Nissan a Mitsubishi: Čtyři nová kei miniauta pro domácí trh
Japonsko je sice automobilová velmoc, ale zatímco do světa posílá velmi zdařilá klasická auta, co se domácího trhu, týče, je velice specifické. V současnosti se tamní trh rozděluje na dvě poloviny - zmíněné "normální" automobily, kam spadá vše, s výjimkou třídy kei, tvořené vesměs úzkými, krátkými a vysokými vozítky s objemem motoru do 0,7 l. A právě ta druhá skupina dnes tvoří polovinu všech japonských prodejů!
V této třídě jsou velmi silné značky, které se ve světě s normální produkcí příliš neprosadily a i přesto jsou díky svému důrazu na kei poměrně úspěšné - Daihatsu a Suzuki, kterým patří téměř dvě třetiny trhu s prodeji atakujícími hranici 700, respektive 600 tisíc kusů. Třetím nejsilnějším hráčem je v současnosti Honda, která slaví obrovské úspěchy s modely N-Box, N-Box+ a retro N-One, které mají hlavní vliv na to, že se prodeje pohybují přibližně na polovině čísel obou soků. Zbytek automobilek už jen paběrkuje, s výjimkou Nissanu, jenž se přiblížil metě 150 tisíc vozů, což je přibližně polovina čísel Hondy.
A právě Nissan chce z kei koláče ukousnout větší díl, vloni a v předchozích letech byl totiž poměrně přesvědčivé číslo tři. Proto se dohodl s Mitsubishi na společném vývoji čtyř nových minivozů na stejném základě a výsledky této synergie představil koncem minulého týdne v Japonsku.
Jedná se o vozy Nissan Dayz a(velmi vtipně pojmenovaný) Dayz Highway Star a Mitsubishi eK Wagon a eK Custom. Zatím jsou k dispozici pouze čtyři fotografie, prozrazující, že Dayz a eK Wagon se navzájem liší kromě loga už jen tvarem masky chladiče, předního nárazníku a designem kol a tytéž diference lze najít též mezi druhým párem vozů.
Technické údaje zatím nebyly uvedeny, ale při mantinelech objemu 0,66 l a 64 k (47 kW) není vcelku co řešit, důvodem ke chlubení bude maximálně to, jak plochou křivku točivého momentu se u atmosférického, respektive přeplňovaného motoru povedlo vyladit. Stejně pevně jsou dané rozměry aut - délka smí činit maximálně 3,4 m, šířka 1,48 a nejbenevolentnější jsou úřady k výšce, která se může vyšplhat až ke 2 metrům, což je také důvodem specifického vzhledu aut.
Těmito vozy kooperace obou značek nekončí, za rok se objeví nový model, popisovaný jako "super tall", u něhož se dá očekávat, že v maximální míře využije všech povolených rozměrů.
Tak který z nich se vám nelíbí nejméně?