Jaké.auto Informace o autech podle značky a modelu

Nejmenší auto světa se vrací do výroby

Ondřej Pavlůsek Ondřej Pavlůsek 23. 1. 2012 • 20:07
27
8
Zobrazit náhledy (27)
Abarth Abarth Abarth Abarth Abarth Abarth Abarth Abarth Abarth Abarth Abarth Abarth Abarth Abarth Abarth Abarth Abarth Abarth Abarth Abarth Abarth Abarth
Nejmenší sériový automobil světa nese jméno Peel. Na trh se vrací hned ve dvou karosářských verzích.

Ostrov Man v Irském moři není jen dějištěm slavného motocyklového závodu Tourist Trophy, ale pochází odtud i nejmenší sériový automobil na světě. V letech 1962 až 1965 zde společnost Peel Engineering Company vyráběla jednomístný tříkolový mikrovůz Peel P-50. Na něj v letech 1965 až 66 navázal model Trident.

Peel P-50 z šedesátých let má jednomístnou karoserii s jedněmi dveřmi dlouhou 1340 mm, širokou 990 mm, vysokou 1200 mm a rozvorem 1270 mm. K pohonu sloužil vzduchem chlazený dvoutaktní jednoválec německé značky DKW, který z objemu 49 cm3 poskytoval výkon 3,1 kW (4,2 k). Vozítko s pohotovostní hmotností 59 kg a třístupňovou manuální převodovkou dokázalo vyvinout rychlost až 61 km/h.

Model Trident se odlišoval především sportovnějším vzhledem s průhledným bublinovitým překrytem kabiny, schopné pojmou i dva štíhlé cestující. Tento model byl dlouhý 1830 mm a široký 1070 mm. I přesto, že jeho hmotnost vzrostla na 90 kg, byl poháněn stejným motorem jako P-50. Několik vozů mělo údajně motor Triumph o objemu 99 cm3.

V loňském roce se začala psát novodobá historie obou modelů, když se obchodníci James Caan, Gary Hillman a Faizal Khan pustili do oživení jejich výroby v Peel Engineering. Zákazníci si tak mohou pořídit nový Peel P-50 nebo Trident.

K pohonu obou znovuzrozených modelů slouží čtyřtaktní vzduchem chlazený jednoválec o objemu 49 cm3 s výkonem 2,5 kW (3,4 k), který roztáčí zadní kolo prostřednictvím variátoru stejně jako současné skútry. Maximální rychlost je omezena na 45 km/h.

Od svých předků ze šedesátých let se současné modely liší i 12-voltovou elektroinstalací, elektrickým startérem, směrovými i brzdovými světly a elektricky ovládaným ostřikovačem a stěračem čelního skla.

Kromě verze se zážehovým motorem jsou v nabídce i elektřinou poháněná provedení. První z nich má výkon 1,17 kW (1,6 k) a dosahuje rychlosti 24 km/h. Druhé provedení má elektromotor s výkonem 2,9 kW (4 k) a stejně jako benzinové verze má rychlost omezenu na 45 km/h. Dojezd obou elektřinou poháněných verzí je do 80 km na jedno nabití.

V současnosti je již téměř vyprodána první série 50 vozítek, jejichž ceny začínají na částce 6.995 britských liber (zhruba 215.000,- Kč).

Původní Peel P-50 ještě před zahájením výroby nových modelů zažil svých pár minut slávny v roce 2007, kdy se v něm proháněl Jeremy Clarksson v jedné epizodě pořadu Top Gear.

Související články

Témata
Avatar - Jurrisek
27. 1. 2012 06:25
Re: Top Gear
a tak to jsem se řádně ztrapnil......předtím se mi to video s Top Gearem nenačetlo a já ho přehlédl....no nic, nic jsem neřekl :-|
24. 1. 2012 06:58
Re: Peel
Při kusové výrobě lze jen stěží dosáhnout nižší ceny. I když je přibližovadýlko jednoduché jak facka :-)
24. 1. 2012 06:55
Re: konkurent BMW
Ani jeden z Peelů přímým konkurentem Isetty nebyl. "Auta" byla o dost menší, měla menší motory a hlavně, BMW zastavilo produkci Isetty v roce 1962, nepletu-li se. To, že Isetta nepocházela z Mnichova, ale z Itálie a původně ji vyrábělo Iso, už je jen taková poznámka na okraj :-)
Avatar - Jurrisek
24. 1. 2012 06:47
Top Gear
Nikdy nezapomenu jak stímhle jezdil Jeremy Clarkson po budově BBC v londýně a to včetně výtahů >:D
23. 1. 2012 14:45
konkurent BMW
pozerám, že BMW isetta má konkurenta >:D

PS: pozri obrázky a info na google.com, kľúčové slovo BMW Isetta.
Články odjinud