Jaké.auto Informace o autech podle značky a modelu

Nissan Almera (1995-2000) - hlavně nenápadně!

Ondřej Láník
Tichý společník. I tak by se mohl jmenovat dnešní článek, který zaměřuje pozornost na Nissan nižší střední třídy, který ve druhé polovině devadesátých let převzal štafetu od léty prověřeného modelu Sunny. Zdědil po něm nejen úzkostlivě střeženou...

Od podzimu 1995 je v nabídce evropského Nissanu nové jméno Almera, patřící vozům populární nižší střední třídy. Nissan jím nahradil léta používaný název Sunny, snad proto, že nový model byl od základu nový a kvalitativně a technicky výrazně odlišný. Premiéra Almery se uskutečnila čtyři roky před vznikem světové aliance Renault-Nissan, takže jde o ryze japonský produkt, naroubovaný dle požadavků evropského zákazníka. V praxi se to bohužel provilo omezenou nabídkou motorových i karosářských variant, která nemůže konkurovat významným evropským modelům jako je Volkswagen Golf, Renault Megane nebo Opel Astra.

Almera se začala prodávat jako tří a pětidveřový hatchback, reprezentativnější úlohu je schopen sehrát čtyřdveřový sedan. Žádné kombi, ani kupé či dokonce kabriolet. Praktické karosérie se vyznačují optimálními rozměry (hatchback měří 4120 x 1690 x 1395 mm, rozvor 2535 mm) a dostatečným zavazadlovým prostorem o objemu 340 l. Sedan nabízí 440 litrů v klasicky uspořádané zádi, trváte-li na větších přepravních požadavcích, uspokojí vás zřejmě jedině souběžně vyráběné kombi Sunny Traveller (460 až 1600 l), pocházející z předchozí generace Nissanova kompaktu.

Silnou stránkou všech Almer jsou jízdní vlastnosti, za které lidový Nissan vděčí unikátní zadní nápravě multilink. Ta se poprvé objevila u Maximy QX, ale časem se stala Nissanovým strandardem v Almeře i Primeře. Předností víceprvkové zadní nápravy je přesné vedení kol, čímž bylo dosaženo výrazného zlepšení stability vozu v zatáčkách, neméně důležité jsou také malé vnější rozměry a nízká hmotnost, které nechávají více prostoru pro cestující vzadu i pro zavazadla. Kritika směřuje zpravidla k nedostatečně dimenzované brzdové soustavě, vadnoucím brzdám.

Omezenou motorovou nabídku tvoří tři zážehové a jeden vznětový motor. Diesel v tomto případě nepatří mezi doporučované volby, vzhledem k starší konstrukci s nepřímým vstřikováním paliva. Ze zdvihového objemu 1973 cm3 dává tento atmosféricky plněný motor jen 55 kW a nejvyšší točivý moment vrcholí na dnešní poměry velmi nízkou hodnotou 132 Nm při 2800 ot./min. Zážehové motory jsou naopak specialitou Nissanu, který již v první polovině minulého desetiletí nabízel čtyřventilovou techniku i do motorů malých městských automobilů. Za parametry motorů Almery z roku 1995 by se nemusel Nissan stydět ani dnes. Základní 1.4 16V dával 55 resp. 64 kW, větší 1.6 16V 66 resp. 74 kW. Sportovní třídveřová Almera GTi měla pod kapotou dvoulitrový motor o výkonu 105 kW při 6400 ot/min a točivý moment měl maximum 178 Nm ve 4800 ot./min. S tímto modelem se ale pravděpodobně na trhu ojetin často nesetkáte.

I základní motorizace nabízí dostatek elánu, Almera s jedna čtverkou ochotně akceleruje ze všech otáček a také normalizovaný sprint z klidu na 100 km/h trvá jen necelých 13 sekund. V našem testu z roku 1999 jsme v hodnocení Almery 1.4 (64 kW) Spring konstatovali: „Zpřevodování je vzhledem k relativně nízkému objemu těžší, ale na dynamice to neubírá. Navíc při vyšších rychlostech se motor nedostává do příliš vysokých otáček (130 km/h na pětku - 3600 ot/min). Spotřeba se během testu ustálila na hodnotě 7,7 l/100 km.“

V roce 1997 prodělala Almera lehký facelift, který lze identifikovat podle pozměněné masky chladiče, světlometů s čirou optikou a nově barevně uspořádaných koncových svítilen. Interiér Almery byl vždy šedým japonským průměrem, který i po letech slouží dobře svému účelu a alespoň co se vzhledu týče dále nezastarává. Plasty stejně tak jako sedadla v některých značně opotřebovaných vozech mohou povrzávat. Čalounění sedadel našeho exempláře má vzor, který lze diplomatickou terminologií označit za svérázný.

Na český trh se dostala řada různých modelů v různých stupních výbavy. Zatímco v Německu je od roku 1997 standardem výbavy ABS a od roku 1998 i čtveřice airbagů, český trh ve stejné době upřednostňoval nižší cenu, na což dovozce reagoval akčními modely Invitation a Invitation Plus. První z nich neměl ve výbavě ani jeden airbag natož ABS, verze Plus se dodávala alespoň s airbagem řidiče. Základní cena pětidveřové Almery začínala na 319.000,- Kč. Na konci výroby byly v nabídce modely s označením Spring, které sice neoplývaly bezpečnostní výbavou (žádné airbagy ani ABS), ale měly standardně manuální klimatizaci. Základní cena nového vozu (3d.) činila 329.000,-Kč.

Odstavec věnovaný závadám bude tentokrát velmi krátký. Almery jsou sice nenápadné, ale spolehlivé vozy. Autobild uvádí mezi problematickými místy korodující zámek kapoty motoru, nekompromisně znehybněné Almery ročníku 1998 díky vadným imobilizérům nebo nadprůměrně rychle opotřebené pneumatiky. Koroze karosérie zatím není aktuálním problémem Almer, ale výfuk se každopádně vyplatí zkontrolovat. ADAC hlásí časté závady alternátoru, do kterého pronikla voda z děravých hadic chladícího systému. Ty poškozují hlodavci, podobně jako izolaci zapalovacích kabelů.

Na německých technických kontrolách má Almera vybudované dobré jméno. V kategorii čtyř až pětiletých automobilů je na výborném 12. místě s 6,2 % vozů s vážnou závadou, 6 až 7 let stará Almera přijíždí na prohlídku jen v 9 % případů se závadou a v žebříčku TÜV to představuje 9. místo ve třídě. Bohužel musíme také upozornit na nelichotivý výsledek crash testu Almery, v němž se projevilo konstrukční stáří automobilu.

Nissan Almera je nenápadný automobil, který by měl uspokojit mnoho zákazníků žádajících spolehlivý rodinný automobil. Jeho vzhled ke koupi právě nevybízí, ale síla Almery je jinde. Mechanická spolehlivost motoru i podvozku se stává pověstnou, z hlediska rodinného využití je podstatný dostatek místa pro posádku i zavazadla. K doporučovaným variantám lze počítat především běžné zážehové čtyřválce 1.4 16V, ale chybu neuděláte i když se rozhodnete pro větší motor 1.6 16V.

Hodnocení manažera výkupu AutoEsa (Tomáš Taraba):

Nejoblíbenější karosářskou variantou je již tradičně 5dveřový hatchback. U obchodníků s ojetinami naleznete nejčastěji Almery s motorem 1.4i, který propůjčuje vozidlu této velikosti dostatečnou dynamiku.

Almeře lze těžko vytknou něco zásadního. Na svou dobu technicky velmi zdařilý automobil s velkým vnitřním prostorem a bohatou výbavou. Byl to přímý konkurent VW Golf, bohužel takové popularity nikdy nedosáhl. Je to zejména díky naprosto neopodstatněné nedůvěře k vozům japonské produkce obecně. Přitom Almera patří k velmi spolehlivým vozům. Dalším handicapem byla pro Nissan i jiné japonské automobilky, buď úplná absence nebo velmi málo náhradních dílů z druhovýroby (repliky), přičemž ty originální byly velmi drahé. Dnes je již situace mnohem příznivější.

Almera je povedený rodinný vůz spíše nenápadného, avšak příjemného designu. Při koupi zachovalého, nehavarovaného kusu s doložitelným původem a nájezdem do 150 tis km jistě neuděláte chybu. První 5dv Almeru z roku 1995 pořídíte již od cca 80.000 Kč.

Další informace najdete také na odkazech:

Přednosti

  • přesné řazení i řízení
  • velmi dobré jízdní vlastnosti
  • spolehlivost
  • velký vnitřní prostor

Nedostatky

  • poddimenzovaná brzdová soustava
  • omezená nabídka motorů a karosérií
  • zastaralý vznětový motor
  • nevýrazný vzhled

Nejčastější závady

  • při vyšším nájezdu km pazvuky v interiéru (laciné plasty)
  • horší účinek parkovací brzdy
  • poruchy alternátoru, imobilizéru
  • vadné těsnění pod hlavou a časté úniky oleje - u motoru 2.0D
  • koroze zámku kapoty motoru
Ondřej Láník