Jaké.auto Informace o autech podle značky a modelu

Nissan X-Trail - Téměř off-road

Michal Fokt
Také Nissanu, který je expertem na terénní automobily, nejspíš ležel v žaludku nečekaný úspěch sportovně-užitkové Hondy CR-V a nedlouho po jejím nástupu začal s vývojem automobilu podobného ražení. Výsledkem těchto aktivit je drsně...

Při pohledu na robustní kontury x-trailu je hned jasné, že se tento vůz snaží podobat obřímu modelu Patrol GR. Podobná je maska chladiče, i světlomety, které však v případě "baby patrolu" působí díky své velikosti výrazněji. Také profil má dobře známý tvar bočních oken a výkrojů blatníků. Vzadu bylo použito dnes oblíbené umístění svítilen do sloupků okna, které do této kategorie přinesla Honda CR-V, ovšem jinak šel Nissan ve stylingu zádě zcela vlastní cestou. Za zmínku přitom stojí, že z tohoto pohledu jako by nový Ford Fiesta, respektive Fusion, tomuto automobilu z oka vypadl. Překvapující je, že zde nenajdeme rezervu, umístěnou na zadní stěně, takže se Nissan přidal k těm, kteří tento klasický prvek průkopníků kategorie SUV (CR-V, RAV4, Scénic RX4) nemají (Mazda Tribute, Hyundai Santa Fe, Honda HR-V). Celkově je tedy třeba říci, že se jeho design opravdu povedl, i když vkus je zcela individuální záležitostí.

Těm, kteří se těšili na klasický interiér automobilů této kategorie, zasadila značka s vycházejícím sluncem ve znaku těžkou ránu. Poprvé v této kategorii se totiž objevil přístrojový štít uprostřed desky a je jen málo věcí, které jsou schopny v interiéru vzbudit kontroverznější reakce. Každému vyhovuje něco jiného, nicméně anketa, kterou jsme před časem vyhlásili na toto téma, hovoří jasně o tom, který způsob umístění kapličky čtenáři AUTO. CZ preferují (94% čtenářů hlasovalo pro klasické uspořádání přístrojů a pouze 6% by preferovalo přístroje uprostřed). V případě SUV, která si povětšinou kupují individualisté, ještě nemusí být tohle řešení na škodu, otázkou však je, jak se k tomu postaví klienti ve střední třídě, kam tuto inovaci přinesla zbrusu nová Primera. Zavazadlový prostor má praktickou omyvatelnou podlážku, takže není třeba mít obavy o zašpinění čalounění, omyvatelný materiál najdeme i na bocích zavazadelníku a opěradlech zadních sedadel s možností změny sklonu, případně kompletního sklopení.

Přestože jsou rekreační automobily kategorie SUV určeny hlavně pro silniční provoz, nebrání se ani vyjížďkám do lehkého terénu, pro něhož mají k dispozici buď stálý, nebo připojitelný pohon všech kol. X-Trail využívá kombinaci těchto systémů, nazvanou All-Mode 4x4. Toto Nissanem použité řešení lze ovládat tlačítky na přístrojové desce, samotná činnost All-Mode 4x4 je již kontrolována elektronikou. Řidičem nejčastěji používaným módem asi bude ten, který má, stejně jako většina "es-ú-véček", za běžných podmínek poháněnou pouze přední nápravu, a v okamžiku prokluzu přední nápravy, dojde k aktivaci také zadních kol. Točivý moment mezi jednotlivými koly je rozdělován elektronicky v závislosti na jejich přilnavosti k povrchu. Elektronika Nissanu je přitom schopna rozpoznat i minimální rozdíl rychlosti otáčení obou náprav a rychle zasáhnout. Druhou možností je ponechání stálého pohonu přední nápravy a poslední pak volba permanentního 4x4, které se hodí v náročnějších podmínkách. Další vymožeností all-modu je funkce Lock, která zamkne mezinápravovou spojku a rozděluje točivý moment mezi obě nápravy ve stálém poměru 57: 43. U verze výbavy Elegance s dvoulitrovým motorem je tento systém zkombinován s ESP a diferenciálem s omezenou svorností. Samozřejmostí je pochopitelně také zaklínadlo v podobě důvěrně známých zkratek ABS, EBD, BAS a TCS.

Když už byla řeč o motoru, tak pro X-Trail byly určeny hned dva - již zmíněný zážehový dvoulitr, a turbodiesel o objemu 2,2 l. Benzinová jednotka s plynule proměnným časováním ventilů CVTC má výkon 103 kW při 6000/min a točivý moment 192 N. m při 4000/min, dokáže rozpohybovat vůz na rychlost 177 km/h, stovku zvládne za 11,3 s a v průměru spálí 9,3 l na 100 km. Přeplňovaný vznětový motor se systémem common rail vychází z toho, který pracuje pod kapotou Almery, byl však modernizován a výsledkem jsou tyto hodnoty: výkon 84 kW při 4000/min, točivý moment 270 N. m při 2000/min, největší rychlost 165 km/h, zrychlení z 0 na 100 km/h za 13,7 s, a to vše při kombinované spotřebě 7,2 l na 100 km. Zážehový motor lze pořídit s pětistupňovou přímo řazenou převodovkou, nebo čtyřstupňovým automatem, turbodiesel má k dispozici výhradně šestistupňové mechanické ústrojí.

Nissan X-Trail se zážehovým motorem stojí v době psaní článku (03/2002) 899.000 korun, s turbodieselem pak 977.000 Kč, což z něj činí nejdražší SUV na českém trhu, ovšem vzhledem k vyspělé použité technice X-Trail pokukuje spíše po kategorii lehkých off-roadů, přestože jeho světlá výška na úrovní SUV asi přílišné terénní radovánky neposkytne.

Michal Fokt