Jaké.auto Informace o autech podle značky a modelu

Nejprodávanější auta na světě: Vítězem corolla, daří se mustangu

David Bureš
Diskuze (73)
Nejprodávanějšími vozy světa jsou ve svém segmentu vedle corolly a mustangu též BMW 5, Nissan X-Trail nebo VW Polo.

Detailně zmapovat prodeje nových automobilů na celém světě není nic snadného. Výzkumná společnost JATO Dynamics to však zvládla. Z jejích statistik vyplývá, že na celém světě se během prvního čtvrtletí roku prodalo 20,44 milionu osobních a lehkých užitkových aut. Oproti stejnému období loňskému roku to bylo o 2,8 % více, což odpovídalo 558.700 vozům.

JATO Dynamics světové prodeje počítá na základě statistik z největších trhů světa. Oblasti Severní a Jižní Ameriky, Evropy a Oceánie doplňuje část Asie (Indie, Japonsko, Korea, Čína a další země) a část Afriky. Získaná data ukazují naprostou většinu světových prodejů.

Největším automobilovým trhem na světě je Čína, která spolu s vybranými evropskými a americkými trhy měla hlavní podíl na globálních prodejích aut. Navzdory složité situaci na trhu se v nejlidnatější zemi světa v prvním čtvrtletí roku prodalo 6,07 milionu automobilů, o významných 6,4 % více než před rokem. Naopak v Japonsku, Brazílii nebo Rusku prodeje nových aut významně klesly. Japonsko každopádně po Číně a USA zůstává třetím největším trhem světa, za ním následovala Velká Británie a Německo.

Navzdory následkům emisního skandálu se v první čtvrtině roku stal největším výrobcem světa německý VW Group. Podle JATO tento koncern od ledna do března prodal 2.426.000 aut, o procento více než o rok dříve. Druhá byla Toyota s 2.178.000 auty, jejíž prodeje zůstaly na stejné úrovni jako loni. Třetí pak nebyl GM, nýbrž Renault-Nissan s 1.949.000 vozy.

Mezi samostatnými značkami je ale na tom nejlépe Toyota s 1.792.000 vozy následovaná Volkswagenem (1.552.000). Na dalších příčkách se umístily Ford (1.496.000,-), Nissan (1.210.000) a Honda (1.118.000). Škoda se v prvním čtvrtletí roku stala 23. největší značkou světa s 271.000 prodanými vozy.

Co se týče modelů, tak JATO evidovala statistiky 1.235 modelů napříč zeměkoulí. Vůbec nejprodávanějším z nich se stala Toyota Corolla, která těmto statistikám dlouhodobě vévodí. Druhý byl Volkswagen Golf následovaný čínskou dodávkou Wuling Hongguang. Čtvrtý Ford F-Series, nejprodávanější automobil na americkém trhu, pak dokazuje sílu USA.

Světový trh – prodeje nových aut podle modelů
Poř. Model Prodeje v 1-3/2016 [ks] Meziroční změna [%]
1. Toyota Corolla 260.611 +5
2. Volkswagen Golf 224.168 -3
3. Wuling Hongguang 221.799 -17
4. Ford F-Series 221.792 +7
5. Ford Focus 196.928 -8
6. Nissan X-Trail/Rogue 177.389 +23
7. Honda HR-V/XR-V/Vezel 164.692 +81
8. Toyota RAV4/Vanguard 158.324 +15
9. Honda CR-V 153.297 -3
10. Ford Kuga/Escape 152.000 +11
11. Toyota Camry/Aurion 150.088 -5
12. VW Polo 148.038 -3
13. Chevrolet Silverado 143.350 +4
14. Hyundai Elantra/Avante/i35 142.827 -21
15. Volkswagen Lavida/Gran 142.014 +22

Minivozy

Jistě nepřekvapí, že největším trhem světa s minivozy je Japonsko, země velkoměst, kde se za první tři měsíce roku prodalo 443.617 takových vozidel. Následuje Indie (241.151 miniaut) a Itálie (99.842). Nejprodávanějším miniautem za první čtvrtletí roku je ale Korejec, Hyundai i10 se 77.638 prodanými kusy. Japonský prapor drží Suzuki Alto s 63.127 prodanými kusy. Nejlepším z Evropanů je třetí Fiat 500. V top 10 miniaut jsou jen tři evropské modely, vedle Fiatu 500, Fiatu Panda se jedná ještě o Volkswagen Up!.

