Jaké.auto Informace o autech podle značky a modelu

Náhodné prověrky ojetin potvrdily záměrné zkreslování jejich skutečného stavu

Ondřej Láník
Diskuze (27)
Společnost Auto AZ Consutling provedla ve spolupráci se společností Cebia u několika ojetých vozů, které byly vybrány zástupci médií, porovnání skutečného a inzerovaného stavu.

Výsledek těchto prověrek jasně potvrzuje pokračující trend záměrného zkreslování a manipulování s informacemi o vozidlech při jejich prodeji. Čtyři z osmi prověřených vozů mají podle zjištění Auto AZ Consulting při prohlídkách a s ověřením pomocí systému Cebia prokazatelně stočený tachometr, některé o více než 100.000 km.

U jedné Škody Octavia se dokonce prokázala vícenásobná úprava ujetých kilometrů za dobu jejího provozu. U dvou dalších vozidel z dovozu sice nelze manipulaci se stavem tachometru doložit, ale jejich aktuální technický stav odpovídá více než dvojnásobku udávaných kilometrů. Jedním z nich je Citroën C5 z operativního leasingu, který v prvních dvou letech najel 120 tisíc km. V následujících třech letech provozu najel dohromady už jen dalších 10 tisíc km.

„Automobil, který ujede 60 tisíc kilometrů ročně v prvních dvou letech, zpravidla nejezdí poté u stejného majitele již jen tři a půl tisíce kilometrů ročně,“ informuje Aleš Zich ze společnosti Auto AZ Consulting. Jednoduchým propočtem průměrného ročního nájezdu lze tedy odvodit pravděpodobný skutečný nájezd tohoto vozu na zhruba 300.000 km, čemuž dle prověření Auto AZ Consulting odpovídá i jeho skutečný stav. Laik by však tuto skutečnost pravděpodobně neodhalil.

Z takovýchto manipulací vyplývá pro nového majitele mnoho možných finančních i bezpečnostních rizik. Ojetina s najetými 250–300 tisíci km je na pokraji své životnosti a nelze s jistotou odhadnout, jaká závada může nového majitele brzy postihnout. „Potíž je ale právě v tom, že o této skutečnosti nic nevíte. Pokud vám třeba praskne rozvodový řemen při předjíždění, může mít takové zanedbání údržby fatální následky. Přitom jste do té doby žili v dobré víře, že podle stavu počítadla kilometrů máte na tento úkon ještě dost času,“ upozorňuje Aleš Zich.

Velmi často dnes uvádí autobazary u většiny inzerovaných vozidel servisní knížku. Dlouhodobá praxe i výsledky tohoto průzkumu ukázaly, že většina servisních knížek je vedena nejdéle do doby skončení záruky na automobil. Někdy dokonce chybí servisní záznamy úplně a servisní knížka je nevyplněná. „Taková servisní knížka je pak v podstatě k ničemu. Tento fenomén je dnes bohužel velmi rozšířený a náš průzkum to potvrdil,“ říká Aleš Zich. Pouze dvě vozidla z osmi prověřovaných měla servisní knihu řádně vedenu do doby prodeje a stav najetých kilometrů odpovídal skutečnosti.

Při prověrce pracovníkem Auto AZ Consulting byly u několika vozů zjištěny opravy a lakování vnějších dílů karoserie, které nikdo z prodejců nepřiznal předem. U jedné Octavie, která měla zároveň i stočené kilometry přibližně o 120.000 km, byly zjištěny známky po rovnání nosných částí karoserie. Ani takto rozsáhlé poškození nebylo předem přiznáno, dokud na něj pracovník Auto AZ Consulting výslovně neupozornil.

„Výsledky těchto prověrek i naše dlouhodobé zkušenosti z praxe jasně ukazují, že vybírat automobil v českém autobazaru bez komplexního prověření zkušeným odborníkem, bez ověření kilometrového nájezdu a dalších skutečností například z databází společnosti Cebia je vysoce rizikové a může znamenat nemalé finanční ztráty pro kupujícího,“ uzavírá Aleš Zich z Auto AZ Consulting.

