Nissanu konečně zase svitla naděje. Zájem o něj má aktivistický investor
Potíže Nissanu v posledních letech jsou smutný příběh. Prodeje výrazně klesly, musí se propouštět a budoucnost je velmi nejistá. Naději přináší aktivistický investor Effissimo Capital Management, který ovládl 2,5 procenta firmy. Akcionáři začali věřit, že může přijít zlepšení a hodnota firmy roste.
Nissan se pustil do razantních úsporných opatření. Propustí devět tisíc lidí a své výrobní kapacity sníží o dvacet procent, protože je zkrátka neumí využít. Cílem je dostat se ze ztrát a vrátit se k dřívější ziskovosti. Akcie firmy ztrácely kvůli zhoršeným výhledům hodnotu a využila toho firma Effessimo Capital Management, která patří mezi takzvané aktivistické investory. Jde o firmy, které mají vizi, jak hodnotu firem zvýšit, a tu si pak s cílem zhodnotit své peníze prosazují.
Situaci Nissanu lze popsat jen na pár číslech. V roce 2017 automobilka prodala 5,8 milionu aut, loni už šlo jen 3,4 milionu. V Evropě byl sešup ještě větší. Před sedmi lety zde dokázala udat přes 700 tisíc vozů, letos to určitě nebude ani polovina. Vozy jako Nissan Qashqai byly velmi populární, šlo dokonce o nejprodávanější SUV v Evropě. Nyní na to může firma leda vzpomínat. I když letos prodeje modelu po faceliftu rostou.
Prodejní výsledky Nissanu | |
Rok | Prodeje (vozů) |
2010 | 4.081.000 |
2011 | 4.670.000 |
2012 | 4.940.000 |
2013 | 5.103.000 |
2014 | 5.310.000 |
2015 | 5.422.000 |
2016 | 5.560.000 |
2017 | 5.816.000 |
2018 | 5.654.000 |
2019 | 5.176.000 |
2020 | 4.029.000 |
2021 | 4.065.000 |
2022 | 3.226.000 |
2023 | 3.374.000 |
Připomenout lze i model Leaf, díky kterému byl Nissan roky průkopníkem a králem globální elektromobility, a to až do rozběhu výroby modelu 3 v Tesle. Nyní Nissan v elektrických vozech firem jen paběrkuje.
Podobně jako prodeje se změnila i hodnota firmy. V roce 2006 šlo o 54 miliard dolarů, v posledních týdnech je pod deseti miliardami. To je o poznání méně než třeba u mnohem menšího Subaru.
Na vývoji hraje velkou roli partnerství s Renaultem a Mitsubishi. Aliance byla dokonce největším výrobcem osobních aut na světě a překonala Toyotu i koncern Volkswagen. Vše fungovalo dobře do roku 2018, kdy došlo k zatčení Carlose Ghosna. Ten byl šéfem všech tří automobilek a tahounem celé aliance. V Japonsku ho zadrželi kvůli zneužívání peněz Nissanu k osobním účelům.
Situace byla tehdy dost nepřehledná. Jedna strana tvrdila, že Ghosn utrácel peníze, na které neměl žádný nárok, a šlo tedy o trestný čin. On a jeho obhájci zase tvrdili, že na to nárok podle smluv měl a že se stal obětí puče v Nissanu. Mluvilo se i o nevyzpytatelném japonském právním systému, který zjednodušeně udělá vinného i z nevinného, aby nikdo nemusel přiznat, že šlo o chybu. Faktem ale je, že se stejnými obviněními, tedy se zneužíváním firemním peněz třeba k nákupu soukromé jachty, přišel později i Renault a i Francie vydala na Ghosna zatykač.
S odstupem let je jasné, že se Nissan od té doby začal plácat. Další obří ránu pak přidala i pandemie. Ghosn vše jízlivě komentuje z Libanonu, kam se mu podařilo legendárním způsobem uprchnout z japonského domácího vězení. Zajímavostí je, že v Bejrútu žil v domě, který v důsledku platil Nissan (různé krycí manévry měly bránit přílišné pozornosti finančních úřadů) a v právní bitvě se řešilo, jestli tam může žít, i když už pro automobilku nepracuje.
Ghosn byl tím, kdo alianci držel pohromadě a kočíroval francouzsko-japonské napětí i spory o to, kdo vlastně velí. Dopadlo to, jak muselo. Aliance se rozpadla a z původních ambicí, jak francouzsko-japonská skupina bude kralovat globálním prodejům aut, nezbylo skoro nic.
Nissan dál využívá společné platformy s Renaultem, jejich budoucnost je ale nejasná. Řeší se, jak řídit další vývoj bez „čtyř rukou na volantu“, což znamená, že se budou muset rozdělit kompetence. V japonsko-francouzské rivalitě to nemusí dopadnout dobře. Nejasná je i budoucnost spolupráce s Mitsubishi, Nissan v posledních letech svůj podíl v této menší japonské automobilce navyšoval, nyní ale oznámil, že akcie bude prodávat, aby měl více hotovosti.