Jaké.auto Informace o autech podle značky a modelu
BMW X7
BMW X7
BMW X7
BMW X7
70 Fotogalerie

Německý boj proti SUV? Ministryně životního prostředí by je ráda zdražila

Německé ministryni životního prostředí by se líbil systém bonusů a malusů, který by zdražil pořízení aut s vysokou spotřebou, především tedy SUV, a zvýhodnil koupi elektromobilů.

Svenja Schulze, německá ministryně životního prostředí, by byla ráda, kdyby si zájemci o velká auta s velkými emisemi CO2, tedy typicky SUV, za svůj komfort připlatili. Na druhé straně by pak ráda snížila ceny menších elektromobilů, tedy vozidel s nulovými lokálními emisemi CO2.

V podstatě tak naznačila možnost vzniku jakéhosi bonusového a malusového systému, jaký známe například od pojišťoven. „Myslím si, že by bylo správné, aby si ti, kteří kupují velká a benzín-hltající auta, trochu připlatili, zkrátka dostali přirážku“ cituje vyjádření Schulze německá tisková agentura DPA.

Podle ministryně životního prostředí totiž stále existuje potřeba dalších regulací – pravděpodobně k omezení emisí CO2 z dopravy, proti kterým se nyní v Německu silně bojuje. „Ale systém je proveditelný. Dnes také platíme náhrady těm, kteří si kupují elektromobily,“ dodala podle Autobild.de Schulze.

Systém podobných bonusů a malusů by pak podle názoru DPA mohl být zaveden například prostřednictvím daně z motorových vozidel. Na jejich úpravě, v závislosti podle emisí CO2, už se přitom německá vláda dohodla v září minulého roku. Z ministerstva financí však prozatím stále nepřišel finální legislativní návrh.

Současně se také německá vláda dohodla na větší finanční podpoře při nákupu elektromobilů a plug in-hybridů, kvůli průtahům v implementaci těchto změn však v současnosti prodeje elektrifikovaných vozidel na německém trhu stagnují. Nikdo zkrátka nechce za elektromobil zaplatit víc, než by musel například o měsíc později.

Zelení a environmentalisté návrh ministryně Schulze pochopitelně vítají. „S cílem rychle zlepšit ničivou klimatickou stopu v dopravě neexistuje jiný způsob, než zdražit auta s vysokou spotřebou a zlevnit auta šetrná ke klimatu,“ cituje Autobil.de Tobiase Austrupa, odborníka na dopravu v organizaci Greenpeace.

Proti návrhu se pak postavila například organizace ADAC. „Se systémem bonusů a malusů si mnozí spojují velmi silný nárůst daně z vozidel a vysoké zatížení pro větší vozidla, která ale rodiny také potřebují,“ cituje Autobild názor Gerharda Hillebranda, viceprezidenta ADAC pro dopravu. Proti návrhu se pak postavili i někteří politici z koaličních stran ve vládě.