Výsledky prověrek ojetých automobilů (květen 2010)
VozidloRok výrobyPůvodStav počítadla [km]Manipulace s počítadlem kmHavárieHodnoceníZdůvodnění
Škoda Octavia I 1,9 TDI1997ČR188.211ano, cca o -200.000kmano4automobil je na konci své životnosti, jedná se prakticky o bezcenný šrot
Škoda Octavia I 1,6 MPI1999ČR188.211ano, cca o -100.000kmnebylo zkoumáno4výrazná manipulace s tachometrem, dále nezkoumáno
Škoda Octavia I 2,0 MPI2000ČR190.000ne, servisní knížka, ověřenone2vůz nebyl zkoumán jízdní zkouškou, hodnocen pouze vizuální stav a pravdivost stavu tachometru
Škoda Octavia Combi 1,9 TDI2001ČR157.000ano, cca o -100.000kmano, závažnějšího rozsahu4vůz má manipulovaný tachometr, vyžaduje rozsáhlejší servisní úkony, byl vážněji havarován a nepříliš dobře opraven
Citroen C4 1,6 HDi2007Francie83.022ano, záznam ze servisu ve 101.000 kmano, pouze lehčí zezadu3vůz vykazuje řadu nedostatků, je vidět že neměl příliš kvalitní péči od předchozího majitele, má manipulovaný tachometr
Citroen C5 1,6 HDi2004Francie130.000téměř jistě ano, reálně najeto cca 250-300 tis.kmne, vše původní3vůz je celkově funkční avšak najeto má minimálně dvojnásobek počtu km udávaných na tachometru
Saab 9-5 3,0 TiD2004ČR90.400ne, precizně vedená servisní knihane, vše původní2vůz je poměrně pěkný s průkaznou historií, po dvou letech stání v bazaru se však již těžko hodnotí jeho potenciální rizikovost
VW Polo 1,4 16V2001Itálie104.100je možná až o cca -100 tis.km, nelze však ověřitne, vše původní3průměrný vůz po všech stránkách, buďto měl velmi hrubé zacházení nebo má najeto více km

Ondřej Láník
Diskuze (27)
19. 6. 2010 22:29
A je to...
...decentne nenapísali, že tie štyri autá z ôsmich, čo boli v poriadku, boli z AAA auto... >:D
19. 6. 2010 20:39
Lid si žádá stočené kilometry
Když jsem si kupoval český sen, bývalé firemní auto, mělo najeto 283 tis. a každý kroutil hlavou, že si kupuju auto s tolika kilometry.... "Hm, docela dobrý, tédéíčko...za tu cenu....ale tolik kiláků, se ti to posere". No, zatím neposralo, má to totiž "jen" 330tis., né 430, ani půl milionů, jak všechny bazarový se 120 na tachecu.
Rodičům kamaráda jsem "dohodil" Fábiu 1,4 OHV se 190tis. z r.2002, rovněž firemní, to bylo přesvědčování, že auto má jezdit a tyhle kilometry fakt sedí a neznamená to vrak. Kdyby to mělo na tachometru 80, vzali to hned bez přemýšlení. nakonec jsou spokojeni, jen ta cifra na budíku je deptá.
Před mnoha a mnoha lety jsem prodával Formana, měl 260tis., nikdo nezkoumal stav, info o kilometrech každého hned odradilo. Pak jsem předal prodej zkušenějším, auto mělo rázem 140tis., i to se konečnému majiteli zdálo moc, no nakonec koupil, já jsem ho nemohl prodat dva měsíce, zkušenější obchodník mě ho zbavil za 4 dny.
Avatar - Katikakus
18. 6. 2010 18:15
Re: Naprosto šokující zpráva!
No minimalne by se eliminovalo bezostysne nabizeni staceni v inzerci. V Nemecku je staceni trestne a zjevne to tam funguje.
18. 6. 2010 15:57
Re: No jo
jojo, předražená Vectra, a vlastně ta Vectra je i lepší

