 100 km/h větší vliv na spotřebu než aerodynamický odpor, je způsoben deformací pneumatiky při pohybu po vozovce. Nové pneumatiky jsou proto vyztuženy strukturou, kterou tvoří vrstvy mřížek z vysokopevnostní oceli, hlavní změna ale přesto spočívá v upraveném chemickém složení.

Snižováním aerodynamického odporu se Mercedes intenzivně zabývá už několik desetiletí. U třídy C věnovali konstruktéři velkou pozornost například boční a zadní části vozu, aby omezili nežádoucí turbulence. Běžné provedení třídy C se díky tomu vyznačuje koeficientem odporu cx 0,27, což je nejen v dané třídě výborná hodnota.

Modely BlueEfficiency mají celou spodní část vozidla zakrytou, zavěšení kol je sníženo o 15 mm a zpětná zrcátka mají aerodynamicky optimalizované upevnění ke karoserii. Přepracovaná je také maska chladiče a spáry kolem světel a kapoty. Díky tomu se podařilo koeficient cx snížit až na 0,25 – podobně nízké hodnoty bylo dosaženo pouze u několika sériových automobilů, např. Audi A2, Hondy Insight nebo Lexusu LS430.

Další cesty snižování spotřeby Nová konstrukce zadního diferenciálu pro C 180 Kompressor a C 220 CDI s kovanými ozubenými koly, vylepšenými ložisky a odlehčenou konstrukcí se vyznačuje nižšími třecími silami. To snižuje mechanické ztráty při přenosu síly z motoru na kola. Nový diferenciál má také prodloužený stálý převod.

Na spotřebu mají také vliv energetické nároky přídavných zařízení. Posilovač řízení se proto aktivuje, jen když je jeho činnost potřeba – přídavný ventil zastavuje proudění hydraulické kapaliny v posilovači, a tak odpojuje čerpadlo serva. V praxi při jízdě přímým směrem není část výkonu motoru zbytečně vynakládána na pohon čerpadla a kombinovaná spotřeba měřená podle evropských norem klesá o 0,14 l/100 km.

Lidský faktor hraje ve snižování spotřeby taky významnou roli – podle měření Mercedesu lze spotřebu správným řazením snížit o 15 %. Proto je uprostřed rychloměru umístěn displej, který zobrazuje okamžitou spotřebu. Podle testů letmé pohledy na tento displej vedou řidiče k hospodárnějšímu stylu jízdy.

Čtyřválcový motor pod kapotou C 180 Kompressor prošel takzvaným downsizingem. Jeho objem byl snížen z 1,8 na 1,6 litru, přitom maximální hodnoty výkonu 115 kW a točivého momentu 230 Nm zůstaly nezměněné. Upravený motor s optimalizovaným tvarem spalovacích prostorů má na snížení spotřeby více než třetinový podíl. Informace o provedených změnách na motoru CDI, který má v BlueEfficiency shodné parametry s běžnou verzí avšak spotřebu také o 12 % nižší, Mercedes nezveřejnil.

O pár měsíců později než čtyřválce BlueEfficiency se začne prodávat i C 350 CGI se stejným označením. Jeho motor, známý už z třídy CLS, je vybaven technologií rozstřikového přímého vstřikování benzinu, která se od přímého vstřikování ostatních výrobců liší a podle Mercedesu dosahuje efektivnějšího využití paliva. Motor používá piezoelektrické vstřikovače, díky nimž je možné palivo přesně dávkovat a vstřikovat vícekrát během jednoho cyklu. Palivové čerpadlo má plnící tlak až 200 bar, což je zhruba 50x více než u běžného bodového vstřikování. Kompresní poměr je poměrně vysoký – 12,2:1.

Motor C 350 CGI má maximální výkon 215 kW (o 15 kW více než C 350) a spotřeba ve spojení s dalšími prvky BlueEfficiency je podle předběžných měření o 10 % nižší. Přitom je motor CGI schopen bezproblémového provozu na 95oktanový benzin.

CLC

Třída CLC je nástupcem Sports Coupé, které bylo označováno jako jedna z karosářských variant třídy C. Téměř 70 % majitelů Sports Coupé ale nikdy předtím žádný Mercedes nevlastnilo, a proto se CLC vyčlení do samostatné modelové řady. Také díky tomu je CLC místo současné třídy C technicky příbuzné se svým předchůdcem a rozvíjí jeho charakteristické vlastnosti. Ale přesto, že s ním sdílí technický základ, změněno bylo více než 1100 dílů, aby nový model vyhovoval aktuálním požadavkům potenciálních zákazníků.

