Jaké.auto Informace o autech podle značky a modelu

Německo stále usiluje o mýtné pro cizince. Dohodne se s EU?

redakce AUTO.CZ
Diskuze (19)
Čeští řidiči osobních aut by se měli připravit na to, že budou v dohledné době muset platit za jízdu na německých dálnicích.

O jejich zpoplatnění Německo usiluje už delší čas, nyní se ale podle serveru Spiegel Online blíží dohodě s Evropskou komisí, která původní návrh Berlína kritizovala.

Německý návrh počítal s tím, že majitelé aut registrovaných v Německu budou od platby za dálniční známku de facto osvobozeni, protože se jim o zaplacenou částku sníží daň z motorových vozidel. Řidiči z ostatních zemí Evropské unie by tím ale byli podle EK diskriminováni. Komise kvůli tomu koncem září Berlín zažalovala u evropského soudu.

Od té doby se však i díky přímým rozhovorům šéfa EK Jeana-Claudea Junckera a německého ministra dopravy Alexandera Dobrindta podařilo najít cestu ke kompromisu. Ten by měl spočívat v tom, že Berlín nebude za mýtné kompenzovat všechny německé řidiče, ale především ty, kteří jezdí ekologicky šetrnými auty. Kompenzace tak už nebude přímo vázaná na platbu za dálniční známku, čímž z hlediska Evropské komise odpadne hlavní problém.

Druhý krok ke kompromisu učinil Berlín tím, že souhlasil se snížením cen za krátkodobé dálniční známky. EK předtím kritizovala skutečnost, že plánované ceny za krátkodobé dálniční známky - tedy na dobu kratší než rok - jsou v některých případech nepřiměřeně vysoké.

Konečná dohoda mezi EK a Berlínem by mohla být uzavřena ještě v listopadu. Německo poté bude muset upravit již dříve přijatý zákon.

Spolková republika je poslední velkou evropskou zemí, která dosud nezpoplatnila své dálnice pro osobní auta. Mýtné v navržené podobě však odmítali němečtí sousedé včetně Česka, Rakouska nebo Nizozemska.

redakce AUTO.CZ
Diskuze (19)
Avatar - rohYpnol
5. 11. 2016 11:43
Re: euroŠAŠKÁRNA
A není? Musíš si platit zdravotní připojištění. Jenže to se samozřejmě odvíjí od nákladů na zdravotní péči, která je u nás násobně nižší - protože platy českých lékařů jsou násobně nižší. Ale je samozřejmě jasné, že rovnost tady nastat ani nemůže, dokud se nesjednotí i platová úroveň. Což nebude nikdy.

Zkrátka řeči o nějaké rovnosti občanů v EU jsou jen eurokoblihou. Rovnost občanů v EU nebyla, není a nikdy ani nebude.
4. 11. 2016 23:25
Re: euroŠAŠKÁRNA
Pokud si dobře vzpomínám, neodkladné, neplánované ošetření je zdarma i v zahraničí (bavíme se samozřejmě v rámci EU). Pojišťovna by měla proplatit i ošetření v soukromém zařízení. A diskriminovat nesmí, musí ti poskytnout stejný standard jako domácím. Tohle je regulované na úrovni EU.

Kdybys tuhle analogii chtěl rozvinout, tak bychom se spíš bavili o Čechovi, který žije v Čechách, má tam registrované auto a jezdí do Německa, a Němci, který žije a jezdí v Německu, ale auto má registrované v Čechách, aby se vyhl dani (nebo registračnímu poplatku atd.). Ten druhý případ je nežádoucí, a proto je rozdíl mezi plánovaným a neplánovaným ošetřením a je v pořádku, když po cizinci chtějí zaplatit. Je to nežádoucí i u aut, proto musíš své auto přihlásit tam, kde bydlíš. Silniční daň můžeš být nucen platit, i když tam neplánuješ zůstat déle než 6 měsíců a auto tam nepřihlásíš. Ale ne, když jen projíždíš.

Nedává jim to však právo diskriminovat. Diskriminace bude EU vadit kdekoli. Patří to k základním principům. Asi jako nemusí přímo regulovat vězeňství, aby jim vadilo porušování lidských práv a mohli do toho strkat nos. Přitom je jednoduché to udělat tak, aby v tom vůbec nehrálo roli, jestli silniční daň platím, nebo ne. Byť jde z mého pohledu o slovíčkaření, protože je celkem jedno, jestli platí silniční daň ve výši X a dálniční známku musí mít jen neplátci, nebo Y a dálniční známku musí mít všichni, kde X-Y je rovno ceně dálniční známky. Jediný rozdíl je, že by se mohli najít Němci, kteří by si tu známku nepořídili (plus možná větší náklady plus horší kontrola domácích). Pro cizince to však vyjde nastejno, ať Němci sami známky mají, nebo platí postaru vyšší daň. Dokud nebudou známky dražší než silniční daň, je to jen akademická otázka (také se to může otočit; pokud bude známka pevně spjatá se silniční daní, tedy nebude možnost zaplatit nižší daň a nemít známku, znevýhodňuješ plátce daně; dalo by se to vyřešit silniční známkou místo dálniční, i kontrola by byla snazší). O tomhle jsem psal už v době, kdy se objevil první návrh. Chápu princip, ale pro cizince je praktický význam nulový.

Prasárna by podle mne byla mýtné pro cizince, silniční daň pro domácí (placení za km vs. paušál).
Avatar - Bully_
4. 11. 2016 23:13
Re: Paskvil
Nemci meli navrh, ktery neodpovidal zakonum. Byl napadnuty a musel byt prepracovan, aby jim odpovidal. Az se vsechno vyresi i po pravni strance a nemecky parlament predlozi neco, co odpovida mezinarodnimu pravu, nebude duvod to odmitnout.
Nechapu, proc tu chytracit a donekonecna rozvadet diskuze, jak nas chudaky porad nekdo utlacuje.
Avatar - _Karel_
4. 11. 2016 21:38
Re: euroŠAŠKÁRNA
Nerovnost evropských občanů ve zdravotnictví?
Říkal jsem si, jak to webpaja i Dinar přehání, když ti nadávají do komunistů, ale když čtu co píšeš....
Na druhou stranu, říká se, že kdo nebyl levičák ve dvaceti, je ha.jzl (a kdo je ve čtyřiceti, je de.bil). Tak je to asi ok.

Avatar - rohYpnol
4. 11. 2016 21:28
Re: euroŠAŠKÁRNA
Ano, i co se zdravotnictví týká, panuje v EU nerovnost občanů.

To, že za dálnice platíme protože něco stály, je nesmysl. Dálnice se postavily z našich daní a každý občan by měl mít právo je užívat. Tím spíš, že naopak prvotním smyslem dálnic je zajistit dálkovou dopravu a tu odvést ze silnic nižších tříd. Takže to, aby všichni dálnice využívali, by mělo být naopak cílem. Ulehčí to život všem, sníží dopravní zátěž na nižších třídách, sníží další náklady státu (nižší nehodovost, zdravější vzduch v blízkosti měst...), zvýší produktivitu státu (méně času na cestách - méně neproduktivního času), a svým způsobem i zvedne výběr za spotřební daně (dálnice = vyšší spotřeba).

Mýto? Jen prostředek, jak zaměstnat úplně zbytečně soukromý subjekt a jak vyvádět peníze z celého řetězce bokem :-! :-!