Jaké.auto Informace o autech podle značky a modelu

Nová Acura RL: revoluce v pohonu všech kol?

Ondřej Láník
Diskuze (23)
Studie připravená pro stánek luxusní větve japonské Hondy na New York Autoshow je zajímavá nejen sličným vzhledem. Pod novým kabátem se ukrývá pro Hondu netypický pohon všech kol, navíc s několika vylepšeními.

Studie připravená pro stánek luxusní větve japonské Hondy na New York Autoshow je zajímavá nejen sličným vzhledem. Pod novým kabátem se ukrývá pro Hondu netypický pohon všech kol, navíc s několika vylepšeními. Do sériové výroby se má nový systém dostat ještě letos na podzim v USA v modelu Acura RL a v Japonsku v modelu Legend.

Honda dnes oznámila uvedení nového pohonu všech kol s názvem Super Handling All-Wheel-Drive System, zkráceně SH-AWD, který má zlepšit chování automobilu na silnici. Rozdělení točivého momentu mezi přední a zadní nápravu je rozšířeno o nezávislé dávkování kroutícího momentu na pravé a levé zadní kolo.

Senzory nového pohonu sledují jízdní podmínky a ovládání vozu řidičem a upravují tak rozdělení sil mezi přední a zadní nápravu a mezi pravé a levé kolo zadní nápravy. Informace jsou přenášeny do diferenciálu, kde je upraveno rozdělení momentu v poměru od 30:70 až po 70:30 na předních/zadních kolech (obdobně funguje např. mezinápr. diferenciál torsen v pohonu quattro). Točivý moment určený zadním kolům je rozdělen podle aktuálních podmínek v poměru 0:100 resp. 100:0 mezi pravé a levé kolo. Dávkování točivého momentu respektuje nejen požadavky na akceleraci, ale také vhodně ovlivňuje chování automobilu v zatáčkách (stáčivou rychlost).

Například při zrychlování v zatáčce může v extrémním případě dojít k přenosu 100% točivého momentu na vnější kolo a vnitřní kolo tedy pak nepřenáší žádnou hnací sílu. V praxi ale bude čaštější spíše menší rozdíl v přenášených silách na kolech. Podobně při deceleraci v zatáčce (situace, kdy je uzavřená škrtící klapka, brzdění motorem) bude vhodně měněna síla přenášená každým z kol zadní nápravy, takže vznikne moment přispívající ke stabilitě jízdy v zatáčce.

Při jízdě v přímém směru se rozdělení bude řídit dle přenesitelných sil na jednotlivých nápravách. Například při rozjezdu je více zatížena zadní náprava a je tak schopna přenést více síly na vozovku, při klidné jízdě je zase větší část momentu směřována na přední nápravu.

V zadním diferenciálu jsou elektromagnetické vícelamelové spojky, které mají spolu s dalším planetovým převodem pro každé z kol, vládu nad velikostí přenášených sil. Vestavěný snímač polohy sleduje aktuální stupeň sepnutí spojky (vzdálenost mezí cívkou a magnetem) a dovoluje tuto vzdálenost přesně regulovat velikostí proudu, který elektromagnem teče a tím i regulovat velikost kroutícího momentu, který je přenášen.

Sebrané hodnoty signálů (rychlost, příčné a podélné zrychlení, úhel natočení kol,…) jsou vyhodnoceny řidicí jednotkou, která rozhodne na které kolo by bylo vhodné poslat více síly.

Honda slibuje vynikající, přísně neutrální chování nových automobilů vybavených tímto systémem. Bude zajímavé sledovat, jak bude nová technika fungovat ve srovnání s léta pilovanými pohony všech kol od Audi a Subaru.

Ondřej Láník
Diskuze (23)