Vzhled exteriéru i interiéru byl přizpůsoben stylu nového CL a třídě C s větším důrazem na sportovní image. Základní tvar zůstal zachován, ale oba konce karosérie jsou výraznější tvary. Třetí brzdové světlo je sestaveno ze světelných diod, hranaté přední světlomety mohou mít černý podklad. V interiéru se standardně nachází obložení z hliníku a sportovní sedadla s posíleným bočním vedením. Součástí sportovního paketu bude snížený podvozek, širší pneumatiky a systém zvaný „direct-steer“ - jedná se o posilovač řízení, který mění převod řízení v závislosti na rychlosti vozidla. Mercedes díky němu slibuje rychlejší reakce řízení, CLC by mělo mít více sportovního charakteru a výrazně lepší úroveň aktivní bezpečnosti.

Další novinkou je „infotainmentová jednotka“. Mezi její funkce patří například ovládání mobilního telefonu přes bluetooth a přehrávání skladeb z iPodu nebo MP3 přehrávače připojeného přes USB, vše pomocí uživatelského rozhraní s barevnou obrazovkou. V rozšířené verzi bude systém obohacen o satelitní navigaci s mapami Evropy na vestavěném harddisku a hlasovým ovládáním celého systému pomocí technologie Liguatronic.

Pro CLC budou na výběr pět čtyřválcových motorů (CLC 160, CLC 180 K, CLC 200 K, CLC 200 CDI, CLC 220 CDI) a dva atmosférické šestiválce (CLC 230, CLC 350), které pokryjí výkonové spektrum od 90 do 200 kW.

Novinkou v modelové řadě je základní provedení CLC 160 (90 kW) s motorem 1,8 l prodávaným v sousedním Německu za 26 tisíc euro, tj. cca 675 tisíc Kč. Některé motory dosahují proti svým předchůdcům výrazně vyššího výkonu a současně nižší normované spotřeby. Model CLC 200 CDI se může pochlubit normovanou spotřebou 5,8 l/100 km v kombinovaném cyklu, což je o 10 % méně než má končící Sport Coupé. Podobného zlepšení bylo dosaženo u CLC 200 Kompressor, které má kombinovanou spotřebu 7,8 l/100 km (o 0,7 l méně) a výkon 135 kW (nárůst o 15 kW).

Na výběr bude šestistupňová manuální převodovka nebo pětistupňový automat, případně převodovka 7G-Tronic s řazením pod volantem pro šestiválcové motory.

Model CLC se bude vyrábět v Brazílii a jeho prodej bude zahájen v průběhu jara.

CLS facelift

Mercedes-Benz CLS prodělal modernizaci, která je na první pohled prakticky nepostřehnutelná. Na přídi vozu je přepracovaná mřížka chladiče, která má nyní pouze dvě vodorovné lišty po stranách znaku na rozdíl od dřívějších čtyř lišt. Nový je tvar vstupu vzduchu v předním nárazníku a přední světlomety do mlhy. Přepracován je i vzhled vnějších zpětných zrcátek s integrovanými ukazateli směru, využívajícími světelné diody. Při pohledu z boku jsou na voze nové pouze sedmnáctipalcové disky pro modely CLS 280, CLS 320 CDI, CLS 350 CGI a osmnáctipalcové disky pro model CLS 500. Na zádi je přepracovaný zadní nárazník, koncovky výfuků ve tvaru trapezoidu a zadní světlomety využívají světelné diody.

V interiéru je nový kožený tříramenný volant, přepracovaný vzhled přístrojů a především nový systém NTG 2.5, který má nabídnout logičtější a příjemnější ovládání menu navigace, hands-free, rozhraní Bluetooth, přehrávače CD, DVD a MP3. Součástí výbavy může být také hlasový ovládací systém LINGUATRONIC.

Nabídka pohonných jednotek začíná u nové verze CLS 280, vybavené zážehovým šestiválcem o objemu 2996 cm3, poskytujícím výkon 170 kW (231 k) a točivý moment 300 Nm. Tyto hodnoty pomáhají vozu dosáhnout maximální rychlosti 245 km/h a zrychlení z 0 na 100 km/h za 7,7 s. Průměrná spotřeba základního provedení při kombinovaném provozu je 9,8 až 10,0 litru na 100 km. Druhý zážehový šestiválec se ukrývá pod označením 350 CGI a je vybaven piezoelektrickým přímým vstřikováním paliva. Tato pohonná jednotka disponuje výkonem 215 kW (292 k) a automobil s ní dosahuje průměrné spotřeby od 9,1 do 9,3 litru na 100 km. Pod kapotou verze CLS 500 je uložen osmiválec o objemu 5,5 litru s výkonem 285 kW (388 k). Příznivce vznětových agregátů určitě zaujme provedení CLS 320 CDI, jehož šestiválcový turbodiesel má výkon 165 kW (224 k) a točivý moment 540 Nm. Diesel se může pochlubit průměrnou spotřebou od 7,6 do 8,1 litru na 100 km.

