Jaké.auto Informace o autech podle značky a modelu

Navigace v autě (3. díl): test přístrojů Garmin Quest a Streetpilot 2620

Ondřej Láník
Diskuze (7)
Po dvou seznamovacích článcích z oboru satelitní navigace v autě se dostáváme k našim praktickým zkušenostem. Ke krátkému testu jsme vybrali dva GPS přístoje americké firmy Garmin...

Po dvou seznamovacích článcích z oboru satelitní navigace v autě se dostáváme k našim praktickým zkušenostem. Ačkoli v Evropě na západ od našich hranic jde o stále častější příplatkovou výbavu automobilu, u nás jako bychom se stále spoléhali na svůj orientační smysl, nebo v tom lepším případě na klasické mapy. Již v prvním dílu našeho miniseriálu jsme psali o stále větším a kvalitnějším mapovém pokrytí České republiky, které bylo dlouhou dobu brzdou rozvoje GPS navigace u nás. A protože tím druhým rozhodujícím faktorem je cena, začínáme s cenově dostupným a funkčně plnohodnotným přístrojem Garmin Quest.

Garmin Quest: všeuměl

Americká firma Garmin se v mladém oboru pohybuje přes 10 let a uživatelům outdoorových nebo námořních navigačních systémů ji zřejmě nemusíme představovat. V posledních letech se přenosné GPS přijímače dostávají také do aut, díky rozšíření podrobných digitálních automap. V současné době nabízí námi testovaný přístroj společnost PICODAS Praha s.r.o. (www.gpscentrum.cz) za 24.500,- Kč (v ceně balík evropských map) resp. za 28.000,-Kč včetně podrobné mapy Atlas 10R s plným pokrytím České republiky.

Miniaturní přístroj (rozměry 11.4 x 5.6 x 2.3 cm, hmotnost 171 g) se vejde kamkoliv, můžete jej nosit třeba v kapse u košile spolu s mobilním telefonem. Barevný TFT displej s rozlišením 240 x 160 pixelů (5,5 x 3,8 cm) je velmi dobře čitelný a díky nastavitelnému podsvícení jej lze použít jak za přímého slunce, tak i v noci ve voze, aniž by vás oslňoval. Uvnitř Questu je interní pamět 243 MB, na kterou lze prostřednictvím USB kabelu nahrávat jednotlivé mapy. Jestliže se vydáte na procházku mimo vozidlo, vydrží interní Li-ion akumulátor až 20 hodin provozu. Společně s přístrojem dostáváte takřka kompletní sadu příslušenství, CD s mapami CitySelect (mapa západní Evropy do úrovně popisných čísel), přísavný stojánek do automobilu včetně napájecího kabelu do cigaretového zapalovače a externího reproduktoru, dobíječku akumulátoru do sítě 110/220 V a datový USB kabel.

Praktické je integrované napájení v automobilovém stojánku, takže po umístění přístroje v autě se přístroj automaticky přepne na napájení z palubní sítě a současně začne dobíjet vnitřní akumulátor.

Rozměry obrazovky (a cena přístroje) zřejmě výrobci neumožnily zabudování dotykové obrazovky, takže pro ovládání Questu jsou připravena tlačítka vpravo od obrazovky. Velkým křížovým tlačítkem pohybujete kurzorem v jednotlivých položkách při nastavování přístroje. Samostatná tlačítka zoom-in zoom-out mají očekávanou funkci na mapové obrazovce, ale jinak se jimi pohybujete podobně jako klávesami page up/down. Po krátkém zaučení zvládne průměrně zdatný uživatel několik hmatů, které jej rychle dostanou tam kam potřebuje, ať již v přístroji nebo v terénu. Například klávesa Find slouží k vyvolání nabídky hledání v databázi ulic, měst, restaurací, bank a jiných významných míst, ale jejím dlouhým stiskem vyvoláte příkaz naviguj domů, který jsme několikrát úspěšně použili. Vyhledávání a zadávání údajů vyžaduje přeci jen trochu cviku a protože klasická klávesnice tu není, zadání třeba dlouhého názvu ulice je trochu krkolomné. Naštěstí často stačí zadat několik prvních písmen a databáze již nabízí uspokojivé záznamy, ze kterých vybíráte. Při nastavování přístroje nebo zadávání je systém limitován velikostí obrazovky, takže je třeba více pohybu mezi jednotlivými obrazovkami.

