Jaké.auto Informace o autech podle značky a modelu

Motor roku 2015: BMW i8 bere (skoro) všechno

Michal Fokt Michal Fokt 17. 6. 2015 • 04:37
53
44
Zobrazit náhledy (53)
BMW i8 BMW i8 BMW i8 BMW i8 BMW i8 BMW i8 BMW i8 BMW i8 BMW i8 BMW i8 BMW i8 BMW i8 BMW i8 BMW i8 BMW i8 BMW i8 BMW i8 BMW i8 BMW i8 BMW i8 BMW i8 BMW i8 BMW i8 BMW i8 BMW i8 BMW i8 BMW i8 BMW i8 BMW i8 BMW i8 BMW i8 BMW i8 BMW i8 BMW i8 BMW i8 BMW i8 BMW i8 BMW i8 BMW i8 BMW i8 BMW i8 BMW i8 BMW i8 BMW i8 BMW i8 BMW i8 BMW i8 BMW i8
Anketa Mezinárodní motor roku zná své letošní vítěze. Hybridní tříválec ze sporťáku BMW i8 převálcoval veškerou konkurenci a do Mnichova putuje třetina všech prvních míst.

U BMW mohou být spokojení. V anketě Motor roku (IEOTY) získali čtyři vítězství z dvanácti kategorií, o řadě dalších umístění ve finále nemluvě. Hlavním "viníkem" je přitom jedno jediné auto, respektive jeho pohonný systém - hybridní sporťák BMW i8 a jeho přeplňovaná tříválcová patnáctistovka. Ta se stala nejen vítězem své třídy od 1,4 do 1,8 l, ale také nejlepším Novým motorem a současně též Motorem roku, tedy celkovým vítězem. O čtvrtý triumf se zasloužil dvakrát přeplňovaný řadový třílitr z BMW M3.

Mnichovský tříválec jen těsně porazil jiného "wartburga" - litrový turbomotor Fordu a tříválcový paradox završuje třetím místem turbomotor 1.2 od PSA.

Motor roku 2015 Body
BMW 1.5 hybrid (BMW i8) 274
Ford 1.0 turbo 267
PSA Peugeot Citroën 1.2 turbo 222
Ferrari V8 4.5 221
Mercedes-AMG 2.0 turbo (A 45 AMG) 177
Tesla EV 157
BMW M 3.0 twin turbo (M3, M4) 133
McLaren V8 3.8 twin turbo 93
Audi 2.5 turbo (RS 3) 81

V kategorii pod 1,0 l se zřejmě už natrvalo uhnízdil zmíněný EcoBoost od Fordu, jenž má před smečkou (téměř)litrových pronásledovatelů drtivý náskok. Druhé místo patří litrovému tříválci od GM a třetí příčku obsadil range extender v BMW i3.

Pod 1,0 litru Body
Ford 1.0 turbo 444
General Motors 1.0 turbo 176
BMW 0.7 EV range extender (i3) 163
Volkswagen 1.0 turbo (Audi A1) 138
Fiat 0.9 turbo 132
Renault / Nissan 0.9 TCE 119

Třída od 1,0 do 1,4 l je velice zajímavá - zvítězil sice turbomotor 1.2 od PSA, ale za ním se seřadila pětice(!) motorů TSI od Volkswagenu v čele s twinchargerem 1.4 a hybridem o stejné kubatuře.

1,0 až 1,4 litru Body
PSA Peugeot Citroën 1.2 THP 243
Volkswagen 1.4 turbo-kompresor 174
Volkswagen 1.4 turbo hybrid 165
Volkswagen 1.4 turbo 149
Volkswagen 1.4 turbo ACT 132
Volkswagen 1.2 turbo 123

Mezi motory od 1,4 do 1,8 jasně zvítězilo již zmíněné BMW i8, následované motorem 1.8 TFSI od Audi. Třetí příčka patří šestnáctistovce ze společného vývoje BMW a PSA.