Nejprodávanější minivozy
Poř. Model Prodeje v 1-3/2016 [ks] Meziroční změna [%]
1. Hyundai i10/Grand/Xcent 77.638 -14
2. Suzuki Alto 63.127 +8
3. Fiat/Abarth 500 60.530 -7
4. Fiat Panda 58.094 +17
5. Honda N-Box 57.193 -18

Malá auta

Největším světovým trhem s malými automobily je Čína, od ledna do března se tam prodalo 381.711 vozů segmentu B. Druhá následuje Brazílie, třetí je India a čtvrtá Velká Británie. Meziročně ale globální prodeje malých aut v prvním čtvrtletí roku klesly o devět procent.

Přestože největšími trhy s malými vozy jsou spíše ty rozvojové, nejprodávanějším malým autem je jeden z dražších modelů tohoto segmentu, Volkswagen Polo. Druhé je Suzuki Swift, jehož pád prodejů o pětinu naznačuje, že se již blíží příchod nové generace. Mezi nejprodávanější malé vozy světa dále patří třeba Toyota Yaris, Kia Rio nebo Renault Clio, které sice dobře známe z českých luhů a hájů, rozhodně ale ne na tak vysokých postech.

Nejprodávanější malé vozy
Poř. Model Prodeje v 1-3/2016 [ks] Meziroční změna [%]
1. VW Polo 148.038 -3
2. Suzuki Swift 123.225 -20
3. Ford Fiesta 122.885 -13
4. Toyota Yaris/Vitz 120.554 -6
5. Hyundai Accent/Verna/i25/Solaris 110.041 -8
6. Kia Rio/Pride/K2 86.217 -9
7. Renault Clio 86.084 -2
8. Nissan Versa/Almera/Latio/Sunny 83.677 +18
9. Peugeot 208 79.762 +7
10. Opel/Vauxhall Corsa 76.892 -8

Kompaktní auta

Také mezi kompakty vládne Čína, následují Spojené státy. Na obou trzích však prodeje kompaktů klesají, což znamená, že i celkově si tento segment pohoršil, a to o procento. Část zákazníků totiž před tradičními kompakty začíná dávat přednost kompaktním crossoverům.

Pokud nebudeme počítat souhrnné prodeje SUV, je C segment z globálního hlediska nejoblíbenější třída aut. I z toho důvodu je nejprodávanější kompakt Toyota Corolla i nejprodávanějším vozem na světě. Druhý následuje Volkswagen Golf, který je stabilně nejprodávanějším automobilem v Evropě. Mezi nejlepší se dostalo několik vozů určených pro Čínu jako Volkswagen Lavida a Buick Excelle.

Nejprodávanější vozy nižší střední třídy
Poř. Model Prodeje v 1-3/2016 [ks] Meziroční změna [%]
1. Toyota Corolla 260.611 +5
2. Volkswagen Golf 224.168 -3
3. Ford Focus 196.928 -8
4. Hyundai Elantra/Avante/i35 142.827 -21
5. Volkswagen Lavida/Gran 142.014 +22
6. VW Bora/Jetta/Sagitar/Vento 139.737 +9
7. Honda Civic 126.286 +19
8. Buick Excelle 121.066 +6
9. Chevrolet Cruze 115.492 -23
10. Nissan Sentra/Sylphy/Pulsar 112.995 -5

Auta střední třídy

Střední třídě se nejvíce daří v USA, oblíbená je ale i v Německu, Británii nebo Jižní Koreji. Také v tomto segmentu boduje toyota, v tomto případě model camry. Druhý je Ford Mondeo, třetí Honda Accord, která už se v Čechách neprodává. Do nejlepší desítky se mimochodem nevešel Volkswagen Passat, který je nejprodávanějším vozem střední třídy z evropského hlediska.

Nejprodávanější vozy střední třídy
Poř. Model Prodeje v 1-3/2016 [ks] Meziroční změna [%]
1. Toyota Camry/Aurion 150.088 +5
2. Ford Mondeo/Fusion 135.577 +6
3. Honda Accord 108.008 -4
4. Mercedes-Benz C 104.353 -8
5. BMW 3 102.496 -2
6. Hyundai Sonata/i45 99.126 +20
7. Nissan Altima 89.424 -2
8. Audi A4/S4 80.378 +7
9. Chevrolet Malibu 75.039 -5
10. Subaru Legacy/Outback/Liberty 70.555 -1

Auta vyšší střední třídy

Na českém trhu je vyšší střední třída už jen záležitost luxusních výrobců. Částečně to platí i z celosvětového hlediska, protože stupně vítězů v tomto segmentu obsadily modely luxusních značek - za BMW 5 následují Audi A6 a Mercedes-Benz E. V nejlepší desítce ale najdeme i množství zástupců mainstreamových výrobců - Chevrolet Impala, Ford Taurus, Dodge Charger nebo Nissan Maxima.