Zadání jednoho cílového bodu v městské aglomeraci, kterou dobře znáte mnohdy končí pesimistickým povzdechem nad „inteligencí“ počítače, protože navrženou trasou byste zkrátka v životě nejeli. Stačí ale zadat několik dalších průjezdových bodů (například místa, o kterých víte, že nebývají ucpána dopravou v daný čas) a ejhle, Quest už naviguje tak jako byste vedli vy. Tento zákeřný test je zkouškou schopností vašeho přístroje, resp. kvality mapy v něm nahrané. Nám se několikrát stalo, že jsme byli vedeni do jednosměrky, ačkoli mapa by to měla vědět. Na ladění nepřesností se stále pracuje a v horizontu týdnů by na trh měla přijít nová verze mapy.

Při navigaci na větší vzdálenosti v rámci České republiky jsme při týdenním testování nezaznamenali žádné problémy. Nastavení přístroje umožňuje preferenci času nebo vzdálenosti, ale máte-li v jeden den navštívit více míst, pomůže vám Quest také s optimalizací jednotlivých návštěv, například vzhledem k počtu celkem ujetých kilometrů. Šikovné je uložení až 50 nastavených tras.

Jakmile víte kam a zadali jste cílový bod je vám k dispozici standardní mapová obrazovka. Měřítko mapy se podle vašeho nastavení zvětšuje například při přiblížení k odbočce a pak se zase vrátí zpět pro zobrazení celkového přehledu vaší trasy. I když budete líní nastavovat podobně mapu a třeba část projížděného území znáte, bude vám Quest věrným pomocníkem. Jakmile totiž sjedete z trasy kterou počítač naplánoval, Quest vypočítá novou trasu a vede vás podle vašeho aktuálního zvoleného směru. Zejména ve městech je samozřejmě velmi mnoho možností jak absolvovat trasu z A do B…

Z motoristického hlediska je zajímavá také obrazovka Trasový počítač, která zaznamenává mj. skutečnou rychlost jízdy (s předností na desetiny km/h), průměrnou rychlost jízdy, maximální rychlost jízdy, ujetou vzdálenost, dobu jízdy, celkový čas nebo dobu do cíle. Data je možno zaznamenávat a pak doma na PC zpětně analyzovat.

Příjemná je šíře nabídky map dodávaných s přístrojem. Do vnitřní paměti se sice nevejde celá podrobná mapa Evropy (do úrovně ulic má velikost 1,4 GB), ale přehledný základ pro průjezd Evropou je vždy s vámi. Při plánování delší cesty si tedy musíte na chvíli sednout k vašemu počítači (třeba místo času věnovaného hledání a balení vhodné automapy) a z něj vybrat pás území, kterým budete projíždět, nebo které chcete navštívit. Na tomto území pak budete mít k dispozici nejen hlavní silnice, ale vše do úrovně ulic a mnoho praktických informací na cesty. Prakticky všechny trasy z Prahy napříč Evropou se do vnitřní paměti změstnají, kapacita bude vyčerpána snad jen v případě že budete kličkovat dva měsíce obytným vozem při cestě ze Portugalska do Finska většinou zemí EU.

Z krátkého setkání s navigačním přístrojem Garmin Quest jsme si odnesli několik zkušeností. Vzhledem k ceně přístroje je nutností demontáž při každém opuštění vozidla, jinak se velmi zvyšuje pravděpodobnost krádeže, nebo minimálně poničení vozidla. Rozměry a elegantní řešení držáku tuto nepříjemnou povinnost velmi usnadňují. Přístroj za 28 tisíc je univerzálně využitelný. Zatímco v autě je jeho displej spíše menší než byste si přáli, na kole nebo v přírodě je použití bezproblémové. Ačkoli Quest nevypadá moc outdoorově, výrobce slibuje dostatečnou odolnost vůči turistické nepřízni počasí (zaručena odolnost vůči ponoření do vody na 30 min). I když zůstanete s autem na parkovišti ve městě, vemte Quest s sebou a nechte jej zapnutý. Dovede vás na přesnou adresu podobně jako plán městského centra. Jezdíte-li automobilem s reflexivním čelním sklem (například Renaulty, automobily koncernu PSA) nebo autem s vyhřívaným čelním sklem (například Fordy), budete s největší pravděpodobností potřebovat externí anténu (cca 1.000,- Kč). Interní anténa GPS přijímače totiž přes pokovenou vrstvu čelního skla nebo přes síť drátků ve skle „nevidí“.