1,4 až 1,8 litru Body
BMW 1.5 hybrid (i8) 262
Audi 1.8 turbo 177
BMW/PSA Peugeot Citroën 1.6 turbo 158
BMW 1.5 turbo (BMW 116i, Mini Cooper) 151
Ford 1.5 turbo 80
Fiat Chrysler 1.75 turbo (Alfa 4C) 78

Kategorie od 1,8 l do 2,0 l patří přeplňovanému benzinovému dvoulitru AMG, jenž předstihl téesíčko stejné kubatury od VW ve všech jeho rozmanitých specifikacích. Třetí pozice je jednou z pouhých dvou letošních medailových pozic pro turbodiesel, jmenovitě dvoulitr od BMW.

1,8 až 2,0 litru Body
Mercedes-AMG 2.0 turbo (A 45 AMG) 298
Audi 2.0 turbo 226
BMW 2.0 turbodiesel 150
Volvo 2.0 turbo-kompresor 134
Volkswagen 2.0 turbodiesel 118
BMW 2.0 twin-turbo 111

Ve třídě od 2,0 do 2,5 l se daří pětiválci od Audi, na stříbrnou příčku se probojoval turbodiesel 2,2 l od Mazdy a bronz si odnáší 2,3litrový přeplňovaný čtyřválec Fordu. Ale bylo to o prsa korejské sprinterky...

2,0 až 2,5 litru Body
Audi 2.5 turbo 347
Mazda 2.2 turbodiesel 184
Ford 2.3 turbo 152
Mercedes-Benz 2.1 turbodiesel 151
Mercedes-Benz 2.1 electric-diesel hybrid 125
Subaru 2.5 turbo 117

BMW má důvod k oslavě i mezi motory o kubatuře 2,5-3,0 litru. Hádáte správně, tam jasně vede třílitrové řadové twin-turbo divize BMW M. V téhle třídě mají bavoráci double, druhá pozice patří "obyčejnému" twin-turbu I6 od BMW a kdyby jim to nezkazilo Porsche s 2,7litrovým boxerem, byly z toho kompletní stupně vítězů.

2,5 až 3,0 litru Body
BMW M 3.0 twin-turbo 246
BMW 3.0 twin-turbo 178
Porsche 2.7 boxer 158
BMW 3.0 twin-turbodiesel 148
BMW M Performance 3.0 tri-turbodiesel 124
Volkswagen 3.0 turbodiesel 111

Kategorii od 3 do 4 litrů vyhrál V8 3,8 twin-turbo od McLarenu, ale bylo to docela těsné, zle dotíral V8 4.0 biturbo od Mercedes-AMG. S odstupem třetí skončilo Porsche se svým 3,8litrovým boxerem. Ano, jeden z pouhých dvou atmosférických motorů na medailových příčkách.

3,0 až 4,0 litru Body
McLaren V8 3.8 twin-turbo 258
Mercedes-AMG V8 biturbo 239
Porsche 3.8 boxer 214
Ferrari V8 3.9 biturbo (California T) 187
Audi / Bentley 4-litre TFSI 163
Porsche 3.8 boxer turbo 131

Třída nad 4,0 litru je zase v režii Ferrari a jeho V8 4,5 l. Letos zřejmě naposled, protože 458 Italia končí. Ale v Maranellu nemusí smutnit, protože druhá příčka (a tedy zřejmě vítěz pro rok 2016) patří strojovně V12 6.3 z berlinetty. A to určitě zabojuje i 488 GTB... Osmiválec 5,5 l od AMG si prostě musí zvykat na roli statisty...

Nad 4,0 litru Body
Ferrari 4.5 V8 295
Ferrari 6.3 V12 222
Mercedes-AMG 5.5 V8 turbo 140
BMW M 4.4-litre twin-turbo V8 110
Jaguar Land Rover 5.0 supercharged V8 98
Fiat Chrysler 6.2 supercharged V8 95

Třídu Zelený motor vyhrála Tesla a to možná jen proto, aby nezvítězilo i8 ve čtyřech kategoriích najednou. Třetí příčka je opět BMW, tentokráte elektrický pohon v i3.

Zelený motor Body
Tesla EV 239
BMW 1.5 hybrid (i8) 191
BMW EV (i3) 109
Volkswagen 1.4 turbo hybrid 98
Ford 1.0 turbo 95
BMW 0.7 EV range extender (i3 REX) 64

Jak už bylo řečeno, Nový motor je posledním letošním zářezem do karbonové karoserie BMW i8, na pódiu jej doplňují sportovní osmiválce Mercedes-AMG a Ferrari.