;-)

Ale k Saabu. 3.0TiD je snad nejhorší motor, který se kdy do Saabu montoval. Jede hezky, zvuk má hezký, pružnost výbornou, spotřebu slušnou. Akorát že se kapánek kazí. Teda kapánek hodně. Stačí se zeptat kohokoliv kdo se o Saab zajímá kterou motorizaci nebrat. 99 ze 100 řekne 3.0TiD. Spokojený majitel je zde spíše výjimka. Motor montoval do některých modelů i Opel a Renault. Je zajímavé, že u nich zdaleka tak problémový nebyl.

Další věc - na jiném servru psali, že u Saab byl údajně měněn motor v 60tis. (nedivil bych se, jak píšu výše, stáve se to víc než často). Otázka je, jestli teď těch 90tis je s novým motorem, nebo stále od začátku.

Když budeme trošku počítat - vůz je 2004, takže 6 let starý. 2 roky stojí v bazaru. Takže jezdil 4 roky.

90tis. / 4 roky = 22.5tis/rok
60+90tis / 4 roky = 37.5tis/rok

tak nevím, asi bych +/- věřil oběma hodnotám.

V každém případě - koupí si někdo v bazaru vůz, u kterého byl měněný motor? I když má k tomu všechny doklady a dělali to v autorizáku (to sice někdy není výhra, ale budiž...)

Když hned vedle stojí krásna Okta v 1.9TDI 1997 s 190tis KM? >:D
18. 6. 2010 14:27
Re: Jak je na tom premie?
mam A6 o ktere pises, a porucha prisla, a byla taaaak desna ze ji servisak opravil vcelku rychle a za rozumnej peniz (s takovim autem se nesmi do autorizaku, tam by servis stal jako dve ty auta dohromady) ono totiz pekna A6 s benzinem se da dnes poridit za kraaasne penizky a nejen ze jede mnohem lip nez 4-5x tak draha nova/zanovni Oktavka, ale bude pravdepodobne slouzit dele nez ta o 6-10 let novejsi Oktavka v nafte a ma vybavu o ktere se u te Okty da premejslet jen v nejvyssich vybavach :-) vidim jak po 5-6 letech vypadaj interiery ostatnich aut sousedu, na ten muj "8" let starej vrak je ten interier porad po tech letech hezci a v lepsim stavu nez vsechny ty nova mondea a passaty, a to radsi ani nemluvit o jejich motorech co kazde rano skripou a vzdychaj kdyz je nahodou trosku mrazik a nafte se nechce a nechce, v tu chvili si pochvaluju kultivovanej 6 hrnek co za celou dobu meho vlastnictvi a to uz po najezdu prez 350tisic mel jen jednu daserict levnou zavadu a ani jednou me nenechal za ty necele 3 roky ve stychu

velkej obsah a tedy udajne desna spotreba, strasne moc najetych km a tedy udajne auto na konci zivotnosti, strasne drahej servis a tedy udajne obrovske naklady, to jsou hlavni duvody proc je premie v bazarech krasne levna :-) spotreba s 6hrnkem co ma vykonu na rozdavani je okolo 10-12 litru benzinu/lpg , najeto at to ma klidne 400tisic kdyz tomu byl dopraty odpovidajici servis a prave ten servis muze bejt mnohem levnejsi protoze spousta servisaku s tema autama ma mnoho zkusenosti a dily jsou casto i levnejsi nez na kdejaky novi pidi auto co nove stoji 120 tisic a motor je stavenej tak na 100 tisic aby vydrzel zarucni dobu a plnil vsechny ty novi normy