Jaké.auto Informace o autech podle značky a modelu

Nejmenší auto světa se vrací do výroby

Ondřej Pavlůsek
Diskuze (8)
Nejmenší sériový automobil světa nese jméno Peel. Na trh se vrací hned ve dvou karosářských verzích.

Ostrov Man v Irském moři není jen dějištěm slavného motocyklového závodu Tourist Trophy, ale pochází odtud i nejmenší sériový automobil na světě. V letech 1962 až 1965 zde společnost Peel Engineering Company vyráběla jednomístný tříkolový mikrovůz Peel P-50. Na něj v letech 1965 až 66 navázal model Trident.

Peel P-50 z šedesátých let má jednomístnou karoserii s jedněmi dveřmi dlouhou 1340 mm, širokou 990 mm, vysokou 1200 mm a rozvorem 1270 mm. K pohonu sloužil vzduchem chlazený dvoutaktní jednoválec německé značky DKW, který z objemu 49 cm3 poskytoval výkon 3,1 kW (4,2 k). Vozítko s pohotovostní hmotností 59 kg a třístupňovou manuální převodovkou dokázalo vyvinout rychlost až 61 km/h.

Model Trident se odlišoval především sportovnějším vzhledem s průhledným bublinovitým překrytem kabiny, schopné pojmou i dva štíhlé cestující. Tento model byl dlouhý 1830 mm a široký 1070 mm. I přesto, že jeho hmotnost vzrostla na 90 kg, byl poháněn stejným motorem jako P-50. Několik vozů mělo údajně motor Triumph o objemu 99 cm3.

V loňském roce se začala psát novodobá historie obou modelů, když se obchodníci James Caan, Gary Hillman a Faizal Khan pustili do oživení jejich výroby v Peel Engineering. Zákazníci si tak mohou pořídit nový Peel P-50 nebo Trident.

K pohonu obou znovuzrozených modelů slouží čtyřtaktní vzduchem chlazený jednoválec o objemu 49 cm3 s výkonem 2,5 kW (3,4 k), který roztáčí zadní kolo prostřednictvím variátoru stejně jako současné skútry. Maximální rychlost je omezena na 45 km/h.

Od svých předků ze šedesátých let se současné modely liší i 12-voltovou elektroinstalací, elektrickým startérem, směrovými i brzdovými světly a elektricky ovládaným ostřikovačem a stěračem čelního skla.

Kromě verze se zážehovým motorem jsou v nabídce i elektřinou poháněná provedení. První z nich má výkon 1,17 kW (1,6 k) a dosahuje rychlosti 24 km/h. Druhé provedení má elektromotor s výkonem 2,9 kW (4 k) a stejně jako benzinové verze má rychlost omezenu na 45 km/h. Dojezd obou elektřinou poháněných verzí je do 80 km na jedno nabití.

V současnosti je již téměř vyprodána první série 50 vozítek, jejichž ceny začínají na částce 6.995 britských liber (zhruba 215.000,- Kč).

Původní Peel P-50 ještě před zahájením výroby nových modelů zažil svých pár minut slávny v roce 2007, kdy se v něm proháněl Jeremy Clarksson v jedné epizodě pořadu Top Gear.

Ondřej Pavlůsek
Diskuze (8)
Avatar - Jurrisek
27. 1. 2012 06:25
Re: Top Gear
a tak to jsem se řádně ztrapnil......předtím se mi to video s Top Gearem nenačetlo a já ho přehlédl....no nic, nic jsem neřekl :-|
24. 1. 2012 06:58
Re: Peel
Při kusové výrobě lze jen stěží dosáhnout nižší ceny. I když je přibližovadýlko jednoduché jak facka :-)
24. 1. 2012 06:55
Re: konkurent BMW
Ani jeden z Peelů přímým konkurentem Isetty nebyl. "Auta" byla o dost menší, měla menší motory a hlavně, BMW zastavilo produkci Isetty v roce 1962, nepletu-li se. To, že Isetta nepocházela z Mnichova, ale z Itálie a původně ji vyrábělo Iso, už je jen taková poznámka na okraj :-)
Avatar - Jurrisek
24. 1. 2012 06:47
Top Gear
Nikdy nezapomenu jak stímhle jezdil Jeremy Clarkson po budově BBC v londýně a to včetně výtahů >:D
23. 1. 2012 14:45
konkurent BMW
pozerám, že BMW isetta má konkurenta >:D

PS: pozri obrázky a info na google.com, kľúčové slovo BMW Isetta.