Motoristické sprinty 2022: Jak dopadla sezóna?
Motoristické sprinty slaví deset let své existence na tratích v České republice. Současně se závěrečným závodem letošní sezony jsme se ohlédli zpět.
Svět motorů stál u mnoha projektů v motoristickém sportu. V případě této disciplíny jsme byli u prvního ročníku v sezoně 2013. Tomuto typu závodění, který je v motorsportu stále nejméně nákladný, se věnujeme od jeho vzniku až dodnes.
Autoklub je patronem
Mistrovství ČR sprinty AČR jsou jediným českým automobilovým seriálem, který má oficiální autoritu Autoklubu České republiky (AČR). Funguje to tak již třetím rokem. Komise sprintů AČR zastřešuje mistrovství republiky, ale není pořadatelem jednotlivých podniků, jako je to i u ostatních disciplín. „Když jsme před lety začínali, stačilo jen přijet a závodit. Samozřejmě jsme s kolegy chtěli vylepšovat organizaci a systém závodů,“ říká Tomáš Vavřinec. Úspěšný český reprezentant v závodech do vrchu, dvojnásobný vicemistr Evropy a trojnásobný držitel Trofeje FIA tento seriál založil a s řadou spolupracovníků pomáhá při organizaci těchto podniků.
„Bez AČR by nedošlo k posunu na status mistrovství republiky. Je to pořadatelsky i jezdecky náročnější, organizovat takový šampionát, než samotné tuningové sprinty, protože k oficiálnímu mistrovství patří závodní licence. Pro její získání musí každý splnit určité podmínky a projít lékařskou prohlídkou. Jsme rádi a vážíme si toho, že v organizaci seriálu se posunujeme na vyšší hranici a každým rokem se zvyšuje počet licencí,“ dodává Tomáš Vavřinec.
Mezi fanoušky patří i Vojtek
Od roku 2013 se na třinácti tratích v České republice a jedné na Slovensku uskutečnilo celkem pětaosmdesát závodů. Letos se jich odehrálo šest: čtyři bez reakčního času a dvě s ním. Jednalo se o novinku, která byla zavedena od letošní sezony. V případě startu bez reakčního času znamená, že závodník odstartuje a ve chvíli protnutí fotobuňky se spustí čas. Model s reakčním časem znamená, že na semaforu blikne zelená a v tu chvíli se počítá čas. Rychlost jezdcovy reakce se tak započítává do výsledného času.
Byli jsme se podívat na závěrečném závodě v Milovicích. Tamní letiště se vrátilo do kalendáře po čtyřech letech a letos se na něm odehrálo několik podniků. „Zdejší prostředí je pro naše závody ideální. Navíc nám vyšlo počasí, takže šlo o povedený závěr sezony. Poděkování zaslouží všichni partneři seriálu, organizační tým, časoměřičský tým, pořadatelé a také samozřejmě závodníci za práci, výkony a podporu, kterou věnují závodům ve sprintu,“ řekl Tomáš Vavřinec a dodal: „Potěšilo mě, že pozvání do Milovic přijal také frontman skupiny Kabát Josef Vojtek a také nám zazpíval. Pepa je známý motoristický nadšenec, který má hodně rád auta, a sprinty ho zaujaly.“
Výsledky sprintů
Kategorie I (cestovní vozy): 1. Kancsij (BMW M5), 2. Stejskal (BMW M760), 3. Roud (BMW M3).
Kategorie II (speciální vozy): 1. Vavřinec (Mitsubishi Evo IX), 2. Brumlík (Audi TT RS), 3. Baláž (Radical SR3RS).
Výběr z pravidel sprintů
- Závod se odehrává na uzavřené trati mimo silniční provoz.
- Rovná trať v minimální délce 400 metrů, s minimální šířkou 5 metrů pro jednu závodní dráhu.
- Mistrovství ČR se mohou zúčastnit jezdci s platnou národní nebo mezinárodní licencí vydanou AS AČR. Podniku se mohou zúčastnit i jezdci s jinou licencí (jednorázová nebo jiných států) nebo s ŘP, nebudou však bodovat do celkového hodnocení MČR.
- Pokud jezdec v závodě MČR startuje s jiným vozem než v minulém závodě, ale ve stejné třídě, výsledky se v této třídě do celkového hodnocení započítávají. S jedním vozidlem mohou startovat maximálně 2 jezdci. Závodník může startovat maximálně s 2 vozy, ale v různých třídách.
- MČR v automobilových sprintech jsou vozidla rozdělena do kategorie I (cestovní vozy) – 18 vypsaných tříd a kategorie II (speciální vozy) – 4 vypsané třídy.
- Vozy kategorie I musí mít technický průkaz, platnou STK, všechny sedačky, okna v původním materiálovém provedení, motor odpovídající vozu z výroby, pneumatiky se vzorkem a s homologací pro silniční provoz.
- Vozy kategorie II mají povoleny veškeré úpravy, které nemají dopad na bezpečnost provozu vozidla.