Nejvíce aut segmentu E se opět prodává v USA a Číně. Mezi deseti největšími trhy světa je ale i Švédsko, Austrálie nebo Itálie.

Nejprodávanější vozy vyšší střední třídy
Poř. Model Prodeje v 1-3/2016 [ks] Meziroční změna [%]
1. BMW 5 80.596 -9
2. Audi A6/S6/RS6 68.758 -8
3. Mercedes-Benz E 59.611 -2
4. Chevrolet Impala 36.014 +30
5. Buick LaCrosse 30.965 -16
6. Dodge Charger 29.181 +5
7. Ford Taurus 21.709 +90
8. Hyundai Genesis 18.017 -6
9. Chrysler 300/Lancia Thema 17.879 +18
10. Nissan Maxima 17.321 +130

Luxusní třída

Mercedes-Benz S je králem luxusní třídy nejen v Evropě, ale na celém světě, za první čtvrtletí roku ale jeho globální prodeje meziročně klesaly o 14 %. Na druhé příčce je vůz, který z českých silnic moc neznáme, Cadillac XTS.

Nejvíce luxusních aut se prodává v Číně, segment je ale zasažen stagnací trhu, prodeje těchto aut meziročně klesly o sedm procent. Naopak v Jižní Koreji rostou o 51 %, v Mexiku dokonce o 147 %.

Nejprodávanější vozy luxusní třídy
Poř. Model Prodeje v 1-3/2016 [ks] Meziroční změna [%]
1. Mercedes-Benz S 20.332 -14
2. Cadillac XTS 13.692 +5
3. BMW 7 9.350 +14
4. Genesis EQ900 8.210 -
5. Audi A8/S8 6.318 -10
6. Porsche Panamera 4.181 -10
7. Jaguar XJ 2.714 -19
8. Lexus LS 2.410 -30
9. Maserati Quattroporte 1.330 +11
10. Kia Quoris/K9/K900 1.062 -32

SUV

Pokud kategorii SUV nebudeme dělit do několika tříd podle velikosti, jedná se z globálního pohledu už o nejoblíbenější segment. Nejprodávanější SUV byste podle českých prodejů rozhodně nepoznali, jedná se o Nissan X-Trail (třeba v USA známý jako Rogue). Také druhá Honda HR-V (na vybraných trzích Vezel) není zrovna běžnou součástí českých silnic. Hodně se dařilo čínskému Great Wallu Haval nebo Hyundaii Tucson, který se vyrábí i v České republice.

Největšími trhy pro SUV jsou opět Čína a USA, následují Německo, Velká Británie a trochu překvapivě Japonsko.

Nejprodávanější SUV
Poř. Model Prodeje v 1-3/2016 [ks] Meziroční změna [%]
1. Nissan X-Trail/Rogue 177.389 +23
2. Honda HR-V/XR-V/Vezel 164.692 +81
3. Toyota RAV4/Vanguard 158.324 +15
4. Honda CR-V 153.297 -3
5. Ford Kuga/Escape 151.873 +11
6. Great Wall Haval/Hover H6 122.770 +40
7. Hyundai Tucson 119.992 +789
8. Kia Sportage/KX5 117.206 +30
9. Volkswagen Tiguan 115.297 -7
10. Baojun 560 113.049 -

Sportovní auta

Pouze ve dvou segmentech sledovaných JATO není Čína mezi dvěma největšími trhy světa, vedle miniaut se jedná právě o sporťáky. Jednotlivým trhům s přehledem vévodí USA, kde se od ledna do března prodalo 87.587 sportovních aut, což je o dvě procenta méně než před rokem. Druhé je Německo s 12.430 prodanými sporťáky, následují Velká Británie, Japonsko a Kanada. Šestá je pak Čína.