Nový motor Body
BMW 1.5 hybrid 339
Mercedes-AMG V8 4.0 biturbo 209
Ferrari V8 3.9 biturbo 159
Volvo 2.0 turbo-kompresor 135
Volkswagen 1.4 turbo hybrid 134
General Motors 1.0 turbo 132

A konečně Performance engine - díky němu si odnáší dvě vítězství i Ferrari, což je pro atmosférickou V8 4,5 l pěkné rozloučení. Jak bude vypadat tato kategorie příští rok, je zřejmé, protože druhé místo obsadil dvakrát přeplňovaný V8 4.0 od AMG, atmosférické motory vyklidí tedy pozici i zde. O třetí příčku se v této kategorii popraly atmosféry Porsche a Ferrari, přičemž lépe to vyznělo pro Stuttgart.

Výkonný motor Body
Ferrari 4.5-litre V8 236
Mercedes-AMG 4.0 biturbo V8 148
Porsche 3.8 boxer 129
Ferrari 6.3 V12 125
McLaren 3.8 twin-turbo V8 112
Fiat Chrysler 6.2 supercharged V8 75

Také vám to celé přijde takové nějaké ...účelové? Nemohu se zbavit dojmu, že International Engine of the Year je silně manipulován (evropskými) automobilkami. Nejprve byly atmosférické motory "vyštípány" downsizingem za vydatné podpory turbodieselů a nyní, kdy se ukazuje, že vznětové motory mohou být z hlediska plnění přísných emisních limitů pro automobilky drahou legrací, malé turbobenziny nafťáky de facto z ankety vymazaly. Současně si nelze nevšimnout, že ačkoli se v mezičase objevily znamenité benzinové atmosféry, které umí vyškolit (údajně) úsporné downsizované motory, v IEOTY po nich neštěkne ani pes, zato jsou na vzestupu elektromobily. Jako kdyby bylo něco shnilého nejen v Dánsku...

Související články

Témata
Avatar - AUDIRS6
20. 9. 2015 11:40
Legenda pokracuje...
...a asi bude trvat dovtedy, kym sa neminie ropa >:D :yes:
Nic ine ma pri pohlade na tabulku pri objeme 2,0 - 2,5 nenapada. :-)
Ten motor je proste fakt dobry ! Ano, oproti porovnatelne vykonnym V6 / R6 3.0 si trochu viac usrkava ( podla NEDC cisielok - vid RS3 kontra hocico podobne silne ), ale ten zvuk, charakter a aj spolahlivost tohoto motora ma proste ( nielen ) moj respekt ! :-! :yes:
Hmmm..., caka nas TT RS..., tam to ku 4 stovkam konikov mozno este zvladne aj bez E-fukaca...Ale potoooom... - ako Hackenberg povedal - ze E-Lader sa pozrie najskor pod kapoty naftakov a RS modelov - potom to uz bude hoooodne zaujimave: Dokonaly zvuk R5, s dokonalou odozvou na pokyn plyn. pedalu, s hadam aj este lepsiou spotrebou...
Kym je ropa, tak sa este stale mame na co tesit. ;-)
20. 9. 2015 09:35
zelené motory
ma dosť dobre pobavili >:D už len výroba bateriek do EV a hybridov je značne neekologická, výroba elektriny do EV je stále na báze fosílnych palív (ok, vyššia účinnosť...) a hybrid od BMW z i8 so spotrebou tesne pod 10L/100 je tiež zelenší ako polárne medvede
19. 6. 2015 12:46
Re: Polovina tabulek je špatně
Californii jsem zmínil, protože je to poslední (bráno dle uvedení na trh) Ferrari s manuální převodovkou v nabídce. Ještě F430 mohla mít manuální převodovku, až 458 o tuhle možnost přišla. 599 ji mohla mít také, až F12berlinetta ne. A mezi supersporty Ferrari to byla F50.
Avatar - Magister
19. 6. 2015 08:09
Nonsens
Kdo to proboha hodnotí?!Zelení,politici nebo kdo…
Avatar - fOE
18. 6. 2015 22:00
Re: ajaj
Ted cekam tu zaplavu technicky vyspelych motoru co si v tomto objemu zaslouzili byt pred timto turbotříhrncem.
Články odjinud