Všechny modely CLS jsou standardně vybaveny sedmistupňovou automatickou převodovkou 7G-TRONIC, která umožňuje v manuálním režimu řadit pádly pod volantem a zkracuje dobu potřebnou na zrychlení z 0 na 100 km o 0,2 sekundy.

Vlajkovou lodí modelové řady CLS je provedení 63 AMG, které je poháněno osmiválcem do V o objemu 6,2 litru s výkonem 378 kW (514 k) a točivým momentem 630 Nm. Síla motoru je přenášena na kola zadní nápravy prostřednictvím převodovky AMG SPEEDSHIFT PLUS 7G-TRONIC. Maximální rychlost modelu CLS 63 AMG je elektronicky omezena na 250 km/h a z 0 na 100 km/h akceleruje za 4,5 s.

Provedení 63 AMG má stejně jako ostatní verze modelové řady CLS novou masku chladiče, upravené nárazníky a zadní světlomety ze světelných diod. V blatnících nejvýkonnějšího CLS se ukrývají devatenáctipalcové disky obuté do pneumatik o rozměrech 255/35 R19 vpředu a 285/30 R19 vzadu. Pro verzi AMG je připravena atraktivní příplatková výbava v podobě sportovního volantu s menším průměrem nebo devatenáctipalcových litých disků v titanově šedé barvě. Všechny modely mohou být vybaveny sadou doplňků, které jejich vzhled přiblíží vlajkové lodi CLS 63 AMG.

SLK facelift

Sportovní roadster řady SLK se dočkal obměny. Stuttgartští inženýři se zaměřili hlavně na pohonné jednotky, které byly upraveny tak, aby podávaly vyšší výkon při současné nižší spotřebě a emisích CO2.

Paleta volitelných motorizací zůstává stejná, na výběr mají zákazníci ze čtyř, výhradně benzinových, agregátů. Základním motorem pro nové SLK je přepracovaná pohonná jednotka 200 Kompressor. Tento mechanicky přeplňovaný čtyřválec o zdvihovém objemu 1796 cm3 posílil oproti předchozí verzi o 15 kW a 10 Nm, nabízí tak nyní výkon 135 kW a točivý moment 250 Nm. Snížena byla také spotřeba paliva a to celý jeden litr v kombinovaném provozu (na 7,7 l/100 km). Ruku v ruce se zmenšenými nároky na palivo jdou i emise CO2, které byly sníženy na 182 g/km.

U šestiválcového třílitrového agregátu s označením 280 se velké změny nekonají, motor byl pouze „umravněn“ tak, aby se spokojil s menší porcí pohonných hmot a nižší emise. V kombinovaném režimu jízdy si tedy nyní řekne o 9,4 l benzinu na 100 km a vyprodukuje 220 g/km CO2. To silnější, tříapůllitrový šestiválec nesoucí označení 350 se může pochlubit nejen nižšími emisemi a spotřebou (9,5 l/100 km), byl také náležitě posilněn. Nejvyšší výkon poskočil z 200 na 224 kW při 6500 ot/min, točivý moment vzrostl na 360 Nm při 4900 ot./min. Zvýšeného výkonu bylo dosaženo díky vyšším otáčkám, kterých nyní dosahuje, omezovač zasahuje až při 6800 ot./min., krátkodobě lze však agregát vytočit i na 7200 ot./min.

Vrchol nabídky agregátů tvoří starý známý osmiválec o zdvihovém objemu 5,4 l, s nejvyšším výkonem 265 kW a točivým momentem 510 Nm. Nedošlo tak na generační výměnu a nejvyšší specifikace AMG nedostala původně očekávaný osmiválcový agregát o objemu 6,2 l. Zdá se, že si jej Mercedes-Benz nechává až na představení zcela nové generace roadsteru SLK, která by měla přijít zhruba za dva roky.

Základní výbavou pro osmiválec je sedmistupňová automatická převodovka 7G TRONIC Sport, nižší motorizace spolupracují s šestistupňovou převodovkou manuální. Na přání lze pochopitelně získat i převodovky automatické, v případě 200 Kompressor se jedná o pětistupňovou variantu, u šestiválců si lze přiobjednat automat 7G TRONIC či 7G TRONIC Sport s řazením pádly pod volantem. Nejvyšší osmiválcová verze navíc standardně disponuje řízením „steer-assist“, u ostatních verzí je tento systém za příplatek. Jedná se o inteligentní zařízení, které mění účinek posilovače řízení podle rychlosti jakož i podle úhlu natočení volantu. Nové řízení by mělo zajišťovat snadnou ovladatelnost při manévrování ve městech spolu s precizním a jistým vedením vozu ve vysokých rychlostech.

