Morgan 4/4: Osmdesátiny v plné síle
Je to těžko uvěřitelné, ale Morgan 4/4 se objevil poprvé v roce 1936. Šlo o první skutečné auto značky, tedy vůz s dvojicí náprav, předtím proslula svými tříkolkami. A dosud z její nabídky nezmizel. Ne, žádná nová generace nikdy nepřišla. Dvoumístný roadster vypadá vlastně pořád stejně, konstrukční základ včetně kostry karoserie z jasanového dřeva se také změnil pramálo. K největším stylistickým změnám došlo u druhé série (1955) s oblou maskou chladiče a před sedmi lety (2009), kdy zmizely konvenční nárazníky. Jinak pod kapotu přicházejí pouze modernější motory a cizeluje se interiér... Nejedná se tudíž o kopii, případně repliku předválečného vozu, jak si myslí někteří laici, on z té doby pochází...
První série Morganů 4/4 používala řadové čtyřválce Coventry Climax 1,1 l (tato značka později uspěla ve formuli 1) a Standard 1,2 l. Druhou poháněl Ford Ten 1,17 l, ještě s postranními ventily, tedy rozvodem SV, třetí pak „litřík“ i z u nás velmi dobře známé Anglie. Čtvrtá přešla na třináctistovky a pátá na patnáctistovky, opět vesměs s modrým oválem ve znaku. Modely 1600 vyráběné v letech 1968-1993 používaly kromě různých agregátů od Fordu (Kent a později CVH) krátce i dvouvačkové motory Fiat se 73 kW včetně pětistupňových převodovek. To je hodně zajímavá záležitost, těchto vozů však vzniklo mezi listopadem 1981 a stejným měsícem roku 1985 pouhých 96. Dnes se jedná o velkou vzácnost. Pohonné jednotky CVH EFI o výkonu 75 kW už měly od sezóny 1991 vstřikování. Pozdější série 1800 se pak spoléhala na Zetecy R a Duratecy.
Klasický otevřený sporťák s délkou o centimetr přesahující čtyřmetrovou hranici tedy aktuálně slaví osmdesátiny. V plné síle! Takové kulatiny je třeba řádně připomenout, nejlépe speciální výroční sérií. Ta debutuje v Ženevě a k mání je celkem ve třech barvách: tradiční British Racing Green, modré a tmavě červené. Asi nejvíce zaujmou kožené popruhy na dvoudílné kapotě motoru, každá část se vyklápí směrem vzhůru, jak velí tradice.
Pod ní vrčí už sedmý rok stále stejný zážehový čtyřválec Ford Sigma 1,6 l s výkonem 82 kW (111 k). 131 N.m přenáší pětistupňová přímo řazená převodovka původem od Mazdy. Roadster je lehounký, váží pouze 795 kg. Z klidu na stovku tedy zrychluje za rovných osm sekund, což představuje velice hezké číslo. Maximální rychlost 185 km/h je více než dostačující, na pohodovou jízdu krajinou není třeba přemotorovaného monstra. Udávanou spotřebu benzinu 6,4 l/100 km berme jako tabulkovou.
Aut vznikne pouze přesně osmdesát, jak jinak. Plaketka s pořadovým číslem v kabině patří k dobrým mravům, stejně jako okřídlená loga se symboly výročí na kapotě, zádi, palubní desce před spolujezdcem a mosazných centrálních maticích kol. Britové si je ale nenechají jen pro sebe, v nabídce je i verze s levostranným řízením. Tříramenný volant má dřevěný věnec, ušlechtilý přírodní materiál najdeme i na přístrojové desce, její horní část je kožená. Interiér včetně ručně tkaných koberců nemusí být pouze béžový jako na firemních fotkách, kupci mohou zvolit několik odstínů včetně jejich kombinací. Tmavá střecha je vyrobena z mohéru.
Morgany nikdy nebyly levným zbožím a o 4/4 to platí rovněž, britská manufaktura, donedávna zcela v rukou potomků zakladatele, tedy rodiny, si za své kvalitní zboží nechá zaplatit. I když několikaleté (jeden čas dokonce sedmi!) čekací doby jsou minulostí. Základní cena v Albionu byla stanovena na 33.330 liber, což je 1,17 milionu korun. Bez daně. Auta lze již objednávat.