Mitsubishi podvádělo se spotřebou. Prohlédněte si modely, kterých se kauza týká
Na obzoru je další kauza podobná již dobře známé Dieselgate. Mitsubishi se oficiálně přiznalo k tomu, že podvádělo s udávanou spotřebou u některých svých aut. Skandál se zatím týká čtyři automobilů pro japonský trh. Které z nich to jsou?
Mitsubishi přiznává, že se kauza týká čtveřice automobilů, které jsou určeny pro japonský trh. Jedná se o tzv. kei cars, miniaturní vozítka pro zemi vycházejícího slunce, na které se na tamějším trhu vztahuje nižší zdanění. Modely eK Wagon a eK Space prodává samo Mitsubishi, zatímco duo Dayz a Dayz Roox firma pouze vyrábí, prodávají se totiž se znaky Nissanu.
Modely ek Wagon a Dayz se shodnou technikou a podobnými tvary se světu poprvé představily v roce 2013, ek Space a Dayz Roox následovaly o rok později. Zatímco pro Mitsubishi bylo eK už třetí generací takto pojmenovaného modelu, pro Nissan to byl vůbec první kei car, na kterém se podílel už od začátku vývoje. Do té doby byl Nissan v segmentu zastoupen jen přeznačkovanými vozy od Suzuki.
Zatímco ek Wagon a Dayz jsou svými tvary vlastně obyčejnými pětidveřovými hatchbacky, Dayz Roox a ek Space už tak běžné nejsou. Opět se jedná o pětidveřové vozy, avšak s vyšší, hranatou karoserií, kterou Nissan přibližuje kombíkům. Jednotlivé modely se pak dále dělí podle vzhledu. Třeba Dayz je nabízen jako vcelku usedlý Dayz X a DAYZ Highway STAR G s agresivněji tvarovanou přídí.
Pod kapotou aut pracuje tříválcový motor o objemu 659 cm3 naladěný na 36 kW a 59 N.m, který spolupracuje s převodovkou s variabilním převodovem. Mitsubishi ek Wagon a Dayz jsou k dispozici i s přeplňovaným agregátem stejného objemu, který nabízí 47 kW a 98 N.m. Skromné parametry maličkých agregátů jsou způsobeny japonskými omezeními pro kei cars, které požadují objem maximálně 650 cm3 a výkon 47 kW.
Dalším omezením je velikost – kei cars mohou být dlouhé maximálně 3,4 metru, široké 1,48 metru a vysoké dva metry. I na to čtvero modelů Mitsubishi a Nissanu myslí, protože je dlouhé přesně 3.395 mm. Naopak technika až na motor omezená není, i proto se tyto modely nabízejí také třeba s pohonem všech kol nebo v mild-hybridní verzi.
Mitsubishi se přiznalo, že u těchto kei cars podvádělo s udávanou hodnotou spotřeby paliva, když uvádělo její lepší hodnoty. První zprávy naznačují, že během měření byly pneumatiky vozů nafouknuty více pro nižší valivý odpor, což mělo vést ke snížení spotřeby. Automobilka tvrdí, že skandál se týká 625.000 vyrobených kei cars. Interní vyšetřování ale odhalilo, že se podobně švindlovalo také u dalších modelů pro japonský trh. Proto Mitsubishi nyní hodlá otestovat i vozy vyráběné pro ostatní země, aby zjistilo, zda se kauza netýká i jich.