Nejefektivnější způsob zabezpečení vozidla
Krádeže motorových vozidel tak patří k jedné z nejzávažnějších forem majetkové trestné činnosti.
Ke krádežím motorových vozidel dochází zejména v městských aglomeracích, na velkých parkovištích u supermarketů, hotelů, v rekreačních oblastech apod. K odcizení dochází především u těch typů vozidel, která jsou nejčastěji v provozu a u kterých je největší poptávka po náhradních dílech. Podle názoru odborníků na automobilovou kriminalitu je zhruba 75 % odcizených vozidel umístěno zpět na český trh. Většinou jsou tak po padělání identifikátorů (jako je VIN nebo identifikační štítky) vozidla znovu prodána v ČR. Jen malá část převážně luxusních vozidel je exportována dále na východ.
Významným preventivním opatřením proti krádeži motorového vozidla je jeho kvalitní zabezpečení. Vozidlo je většinou již z výroby vybaveno imobilizérem nebo i autoalarmem, ale je vhodné jej dále zabezpečit mechanickým zabezpečovacím systémem (blokace řadicí páky), satelitním vyhledávacím systémem nebo bezpečnostním značením skel. Ideální je kombinace několika zabezpečovacích systémů. Čím více pro zabezpečení svého vozidla uděláte, tím více eliminujete riziko odcizení.
Například podrobná více než desetiletá statistika společnosti Cebia vykazuje na vybraném vzorku 100 000 vozidel o 96 % nižší počet krádeží automobilů označených kódem než je celorepublikový roční průměr. Na 1 odcizené vozidlo s označenými okny připadá 24 odcizených vozidel bez značení oken. Technologie značení skel se tak jeví jako jedna z nejefektivnějších forem zabezpečení a zároveň jako jedna z nejlevnějších.
Základní myšlenka preventivní ochrany vozidla před krádeží pomocí značení oken automobilů je velmi jednoduchá - principem je faktické znehodnocení vozidla pro zloděje. Každý, kdo musel z jakékoli příčiny přesklít celý automobil ví, že to přišlo řádově na dvacet a více tisíc korun. O tyto peníze zloděj nutně přichází, pokud odcizí vozidlo s označenými okny. Další ztrácí při samotném prodeji. Okna každého automobilu jsou totiž označena homologační značkou, která obsahuje datum jeho výroby - v drtivé většině případů odpovídající roku výroby vozidla. Pokud např. zloděj dnes odcizí vozidlo značky Škoda Octavia roku výroby 2000 (na všech oknech takového automobilu je v homologační značce uveden rok výroby skla - rok 2000) s označenými okny kódem, musí taková okna pro legalizaci odcizeného vozu v ČR vyměnit. Zloděj bude muset sehnat nejen kompletní sadu oken, ale konkrétně oken roku výroby 2000 - a to není snadný úkol. Zloděj většinou nemá jinou možnost, nežli provést výměnu oken za zcela nová (tj. s jiným rokem výroby). Takovou záměnu však odhalí prakticky každý automechanik a může znamenat pouze dvě věci, buď bylo vozidlo v minulosti hodně havarované, nebo je odcizené. V obou případech je cena prodávaného vozu hluboko pod běžnou cenou a pro zloděje tudíž nezajímavá.
Značení skel je vhodné provést jak u nově pořízeného auta, tak u toho, kterým již jezdíte a máte obavu, že vám ho ukradnou. Automobilová skla jsou na autorizovaném pracovišti označena kódem, který je vypískován, nebo vyleptán. Používají se buď 7místné speciální kódy nebo celé číslo karoserie (VIN) vozidla. Instalace je velmi jednoduchá a rychlá a Cebia ji provádí na více než 400 autorizovaných pracovištích v celé ČR. Nedílnou součástí značení oken je registrace vozidla v mezinárodním informačním Systému OCIS, který slouží mimo jiné policii a privátním organizacím pro identifikaci označených vozidel nejen v ČR, ale zvláště pak v zahraničí.
Zajímavé jsou i slevy z pojistného, které dosahují u některých pojišťoven až 10 %.