Z pohledu motoristy je menší displej Questu jistě důvodem váhání. Na druhou stranu přístroj můžete variabilně upnout na libovolné místo na skle ve vašem zorném poli a nemusíte tedy otáčet váš pohled na větší ale nízko na středové konzole umístěnou obrazovku jiného typu satelitní navigace. Jestli aspoň občas využijete přístroj i mimo automobil, zvažte, zda není Quest právě tím vhodným kompromisem.

Garmin Streetpilot 2620: přenosný profesionál

Typickým představitelem přenosných navigačních systémů do auta je druhý testovaný stroj firmy Garmin. Řada Streetpilot je určena výhradně do automobilu nebo na motocykl a z tohoto faktu vychází design a rozměry přístroje. 420 gramů pohotovostní hmotnosti a vnější rozměry 14,3 x 8 x 5 cm již neumožňují tak snadný transport jako v případě Questu. To je zřejmě také hlavní nevýhoda. Jste-li často v neznámých městech, v nichž přejíždíte z adresy na adresu, dříve nebo později zlenivíte a zanechání přenosného přístroje v hodnotě několika desítek tisíc korun za oknem automobilu je bohužel velkou výzvou pro zloděje.

Jak Quest tak i Streetpilot umí samozřejmě česky a to i hlasově navigovat. Čapkovská čeština to zrovna není, ale ženský hlas nevydá nic čemu byste neporozuměli. Streetpilot má větší dotykový displej 8,4 x 4,4 cm (305 x 160 pixelů), který výrazně usnadňuje ovládání, zadávání adres při vyhledávání, práci s mapou i výběr položek v grafickém menu. Vpravo od displeje jsou čtyři tlačítka, kterými se ovládají základní funkce. V příslušenství dodávaném spolu s přístrojem je USB kabel pro propojení s PC, externí napájecí zdroj na 110/220 V, vnitřní harddisk 2.2 GB, napájecí kabel do auta 12/24 V s externím reproduktorem, pevný stojánek do auta, přenosný stojánek do auta.

V ceně je také soubor map MapSource CityNavigator s plně odemčenou mapou západní Evropy v uličním detailu (mapy jsou předem nahrané v paměti přístroje), včetně komunikační kostry ČR včetně uliční mapy Prahy.

Po extrémně jednoduché instalaci skládající se z vybalení přístroje z krabice a zasunutí napájecího kabelu do zásuvky zapalovače cigaret, je Streetpilot schopen navigovat. Hledání čtyř družic potřebných pro tříprostorové zaměření přijímače trvá zpravidla méně než minutu. Příjem signálu se nám subjektivně zdál lepší než u levnějšího Questu, u kterého se v kaňonech městských center občas dostavil krátký výpadek. I zde je možná komunikace s PC prostřednictvím USB kabelu.

Použití přístroje v terénu je komfortnější jak při jízdě, tak také během editace. Jakmile umístíte přístroj na neobvyklý, ale funkční držák na přístrojovou desku poněkud dále ke spodní hraně čelního skla, příjde vám vhod standardně dodávané dálkové ovládání, kterým je možno Streetpilota instruovat.

Streetpilot 2620 by podle nás vyhovoval lidem, kteří se pohybují na delších trasách. Prakticky je jedno kterým směrem pojedete, protože v současné době je již uživatelům GPS přístrojů Garmin k dispozici pokrytí západní Evropy, ale i České republiky, Slovenska, Maďarska i Polska. Jeho možnosti se podle nás vyrovnají dnešním vestavěným přístrojům v osobních automobilech, včetně výborné čitelnosti displeje za všech světelných podmínek.

Jisté nepohodlí může nastat ve městech, kvůli „automobilovým rozměrům“ Streetpilota, kterého byste neměli nechat v autě bez dozoru. Garmin toto řeší taštičkou pro přenos přístroje, která je nabízena ve volitelném příslušenství. V tomto ceníku najdeme také speciální držák pro upevnění na motorce (pozn. Garmin dodává tento model i jako firemní navigaci pro motocykly BMW). K uživatelskému komfortu příspívá i fakt, že podrobné mapy západní Evropy jsou u modelu StreetPilot 2620 předprogramovány na vnitřním harddisku a odpadá tak jakákoliv příprava přístroje nebo mapy před vlastní cestou.

Cena přístroje Garmin Streetpilot 2620 v České republice činí 41.400,-Kč.

Ondřej Láník
Diskuze (7)