Americký trh se podepisuje i na nejprodávanějších vozech třídy. Stupně vítězů totiž obsadily americké pony cary, za Fordem Mustang následují Chevrolet Camaro a Dodge Challenger. Z lehoučkých sporťáků je na tom nejlépe celkově čtvrtá Mazda MX-5. Legendární výrobce sporťáků Porsche má pak v top 10 hned dva zástupce, 911 a 718 Boxster.

Nejprodávanější sportovní vozy
Poř. Model Prodeje v 1-3/2016 [ks] Meziroční změna [%]
1. Ford Mustang 39.745 +23
2. Chevrolet Camaro 19.932 +9
3. Dodge Challenger 16.806 0
4. Mazda MX-5 10.173 +263
5. Audi TT 8.725 +43
6. Porsche 911 7.507 +5
7. Chevrolet Corvette 6.853 -23
8. Mercedes-Benz SLC/SLK 4.194 -14
9. Porsche 718/Boxster 3.143 +27
10. Jaguar F-Type 2.881 +3
David Bureš
Diskuze (73)
Avatar - Ozzman
30. 6. 2016 07:53
Re: Evropo quo vadis?
Ale ja nikomu nevnucuju představu, já ti říkám svůj pohled a pohled hodně mých kamarádů, mam třeba jednoho vrstevníka a ten si jízdu užije nejvíce ve starý Škodovce nebo Wartburgu a k tomu má na práci dodávku.. holt každý to má jinak.

Já bych přesně takhle taky jel spálit benzín, jenže nemám na dva vozy dostatek financí, chápeš? :-) Asi takhle, mám kombik proto, že se aktivně věnuji muzice (což už jsme tu nekolikrát řešili a ti co mne znají tak ví) a i když je k dispozici velká dodávka, tak k ní se musím dopravit, nebo né vždy ji využiju a jedu třeba po své ose. Aby si naložil takový full aparát se všemi nástroji, efekty, zesilovači i pro toho jednoho muzikanta a k tomu si alespon vzal přítelkyni či kamaráda - nebo nedejbože spoluhráče s dalším harampádím, tak to do hatchbacku nenaložiš, ani kdyby si se postavil nahlavu, chápeš? :-) Proto si nemohu dovolit mít malé auto. Díky tomu jsem si zvykl na luxus prostoru a možnosti vzít si stovky blbostí třeba i na dovolenou.

Řešením je třeba benzinový motor, pro mé auto je skvělá alternativa v 1.6EB, jenže takové auto, když se pojedeš projet po okrsce, si vezme skoro o 4 litry víc (vlastní zkušenost, máme ho též doma). A to je sakra znát :-)
Avatar - Barrichello
29. 6. 2016 16:08
Re: Evropo quo vadis?
Já žádný harampádí teda sem tam nestěhuju a ani sem nestěhoval jako mladý >:D
Avatar - lamal
29. 6. 2016 15:57
Re: Evropo quo vadis?
ale bude to hlavne tym motorom, uplne anti zabavny a utrapeny ked chces maximum z neho tak jasne ze to nie je zabava... keby malo nejaky boxer 2.5 s manualom a 180konmi verim, ze by ta dokazalo pobavit omnoho viac a mozna by si v nom nasiel viac ako teraz,...hlavne tie benz verzie zvyknu mat aj inac naladeny podvozok
Avatar - lamal
29. 6. 2016 15:54
Re: Evropo quo vadis?
Nevnucuj tuto predstavu hlavne, min 1 clovek s kt. tu pises to vidi inak a v nasej debate to je tym padom 50:50. Ty tiez na jednej strane tvrdis ze rad riadis, ale na strane druhej sa prezentujes ako mlada generacia ktorej staci ist z bodu A do B za šupku.

to s ludmi co v aute jazdia len kvoli tomu aby si jazdu uzili a nepotrebuju nikam ist, nema nic spolocne - toto su ludia co radi soferuju auto, ty si ten pripad c2 a to neznaci ze nejazdis rad, ale je to uplne iny pohlad na jazdu ako u zapalenych vodicov

ja si napr s mojimi kamaratmi zajazdim na okreskach len preto aby sme spalili par litrov benzinu a dobre sa povozili, pobavili to s typmi z bodu A do bodu B nema vobec nič
Avatar - Ozzman
29. 6. 2016 15:53
Re: Evropo quo vadis?
No, tak jsme se shodli, já mam sice jen 2.0 Tdci, ale pořád je to daleko do zábavného auta na okrsky >:D Asi tak sem to myslel...