Jaké.auto Informace o autech podle značky a modelu

Na okruhu s Fordem Mustang Mach 1. Víc takových aut, prosím

David Bureš
Diskuze (10)

Ford rozšířil nabídku modelu Mustang o verzi Mach 1, která má vyplňovat mezeru mezi základní řadou a vrcholnými modely Shelby. Poprvé jsme si ji vyzkoušeli na okruhu v Sosnové.

Ford Mustang se už několik let prezentuje jako nejprodávanější sportovní automobil na světě, podobnou pozici má i v České republice, kde podle statistik SDA o titul nejžádanějšího auta v kategorii sportovní automobily pravidelně bojuje s BMW řady 4. Podle automobilky tomu pomáhá i nabídka různorodých variant. Pro letošní rok pak na trh přichází nová, Ford Mustang Mach 1.

Mustang Mach1 je výrobcem prezentován jako vyplnění mezery mezi výchozími variantami a vrcholnými modely z dílny Shelby, které v Evropě pořídíte jen přes individuální dovoz. V oficiální evropské nabídce tak jde o vrcholný derivát, který chce být univerzálem, kombinujícím vlastnosti „civilních“ derivátů i těch na okruh zaměřených.

Jménem přitom odkazuje na stejnojmennou verzi, která nabídku poprvé rozšířila v roce 1969. Už tehdy přitom šlo o sportovně laděnou variantu, vyplňující mezeru mezi výchozím derivátem a vrcholným Shelby GT350. Mach 1 se přitom stal velice populární, že v roce 1969 zcela skončila verze Mustang GT. I proto byl následně nabídnut i v rámci výrazného faceliftu prvního Mustangu, stejně jako v rámci portfolia druhé generace Mustangu.

Po roce 1978 se Mach 1 na dlouhá léta odmlčel, opět se krátce vrátil mezi lety 2003 a 2004, kdy se prodávala čtvrtá generace Mustangu. Letos se tak Mustang Mach 1 vrátil do nabídky po dlouhých 17 letech.

Video se připravuje ...

Hold originálu

Nový Mustang Mach 1 přitom na originál nevzpomíná jen svým charakterem, ale také svým vzhledem. Nechybí tak specifická maska odkazující právě na původní Mach 1, škoda jen, že jde jen o motiv kruhů - použití přídavných kruhových světel by bylo jistě stylovější. Hold originálu vzdává také samolepka na kapotě, stejně jako nápisy Mach 1 s retro fontem. Objevují se třeba na zádi, místo nápisu GT. A speciální jsou i některé nabízené laky odkazující na původní Mustang z šedesátých let, konkrétně paleta osmi dostupných odstínů zahrnuje žlutou Grabber a šedou Fighter Jet.

To jiné detaily odkazují na fakt, že Mach 1 vyplňuje mezeru mezi výchozími modely a speciály Shelby. Přední nárazník s funkčním splitterem tak pochází z Shelby GT350, zatímco optimalizovaný difusor na zádi byl převzat z Shelby GT500. Koncovky výfuku jsou osobité, čtyři roury mají průměr 4,5 palce.

Interiéru vládne černá barva, specifické je retro kožené čalounění, opět připomínající svým ztvárněním původní Mach 1. Při objednání manuální převodovky pak dostanete řadicí páku s hlavicí tvořenou  „kulečníkovou koulí“ jak z legendární edice Bullitt.

Takhle by to mohlo vypadat, že Mach 1 je jen stylovkou, jenže jen o stylistických úpravách to není, ba naopak. Hodně úprav je také technických.

Technika přizpůsobená okruhu

Srdcem vozu je vždy motor a v tomto případě právě pohonné ústrojí stojí za to. Mustang Mach 1 tak sází na pětilitrový vidlicový osmiválec známý už z modelu Bullitt, v tomto případě naladěný na 338 kW (460 koní) a 529 N.m. To z Machu 1 dělá nejvýkonnější derivát Mustangu oficiální evropské nabídky.

Agregát kvůli přizpůsobení se jízdě na okruzích dostal specifické sání, s upravenými škrticími klapkami, o průměru 87 mm. Nechybí ani chladič motorového oleje, s vlastním chladicím okruhem oleje převodovky, použitý z Shelby GT350.  

Právě z Shelby GT350 byla převzata také šestistupňová manuální převodovka Tremec. Má funkci automatických meziplynů a tuhým naladěním je opět přizpůsobena jízdě na okruhu. Komu by pak takové řešení nevyhovovalo, za příplatek je tu desetistupňový automat, opět optimalizovaný pro zaměření tohoto vozu.