V interiéru můžeme nyní nalézt nové kombinace ušlechtilých kůží a dřevěného obložení. Jako výbava na přání je také nabízen hlasový ovládací systém LINGUATRONIC, zvukovody může hýčkat prémiový audiosystém Harman Kardon Logic7. Přibyla také metalická červená barva "Gullwing red", odkazující na legendární model automobilky Mercedes.

SL facelift

Ovály, elipsy a kudrlinky nahrazují hrany, ostré zlomy a věcnější design. Nová tvář musí roadsteru vydržet ještě tři roky, než v roce 2011 přijde na řadu zcela nová generace.

Interní označení R 230/II naznačuje, že model určený pro druhou fázi modelového cyklu, přiznává svůj původ v roadsteru, který je na trhu od roku 2001.

Design přídě prošel radikální proměnou. Nezůstal kámen na kameni, snad všechny díly až po A-sloupek jsou nové nebo pozměněné. Dva páry romanticky oválných světlometů nahradila jedna dvojice velkoplošných a svým způsobem zamračených světel. Jejich horní hrana navazuje na jediné žebro, které zůstalo v masce chladiče. Kapota je plošší a má dva podélné prolisy, vypůjčené z první generace řady SLK. Nový přední nárazník s trapézovitým tvarem širokého nasávacího otvoru už není výsadou řady s AMG v názvu, ale standardem od základního šestiválce.

Silueta se prakticky nezměnila (až na hranatější masku), s novými hranami ale poněkud kontrastují koncové svítilny se shodným obrysem a přepracovanou strukturou. Pod nimi je i vzadu nový nárazník s ostřeji řezanými rysy a hranatými koncovkami výfuků.

V interiéru je nový tříramenný volant, sedadla s vyhříváním krční páteře Airscarf (zde zařízení zcela integrováno do opěrek hlavy), jednodušší přístrojový štít a nová generace palubního systému s hlasovým ovládáním Linguatronic. K dalším novinkám patří nový design vnějších zpětných zrcátek, dekorů s pravého dřeva a čalounění z přírodní kůže. Standardní bixenonové světlomety jsou připraveny obsluhovat nejnovější inteligentní světlomety s pěti programy pro odlišné typy vozovek a počasí.

Motorová paleta začíná šestiválcem SL 280 (170 kW, 300 Nm, 0-100 km/h za 7,8 s, 9,4 l/100 km) a novým SL 350 Sport (232 kW, 0-100 km/h za 6,2 s, 9,9 l/100 km), jehož inovovaný agregát má maximální otáčky 7200 ot./min, ale kombinovaná spotřeba je o 0,4 l/100 km nižší než u dosavadního SL 350.

Motory v SL 500, SL 600 a SL 65 AMG se nemění. Model SL 55 AMG končí a jeho roli přebírá SL 63 AMG (386 kW, 630 Nm, 13,9 l/100 km) s převodovkou 7G-Tronic bez měniče, která při manuálně volené změně převodů samočinně dávkuje meziplyny pro rychlejší přeřazení.

CL 500 4Matic

Už tak bohatý výběr motorizací pro Mercedes-Benz třídy CL (CL 500, CL 600, CL 63 AMG a CL 65 AMG) doplní CL 500 4Matic s pohonem všech kol. Automobil s atmosférickým benzinovým motorem V8 o objemu 5,4 litru s maximálním výkonem 285 kW při 6.000 ot./min získá poslední generaci systému 4Matic dodávanou do třídy S.

Pohon všech kol 4Matic přenáší točivý moment na všechna kola tak, že nedochází prodlevám v reakci na změnu jízdních podmínek. Ústrojí 4Matic, které má hmotnost 70 kg, je podle Mercedesu nejlehčím systémem svého druhu. I díky tomu CL 500 4Matic zrychlí z 0 na 100 km/h za 5,4 s a maximální rychlost je elektronicky omezena na 250 km/h, což jsou stejné hodnoty jakých dosahuje verze s pohonem zadní nápravy. Kombinovaná spotřeba je také shodná s CL 500 – konkrétně 12,1 l/100 km.

Mercedes-Benz CL 500 4Matic se začne prodávat v průběhu léta 2008.


Ondřej Láník
Diskuze (0)