Jaké.auto Informace o autech podle značky a modelu

Mosler MT 900S – závodění v rodokmenu

Miroslav Kudělka
Není mnoho výrobců ultrarychlých sportovních automobilů o kterých se v Evropě příliš neví. Jedním z nich je americká firma Mosler vyrábějící masochistický supersport MT900S.

Pro mnohé z nás neznámá firma Mosler Automotive and Consulier Engineering vznikla jako vedlejší zaměstnání v polovině 80. let, na základě touhy Warrena Moslera stavět ty nejrychlejší a nejobratnější sportovní vozy. Jeho idea však vedla, na americké zvyklosti, poněkud neobvyklým směrem nízké hmotnosti a poměrně malých motorů. Jeho první konstrukce se jmenovala Consulier a vyráběla se v letech 1987 až 91. Vzniklo jich něco málo přes 100 kusů, ale všechny nenašly nové majitele, protože pan Mosler si jich pár nechal jako sběratelské kusy. Zvláštností tohoto vozu bylo to, že jeho konstrukce byla vyrobena celá z laminátu. Pouze motor s převodovkou a zadní nápravou byly podepřeny ocelovým čtvercem vmontovaným do karosérie. Se čtyřválcem o výkonu 200 koní a cenou 10.000 dolarů patřil k tomu nejlevnějšímu na trhu. Když však Mosler sezval proti svému vozu supersporty v cenách do 100 tis. dolarů jako byly např. Ferrari F40 nebo Porsche Turbo, nedokázaly jej na závodním okruhu porazit.

Po zhotovení několika dalších zajímavých konstrukcí přišel na svět model MT900S. To se již psal rok 2002 a MT900S se vydal na křest ohněm – nastoupil do závodů GT. Po dalším roce vývoje se v roce 2003 tento divoch vydal také k zákazníkům na veřejné silnice. Od minulého roku jej lze koupit i ve Velké Británii a Německu. Jakkoli byl první Moslerův model oku nepříliš lahodící, MT900S se může pochlubit elegantními a funkčními tvary po vzoru vysokovýkonných GT prohánějících se po slavných tratích. Především pohled na zadní partie díky mohutnému křídlu a difuzoru jasně prozrazuje, že jízda vysokými rychlostmi je tím, pro co je MT900S stavěný. Obrovské otvory pro přívod vzduchu po stranách vozu zase dávají jasně najevo, kde se nachází pohonná jednotka. Dynamicky působící, mohutně žebrovaná příď zase ukazuje, kde se nachází chladič. Po zaparkování jistě okolo stojící zvědavce zaujmou i vzhůru a vpřed vyklápějící se dveře otevírající přístup do dvoumístného spartánského interiéru. Zde se konstruktér nesnažil o žádná zkrášlování a veškerá kompozitní struktura, která je vidět, je funkčním prvkem a žádným obkladem. Ve výbavě interiéru toho příliš není. Nutností je klimatizace, která eliminuje vysokou teplotu od motoru a dále jsou zde život ulehčuje již jen centrální zamykání a elektricky stahovatelná okna. Hlukové izolace prakticky neexistují, takže nabízené rádio je celkem zbytečné. Až trochu nepatřičně působí čtyřramenný volant, který jako by k tomu kompozitu ani nepatřil.

Konstrukce vozu se již také náležitě posunula ve vývoji a laminát prvního Consulieru nahradil modernější uhlíkový kompozit. Z tohoto materiálu je vyrobena nejen karosérie, ale také celá nosná struktura. Její práci jí poněkud usnadňují pomocné rámy svařené z ocelových trubek, které nesou přední lichoběžníkovou nápravu a celé pohonné ústrojí. Celková koncepce vozu byla podřízena jedinému kritériu – vysoké výkonnosti na okruhu. To i přesto, že jeho hlavním úkolem je provoz na veřejných silnicích. Mosler však od prvopočátku staví vozy pro fanatiky jízdy, kteří opovrhují pohodlím a cení si jedině měřitelných hodnot. Teď již konečně k technice vozu. Nosnou strukturu jsme již zmínili, pojďme tedy k tomu co skrývá. Přední náprava je lichoběžníková s horními rameny a těhlicemi z hliníkové slitiny. Spodní ramena jsou svařena z CrMo trubek. Stejná konstrukce je i na zadní nápravě. Plně seřiditelné pružící a tlumící jednotky dodal Penske a seřízení dovolují i zkrutné stabilizátory. Pro drsňáky je také řízení bez posilovače. Na závěsech se v plné parádě ukazují obrovské brzdy Willwood s dutými a drážkovanými kotouči průměru 355 mm a hliníkovými třmeny se šesti pístky na všech kolech. Kola dodává OZ Racing, na přední nápravu v rozměru 9 x 19“ a na zadní 12 x 20“. Obuta jsou pneumatikami 265/35 ZR 19 vpředu a 335/30 ZR 20 vzadu.

Všemu tomuhle vévodí podélně před zadní poháněnou nápravou uložený motor V8 z Chevroletu Corvette LS6, který je nabízen v objemech 5665 ccm až 6998 ccm. Přes pouhé dva ventily na válec a rozvod OHV však nabízí výkony od 320 kW (435 k) po 441 kW (600 k) a točivý moment 550 až 750 Nm při 4800 až 5200 ot/min. Tato síla stačí společně s velmi nízkou hmotností na vynikající dynamiku. 950 až 1150 kg těžký vůz dokáže s nejsilnějším motorem zrychlit z 0-100 km/h za skvělých 3,1 sekundy a 200 km/h dosáhne za 8,9 sekundy. Nejvyšší rychlost leží někde nad 320 km/h. O přenos točivého momentu na zadní kola se stará upravená převodovka Porsche se šesti ručně řazenými stupni.

Vynikající jízdní výkony a pověst vítěze britského šampionátu GT z roku 2004 jistě bude tomuto zajímavému vozu usnadňovat cestu k zákazníkům i v konzervativní Evropě. Navíc je možno si bez potíží ke standardnímu vozu dokoupit například závodní sekvenční převodovku a bez větších okolků se vydat na okruh, kde bude jen obtížně hledat soupeře.

Mosler MT900S vs. Ferrari 575M Maranello vs.Porsche 911 Turbo S
 Mosler MT900SFerrari 575MPorsche 911 Turbo S
Délka [mm]480145504435
Šířka [mm]199819351830
Výška [mm]113012771295
Rozvor [mm]276825002350
Rozchod vpředu [mm]16761632-
Rozchod vzadu [mm]16451586-
Počet míst222
Zavazadlový prostor [l]NeudánNeudán100
Pohotovostní hmotnost [kg]115017301590
Palivová nádrž [l]8210564
 
MotorV8V12Boxer 6
Zdvihový objem [cm3]699857483600
Válce/ventily8 / 212/46 / 4
Nejvyšší výkon [kW/ot/min]441379/7250331/6000
Nejvyšší toč. mom. [Nm/ot/min]750/5200588/5250620/2700-4600
Max. rychlost [km/h]Přes 320325307
Zrychlení 0-100 km/h [s]3,14,24,2
Zrychlení 0-200 km/h [s]8,9--
Komb. spotřeba [l/100 km]NeudánaNeudána13,3

Miroslav Kudělka