Jaké.auto Informace o autech podle značky a modelu

Murena 429 GT: Podivný shooting brake s italskou karoserií vznikl jen v deseti kusech

Aleš Dragoun
Diskuze (3)

Murena GT je vzácnou zajímavostí, postavili ji v Itálii pro Američany a má jako jedna z mnoha i zámořskou techniku...

Jméno Murena máme my Evropané spojené s francouzskou Matrou, respektive koncernem PSA obnoveným Talbotem. Existovala ale i společnost Murena Motors Corporation. Její život byl vskutku jepičí, newyorská firma existovala pouze v letech 1969 a 1970. Nešlo o automobilku, ale vlastně pouhého importéra, vedli ho prezident Joseph Vos a Charles Schwendler, právě ve Vosově hlavě se zrodil nápad nabídnout patřičně movitým zákazníkům sportovní kombi s jedním párem bočních dveří, které si nechali vyrobit v Itálii.

Jediný model prodávaný coby Murena 429 GT je ale zároveň jedním z mnoha spojení italské karoserie a zámořské techniky, můžeme ho srovnat třeba s produkcí firem Iso a De Tomaso. Auta totiž postavila firma Intermeccanica, vlastně italsko-americko-kanadský podnik, který během své historie stvořil všechno možné od monopostů přes sportovní auta až po repliky Porsche 356 a prakticky přesné kopie válečného Kübelwagenu. Construzione Automobili Intermeccanica založil v roce 1959 Frank Reisner, a to v Turíně, do Kalifornie a dále Vancouveru se přestěhoval později. Firma několikrát změnila svůj název, po Frankově smrti ji vedl syn Henry.

Motor z T-Birdu

Zajímavý shooting brake připomínal zepředu Fiat Dino. Jenže ten disponoval mnohem menšími rozměry, zatímco třídveřové sportovní kombi bylo 5207 mm dlouhé, 1930 mm široké a jen 1270 mm nízké. Pod dlouhatánskou přední kapotou se ukrýval vidlicový osmiválec OHV od Fordu objemu 7030 cm3, tedy po americku 429 krychlových palců, odtud číselné označení. Pocházel z Thunderbirdu. Dával největší výkon 265 kW (360 k) v 4600 otáčkách, samozřejmě dle SAE a stačila mu třístupňová samočinná převodovka od stejného dárce. O přísun paliva se staral čtyřkomorový karburátor.

Dostupný údaj o vrcholu točivého momentu (651 N.m ve 2800 min-1) však vzhledem k množství „koní“ působí jako z říše sci-fi. A navíc v reklamním prospektu je překlep (4800 liber na stopu, desetina odpovídá výše uvedené hodnotě v N.m). Šlo však o sporťák, to bylo jednoznačné. I přes váhu 1710 kg. Pořád o 230 kg lehčí než T-Bird, ze kterého měl motor. Rozvor činil 2997 mm, vpředu se nacházely dvojité lichoběžníky a stabilizátor, vzadu vlečená ramena s panhardskou tyčí. Pětipaprsková patnáctipalcová litá kola od sebe dělilo 1537 mm a obouvala pneumatiky Pirelli Cinturato šířky 205 mm. Kotoučové brzdy Girling měly průměr 279, respektive 254 mm.

Silniční test

Při představení na newyorském autosalonu byla Murena GT propagována jako nejrychlejší kombi světa. Oprávněně? Americký časopis Road & Track dostal jeden kus k dispozici v sedmdesátém roce na testování. Z nuly na 60 mil/h, tedy necelých 97 km/h se novinářům povedlo vystřelit během 7,5 s a čtvrtmíli, tedy 402 m zvládli za 15,5 s. A dokážete si asi představit, jak byl měničový automat letargický.

Na rekordy při závodech dragsterů to nebylo, ale produkční auto z přelomu 60. a 70. let se za taková čísla rozhodně stydět nemuselo. Tedy... produkční. Nevzniklo jich více než deset a přišel konec. Přitom objednávek bylo údajně až 35. Většina z nich skončila dle historičky Pauly Reisner v Kalifornii v garážích hudebníků. A ta navíc zpochybňuje existenci jedenáctého kousku, který leckdo uvádí.

V aukci

Došly peníze? Pokud se nevybraly celé částky, ale pouze zálohy, není divu, nebylo za co zbylé kusy postavit. A to se Murena GT neprodávala za hubičku, základní cena byla stanovena na 14.950 dolarů. Nízký počet vyrobených kusů z něj ovšem dnes, po půlstoletí dělá náležitou raritu, navíc auto to není extra známé. A přesto se dá koupit.. Hezký kousek, unikát pro sběratele!

Unikát, dobře, když se na něj podíváte, tak příď se čtyřmi kulatými světly a černou maskou působí... trochu nedodělaně. Ale bílo-červený interiér v kůži, který poskytuje místo čtyřem lidem na samostatných sedačkách, je skvostný. Mureně nechyběly už z výroby rádio, klimatizace, tlusté koberečky Přístroje s bílými podklady mají cejchování převážně v imperiálních jednotkách, spínače připomínají letadla. Vnitřek se lišil kus od kusu, stejně jako vnější vzhled. Na zádi jsou také oválné reflektory a hlavně výklopné víko s velkým sklem. Nápis Intermeccanica pak najdeme na prazích.

Jasně červená Murena 429 GT je úplně první postavenou. 23. března 1969 putovala do USA a původně byla zelená s černým interiérem a zelenými koberečky, takže současný stav není původní. Jenže renovace postrádá smysl. Má posuvnou střechu a volant Momo, ty jsou originál. Pochází majetku indického jogína Bikrama Choudhuryho. Bude nabídnuta v dražbě společnosti RM Sotheby's v Palm Beach 20.-21. března 2020. Sice bez stanoveného rozmezí, ale taková se neprodává každý den.

Zdroje: Carscoops, Wikipedia, Supercars.net, RM Sotheby's, Paula Reisner

Foto: Corey Escobar/RM Auctions

Aleš Dragoun
Diskuze (3)

Doporučujeme

Avatar - Stejsn
8. 3. 2020 23:36
Zvenčí i zevnitř
je to hnusný jak prhel.
7. 3. 2020 18:05
Re: Podivný sb?
Pravda. :yes:
Avatar - white label
7. 3. 2020 01:22
Podivný sb?
Tento sb měl hlavně správný počet dveří, na rozdíl od dnešních skutečně podivných tzv. sb a coupé, se dvěma páry dveří.