Motor roku 2015: BMW i8 bere (skoro) všechno
U BMW mohou být spokojení. V anketě Motor roku (IEOTY) získali čtyři vítězství z dvanácti kategorií, o řadě dalších umístění ve finále nemluvě. Hlavním "viníkem" je přitom jedno jediné auto, respektive jeho pohonný systém - hybridní sporťák BMW i8 a jeho přeplňovaná tříválcová patnáctistovka. Ta se stala nejen vítězem své třídy od 1,4 do 1,8 l, ale také nejlepším Novým motorem a současně též Motorem roku, tedy celkovým vítězem. O čtvrtý triumf se zasloužil dvakrát přeplňovaný řadový třílitr z BMW M3.
Mnichovský tříválec jen těsně porazil jiného "wartburga" - litrový turbomotor Fordu a tříválcový paradox završuje třetím místem turbomotor 1.2 od PSA.
Motor roku 2015 | Body |
BMW 1.5 hybrid (BMW i8) | 274 |
Ford 1.0 turbo | 267 |
PSA Peugeot Citroën 1.2 turbo | 222 |
Ferrari V8 4.5 | 221 |
Mercedes-AMG 2.0 turbo (A 45 AMG) | 177 |
Tesla EV | 157 |
BMW M 3.0 twin turbo (M3, M4) | 133 |
McLaren V8 3.8 twin turbo | 93 |
Audi 2.5 turbo (RS 3) | 81 |
V kategorii pod 1,0 l se zřejmě už natrvalo uhnízdil zmíněný EcoBoost od Fordu, jenž má před smečkou (téměř)litrových pronásledovatelů drtivý náskok. Druhé místo patří litrovému tříválci od GM a třetí příčku obsadil range extender v BMW i3.
Pod 1,0 litru | Body |
Ford 1.0 turbo | 444 |
General Motors 1.0 turbo | 176 |
BMW 0.7 EV range extender (i3) | 163 |
Volkswagen 1.0 turbo (Audi A1) | 138 |
Fiat 0.9 turbo | 132 |
Renault / Nissan 0.9 TCE | 119 |
Třída od 1,0 do 1,4 l je velice zajímavá - zvítězil sice turbomotor 1.2 od PSA, ale za ním se seřadila pětice(!) motorů TSI od Volkswagenu v čele s twinchargerem 1.4 a hybridem o stejné kubatuře.
1,0 až 1,4 litru | Body |
PSA Peugeot Citroën 1.2 THP | 243 |
Volkswagen 1.4 turbo-kompresor | 174 |
Volkswagen 1.4 turbo hybrid | 165 |
Volkswagen 1.4 turbo | 149 |
Volkswagen 1.4 turbo ACT | 132 |
Volkswagen 1.2 turbo | 123 |
Mezi motory od 1,4 do 1,8 jasně zvítězilo již zmíněné BMW i8, následované motorem 1.8 TFSI od Audi. Třetí příčka patří šestnáctistovce ze společného vývoje BMW a PSA.
1,4 až 1,8 litru | Body |
BMW 1.5 hybrid (i8) | 262 |
Audi 1.8 turbo | 177 |
BMW/PSA Peugeot Citroën 1.6 turbo | 158 |
BMW 1.5 turbo (BMW 116i, Mini Cooper) | 151 |
Ford 1.5 turbo | 80 |
Fiat Chrysler 1.75 turbo (Alfa 4C) | 78 |
Kategorie od 1,8 l do 2,0 l patří přeplňovanému benzinovému dvoulitru AMG, jenž předstihl téesíčko stejné kubatury od VW ve všech jeho rozmanitých specifikacích. Třetí pozice je jednou z pouhých dvou letošních medailových pozic pro turbodiesel, jmenovitě dvoulitr od BMW.
1,8 až 2,0 litru | Body |
Mercedes-AMG 2.0 turbo (A 45 AMG) | 298 |
Audi 2.0 turbo | 226 |
BMW 2.0 turbodiesel | 150 |
Volvo 2.0 turbo-kompresor | 134 |
Volkswagen 2.0 turbodiesel | 118 |
BMW 2.0 twin-turbo | 111 |
Ve třídě od 2,0 do 2,5 l se daří pětiválci od Audi, na stříbrnou příčku se probojoval turbodiesel 2,2 l od Mazdy a bronz si odnáší 2,3litrový přeplňovaný čtyřválec Fordu. Ale bylo to o prsa korejské sprinterky...
2,0 až 2,5 litru | Body |
Audi 2.5 turbo | 347 |
Mazda 2.2 turbodiesel | 184 |
Ford 2.3 turbo | 152 |
Mercedes-Benz 2.1 turbodiesel | 151 |
Mercedes-Benz 2.1 electric-diesel hybrid | 125 |
Subaru 2.5 turbo | 117 |
BMW má důvod k oslavě i mezi motory o kubatuře 2,5-3,0 litru. Hádáte správně, tam jasně vede třílitrové řadové twin-turbo divize BMW M. V téhle třídě mají bavoráci double, druhá pozice patří "obyčejnému" twin-turbu I6 od BMW a kdyby jim to nezkazilo Porsche s 2,7litrovým boxerem, byly z toho kompletní stupně vítězů.