Stejně tak byl upraven podvozek. Standardem jsou adaptivní tlumiče MagneRide, navíc specificky nastavené. Komponenty u zadní nápravy jsou opět lépe chlazené, kryt podvozku s žebrováním nebo uložení výfukové soustavy opět pochází z Shelby GT500. Komunikativnější řízení pak zajišťuje nově kalibrovaný elektrický posilovač řízení, stejně jako nápravnice a části zavěšení z dílny Shelby. Pneumatiky dodává Michelin, konkrétně jde o gumy Pilot Sport 4.

Za to všechno zaplatíte 1.649.900 korun, což je pořád slušná částka v vzhledem k poskytovanému výkonu, byť takový Bullitt v roce 2018 začínal na 1.419.990 Kč. Proti běžnému Mustangu GT s osmiválcem o výkonu 330 kW jde mimochodem o příplatek rovných 300.000 Kč. Za automat se pak připlácí 70.000 korun.

Berte manuál

Auto jsem si měl možnost poprvé vyzkoušet na okruhu v Sosnové, což díky úzké trati a poměrně utaženým zatáčkám není zrovna pro Mustang ideální prostředí, přesto jsem si s Machem 1 za těch několik koleček užil trochu té srandy.

Rozměry auta sice Mustang na takovém okruhu poněkud limitují, přesto se do oblouků vůz hezky skládal. Líbilo se mně komunikativní řízení, dávající dostatek informací o dění pod koly. 

Převodovka pak svým tuhým chodem dokazuje zaměření pro jízdu na okruh, kdy už je potřeba trochu té síly. Na popojíždění v městských kolonách to moc není. Navíc má poměrně dlouhé první převody, a tak na Sosnové prakticky pořád stačila zařazená dvojka.

Celkově se mně každopádně manuál líbil o dost více než automat. Nereagoval moc rychle na manuální pokyn, což mně u sportovně laděné verze přijde jako klíčové, těch převodů se pak zdá už trochu moc. Doporučení je tedy jasné, berte manuál!

Stejně už je vyprodaný

I když ono to s tím doporučením je poměrně složité. Kousky určené pro český trh jsou totiž pro rok 2021 již vyprodané. Výroba Machu 1 je omezená jen na modelové roky 2021 a 2022 s tím, že dodávky pro evropské trhy jsou uměle regulovány. Důvodem jsou samozřejmě flotilové emise, kdy Ford musí kompenzovat vysoké emise Mustangu nějakými nízkoemisními modely. I proto má české zastoupení pro letošní rok oficiálně k dispozici jen 85 Mustangů, z toho asi třicítku ve verzi Mach 1, zatímco třeba v roce 2019 bylo podle statistik Svazu dovozců automobilů u nás registrováno 283 Mustangů.

Je to škoda, protože zájemců by se našlo určitě hodně. Na plnohodnotné ohodnocení Machu 1 bych potřeboval více prostoru a vedle pár kol na závodním okruhu také aspoň krátkou jízdu po běžných silnicích, abych věděl, nakolik je jeho podvozek univerzální. I přesto mám po prvních jízdách s Machem 1 jasno, více takových aut, prosím!

David Bureš
Diskuze (10)

Doporučujeme

6. 8. 2021 23:35
Re: Ford Novinky
Pokud by sis ten článek aspoň přečetl, zjistil bych, že obsahuje tvrdá data. A ty fakt neokecáš ani nezpochybníš tím, že je převzalo Autoforum. :-)
6. 8. 2021 08:46
Re: Ford Novinky
Opět odkazy na bezprecedentní xindl z autofora. To je jako číst Blesk a chtít na základě toho dávat moudra světu.
Avatar - honzaHK
6. 8. 2021 08:41
Re: Mustang dobře zatáčí ?
No tak to ti poradím...někde jsem tady četl, že do zatáček je zcela bezproblémový Golf. Ale není to z mé hlavy, tak to ber s rezervou. :-[]
5. 8. 2021 21:29
Re: Ford Novinky
https://www.autoforum.cz/…tera-neni-zajem/
https://www.autoforum.cz/…overzni-novinka/
Přesně jak jsem tady před lety prorokoval - aplikace idiotské globalizační strategie One Ford přinesla této značce v Evropě bezprecedentní pokles prodejů a ústup ze slávy... Tak hlavně, že pánové z vedení Fordu "ušetřili"! :-( :no:
Avatar - Emel
5. 8. 2021 21:25
Re: Mustang dobře zatáčí ?
Tak já bych jako správný japanofil (nebo už nejsem japanofil? sám nevím) pokukoval spíš po tom GR-86... ale Mustang určitě respekt :yes: