Jaké.auto Informace o autech podle značky a modelu

Nissan Evalia - rodinný sporťák

Jiří Štacha
Ženevský autosalon byl i letos místem představení řady sériových novinek i stylistických a koncepčních studií. Jedna ze zajímavých studií byla k vidění na stánku japonského Nissanu a to pod názvem Evalia. Koncept Evalia je studií speciálně zaměřenou...

Výsledkem snahy designérů je automobil zapadající někam mezi MPV a klasické hatchbacky. Mnozí dokonce Evalii označují jako designérský předobraz nového modelu Nissanu v C segmentu. Koncept Evalia je se svou výškou 1,51 metru vyšší než konvenční hatchbacky, čímž připomíná menší MPV, ale díky delšímu rozvoru 2,7 metru a celkové délce 4,3 metru vypadá mnohem nižší. Zajímavý design vozu navíc vytváří dojem spíše jakéhosi velkého kupé. Velkou měrou se na tom podílí svažující se křivka střechy a také skla, které jakoby bez přerušení obepínaly celou boční i zadní část. Svažující se okénko v C sloupku a na něj navazující sklo zadních hluboce do střechy zakrojených dveří ještě více ozvláštňuje tento styl a přitom zachovává praktičnost dobrého přístupu do zavazadelníku. Výraznému exteriéru dominují i rozsáhlé podběhy, velká devatenáctipalcová kola Michelin s PAX systémem a zdůrazněný dlouhý rozvor. V čelní části se tvůrci nechali inspirovat světlomety z modelu 350 Z a rozměrnými lemy kapoty z Primery.

Nyní se však podívejme na to čím chtěli tvůrci konceptu Evalia zaujmout především. Zaměření vozu pro usnadnění cestování s malými dětmi a to bez omezení sportovního designu a potěšení z jízdy. Usnadnění je zřejmé již při nastupování, případně nakládání malých dětí do vozu. Dostatek prostoru totiž zajišťují elektricky ovládané od sebe se otevírající boční dveře. Každé z těchto dveří má vlastní elektromotor a otevírání pomocí speciálních rotačních závěsů. Přístupnost vylepšuje i absence B sloupku, čehož bylo docíleno zesílením prahů dveří, linie střešního oblouku, A sloupku a silné centrální struktury. Celkovým výsledkem je mnohem lepší přístup, který ocení zejména rodiče při nakládání malých dětí do dětských sedaček. Pro tento případ vybavili konstruktéři Evalii i speciální dětskou sedačkou s možností vyjmutí a uložení na podvozek kočárku. Rodiče malých dětí také jistě ocení vyhřívaný držák na láhve pro kojence umístěný vzadu ve středové konzoli a také schránku, která funguje jako lednice nebo mikrovlnná trouba, která je umístěna v hluboké palubní desce.

Nejen děti také jistě ocení dvě protáhlá skla ve střeše zajišťující příjemný prosvětlený interiér mezi nimiž se nachází „centrum zábavy“. Na výklopné obrazovce lze sledovat filmy z DVD, či hrát hry. U vzadu umístěných ovladačů nechybí ani sluchátka pro zajištění klidu cestujících vepředu.

Koncept Evalia samozřejmě kromě dětí nezapomněl ani na dospělé. I v interiéru tak nalezneme mnoho zajímavých designových prvků, moderní technologie a celkově by tento automobil měl poskytnout i sportovnější potěšení z jízdy. S designových prvků jmenujme alespoň přístrojovou desku tvořenou třemi kruhovými chromovanými ciferníky a zajímavé materiály včetně hliníku, kouřového plexiskla a kůže. Zajímavé je i umístění lékárničky a skříňky s pojistkami v rozích přístrojové desky. Jako velmi originální lze označit i vyložení nákladového prostoru 99 prosvětlenými koulemi, které se povysunou z podlahy při otevření pátých dveří. Náklad pak lze po nich snadno posouvat a manipulovat s ním. Po zavření zavazadelníku se koule opět zasunou a usadí tak předměty na podlahu se speciálním protiskluzovým povrchem. Tento systém se nachází i na zádi druhé řady sedadel pro případ jejich sklopení. Všechna čtyři sportovní sedadla mají také uchycení opěrek hlavy, které umožňuje lepší viditelnost vzad. U konceptu Evalia ovšem nezůstalo jen u sportovních sedadel.

Evalia se může pochlubit i nižším sportovním zavěšením a výkonnými brzdami. Zajímavostí brzd je použití nové technologie v zadních brzdových světlech s postupným rozsvěcováním LED diod v závislosti na intenzitě brzdění.

Sportovnější svezení by měla zajistit i silná pohonná jednotka: 2,5 litrový zážehový čtyřválec známý z X-Trailu ve spojení se samočinnou převodovkou CVT. Volič samočinné převodovky by jste však na středové konzoli hledali marně. Nachází se totiž pod volantem a místo na středové konzoli zaujímá moderní technologie s názvem N-Form. Přes tento systém se ovládají elektronické systémy od navigační mapy až po zadní parkovací infračervenou kameru. Všechny údaje jsou pak zobrazovány na plnobarevném displeji ve středu palubní desky.



Jiří Štacha