2,5 až 3,0 litru | Body |
BMW M 3.0 twin-turbo | 246 |
BMW 3.0 twin-turbo | 178 |
Porsche 2.7 boxer | 158 |
BMW 3.0 twin-turbodiesel | 148 |
BMW M Performance 3.0 tri-turbodiesel | 124 |
Volkswagen 3.0 turbodiesel | 111 |
Kategorii od 3 do 4 litrů vyhrál V8 3,8 twin-turbo od McLarenu, ale bylo to docela těsné, zle dotíral V8 4.0 biturbo od Mercedes-AMG. S odstupem třetí skončilo Porsche se svým 3,8litrovým boxerem. Ano, jeden z pouhých dvou atmosférických motorů na medailových příčkách.
3,0 až 4,0 litru | Body |
McLaren V8 3.8 twin-turbo | 258 |
Mercedes-AMG V8 biturbo | 239 |
Porsche 3.8 boxer | 214 |
Ferrari V8 3.9 biturbo (California T) | 187 |
Audi / Bentley 4-litre TFSI | 163 |
Porsche 3.8 boxer turbo | 131 |
Třída nad 4,0 litru je zase v režii Ferrari a jeho V8 4,5 l. Letos zřejmě naposled, protože 458 Italia končí. Ale v Maranellu nemusí smutnit, protože druhá příčka (a tedy zřejmě vítěz pro rok 2016) patří strojovně V12 6.3 z berlinetty. A to určitě zabojuje i 488 GTB... Osmiválec 5,5 l od AMG si prostě musí zvykat na roli statisty...
Nad 4,0 litru | Body |
Ferrari 4.5 V8 | 295 |
Ferrari 6.3 V12 | 222 |
Mercedes-AMG 5.5 V8 turbo | 140 |
BMW M 4.4-litre twin-turbo V8 | 110 |
Jaguar Land Rover 5.0 supercharged V8 | 98 |
Fiat Chrysler 6.2 supercharged V8 | 95 |
Třídu Zelený motor vyhrála Tesla a to možná jen proto, aby nezvítězilo i8 ve čtyřech kategoriích najednou. Třetí příčka je opět BMW, tentokráte elektrický pohon v i3.
Zelený motor | Body |
Tesla EV | 239 |
BMW 1.5 hybrid (i8) | 191 |
BMW EV (i3) | 109 |
Volkswagen 1.4 turbo hybrid | 98 |
Ford 1.0 turbo | 95 |
BMW 0.7 EV range extender (i3 REX) | 64 |
Jak už bylo řečeno, Nový motor je posledním letošním zářezem do karbonové karoserie BMW i8, na pódiu jej doplňují sportovní osmiválce Mercedes-AMG a Ferrari.
Nový motor | Body |
BMW 1.5 hybrid | 339 |
Mercedes-AMG V8 4.0 biturbo | 209 |
Ferrari V8 3.9 biturbo | 159 |
Volvo 2.0 turbo-kompresor | 135 |
Volkswagen 1.4 turbo hybrid | 134 |
General Motors 1.0 turbo | 132 |
A konečně Performance engine - díky němu si odnáší dvě vítězství i Ferrari, což je pro atmosférickou V8 4,5 l pěkné rozloučení. Jak bude vypadat tato kategorie příští rok, je zřejmé, protože druhé místo obsadil dvakrát přeplňovaný V8 4.0 od AMG, atmosférické motory vyklidí tedy pozici i zde. O třetí příčku se v této kategorii popraly atmosféry Porsche a Ferrari, přičemž lépe to vyznělo pro Stuttgart.
Výkonný motor | Body |
Ferrari 4.5-litre V8 | 236 |
Mercedes-AMG 4.0 biturbo V8 | 148 |
Porsche 3.8 boxer | 129 |
Ferrari 6.3 V12 | 125 |
McLaren 3.8 twin-turbo V8 | 112 |
Fiat Chrysler 6.2 supercharged V8 | 75 |
Také vám to celé přijde takové nějaké ...účelové? Nemohu se zbavit dojmu, že International Engine of the Year je silně manipulován (evropskými) automobilkami. Nejprve byly atmosférické motory "vyštípány" downsizingem za vydatné podpory turbodieselů a nyní, kdy se ukazuje, že vznětové motory mohou být z hlediska plnění přísných emisních limitů pro automobilky drahou legrací, malé turbobenziny nafťáky de facto z ankety vymazaly. Současně si nelze nevšimnout, že ačkoli se v mezičase objevily znamenité benzinové atmosféry, které umí vyškolit (údajně) úsporné downsizované motory, v IEOTY po nich neštěkne ani pes, zato jsou na vzestupu elektromobily. Jako kdyby bylo něco shnilého nejen v Dánsku...