Jaké.auto Informace o autech podle značky a modelu

Monza slaví 100 let! Připomeňte si historii jednoho z nejslavnějších okruhů světa!

Michal Štěpanovský Michal Štěpanovský 22. 9. 2022 • 06:15
36
Zobrazit náhledy (36)
V neděli 5. září 1971 došlo k nejtěsnějšímu finiši v historii formule 1. Na rovince před poslední zatáčkou vedl Francouz Francois Cevert, ale pak ho na brzdy předjel Švéd Ronnie Peterson. Oba vzápětí předstihl Brit Peter Gethin a výhru uhájil o 0,01 sekundy. Za ním se seřadili Peterson +0,01, Cevert +0,09, Brit Mike Hailwood +0,18 a Novozélanďan Howden Ganley +0,61. Pro Gethina to byla jediná výhra v F1. 1988. Šampionát měl šestnáct závodů a jediný nevyhrál jeden z jezdců s vozy McLaren Honda – Ayrton Senna a Alain Prost. V předposledním kole předjížděl vedoucí Senna v první šikaně o kolo pomalejšího Jeana-Louise Schlessera. Ten ho sestřelil z tratě. Pro Francouze to byl jediný závod v kariéře. V neděli 29. října 2006 se před 60.000 diváky rozloučil poprvé s kariérou sedminásobný mistr světa F1 Michael Schumacher a Svět motorů byl u toho. Když jezdec líbal svůj vůz, nikdo netušil, že se do F1 znovu vrátí. Jeden z nejpodivnějších příběhů se odehrál ve středu 26. května 1955. Tři dny předtím poslal Alberto Ascari v Monte Carlu vůz do moře a zlomil si nos. O tři dny později přijel na Monzu, kde probíhaly testy sportovního ferrari. Do vozu usedl v civilním oblečení a ve vypůjčené přilbě. Ve třetím kole z nezjištěných příčin vyjel ze zatáčky a dvakrát se převrátil. Ascari zraněním podlehl. Jeho otec zemřel 26. července 1925 a tehdy osmiletý syn přísahal, že nikdy neusedne do vozu šestadvacátého v měsíci. Udělal to poprvé a také bohužel naposledy… Naposledy se jelo na okruhu s klopenými zatáčkami. Ve druhém kole došlo ke kolizi dvou vozů a Němec Wolfgang von Trips vylétl z tratě. Zahynul a s ním patnáct diváků. Stalo se to v Jižní parabolické zatáčce. Zákulisí Formule 2 (Monza, Itálie) Zákulisí Formule 2 (Monza, Itálie) Zákulisí Formule 2 (Monza, Itálie) Zákulisí Formule 2 (Monza, Itálie) Zákulisí Formule 2 (Monza, Itálie) Zákulisí Formule 2 (Monza, Itálie) Zákulisí Formule 2 (Monza, Itálie) Zákulisí Formule 2 (Monza, Itálie) Zákulisí Formule 2 (Monza, Itálie) Zákulisí Formule 2 (Monza, Itálie) Zákulisí Formule 2 (Monza, Itálie) Zákulisí Formule 2 (Monza, Itálie) Zákulisí Formule 2 (Monza, Itálie) Zákulisí Formule 2 (Monza, Itálie) Zákulisí Formule 2 (Monza, Itálie) Zákulisí Formule 2 (Monza, Itálie) Zákulisí Formule 2 (Monza, Itálie) Zákulisí Formule 2 (Monza, Itálie) Zákulisí Formule 2 (Monza, Itálie) Zákulisí Formule 2 (Monza, Itálie) Zákulisí Formule 2 (Monza, Itálie) Zákulisí Formule 2 (Monza, Itálie) Zákulisí Formule 2 (Monza, Itálie) Zákulisí Formule 2 (Monza, Itálie) Zákulisí Formule 2 (Monza, Itálie)

Monza, jedna z nejslavnějších tratí v dějinách motoristického sportu, oslavila sto let od svého otevření. Její dějiny jsou velmi bohaté.

Podle britského webu racingcircuits.info existuje aktuálně k 23. září v provozu 450 okruhů v 63 zemích pěti kontinentů. Těžko se však najde takový, který má tak pohnutou historii a na němž se odehrály desítky dramatických událostí.

Architekt musel předělávat

Autodromo Nazionale di Monza funguje od roku 1922 a je třetím nejstarším okruhem na světě. Starší jsou americký Indianapolis a britský Brooklands, kde se ovšem již nezávodí. První důkaz o založení Královského parku v Monze pochází z roku 1805. Byl jím pověřen Eugenio di Beauharnais, nevlastní syn Napoleona a místokrál Italského království. Dne 14. září téhož roku byl vydán císařský výnos o jeho výstavbě v oblasti Monzy s cílem učinit z něj vzorové zemědělské a lovecké sídlo.

Rozhodnutí o výstavbě okruhu padlo v lednu 1922, stavbu financovali členové Milánského autoklubu. Místní obyvatelé nesouhlasili, aby byl park narušen, a tak musel architekt Roselli plány několikrát přepracovat. Využil místních cest a vznikly dva na sebe navazující okruhy, které mohly být v činnosti buď dohromady, nebo každý zvlášť. Na stavbě pracovalo 3500 dělníků, již využívali pětikilometrovou úzkokolejnou trať. Jezdily po ní dvě parní lokomotivy s desítkami vozů. Příjezdovými cestami pendlovaly tři desítky nákladních automobilů.

Tento článek je součástí balíčku PREMIUM+

Odemkněte si exkluzivní obsah a videa bez reklam na 9 webech.

Vyzkoušet za 1 Kč

Doporučujeme

Témata