Jaké.auto Informace o autech podle značky a modelu

Nová Corvette má jedno zrcátko větší než druhé. Ale z jiného důvodu, než to bylo u starších škodovek

Jan Zajíc
Diskuze (0)

Jestli jste vlastnili (nebo vlastníte) nějaké auto z 90. let, je pravděpodobné, že mělo zrcátko na straně spolujezdce menší než u řidiče. Mívaly to tak i škodovky.

Třeba jedničková octavia či fabia. Ale podobný jev byl běžný i u dalších modelů koncernu Volkswagen, u mercedesů nebo vozů BMW. Nešlo o žádnou sofistikovanou technickou vychytávku, důvod byl jednoduchý.

Protože auta během 80. a 90. let rostla, menší zrcátko mělo pomoci k tomu, aby se vozidla vešla do ulic evropských měst. S menším pravým zrcátkem, o němž má řidič obecně horší přehled (protože je dál), se prostě snižuje šance. že ho o něco odřete. A když zaparkujete u chodníku, také tolik netrčí směrem k chodcům.

"Móda" menšího zrcátka u spolujezdce odezněla po roce 2000, částečně i díky elektrickému sklápění, které "problém" do určité míry také řeší.

"Asymetrická" boční zrcátka však najdeme u některých aut i z jiných důvodů, než těch výše popsaných. Jedním z nejauktálnějších příkladů je nová generace Chevroletu Corvette.

Ta má ovšem zrcátko u spolujezdce naopak větší - nebo přesněji řečeno, zrcátko výrazně víc "vyčuhuje" z karoserie.

Jistý Keith Cornett ze stránky Corvette Blogger dokonce rozdíl změřil a zjistil, že zrcátko na straně spolujezdce má o pět centimetrů delší držák než u řidiče.

I v tomto případě je příčina prostá. Použité řešení zlepšuje výhled přes "svalnaté" boky nové "Vette". V bocích jsou totiž otvory, které, zjednodušeně řečeno, pomáhají ochlazovat výfukový systém. A také tedy zhrošují výhled vzad.

Americký web Road & Track navíc dodává, že odlišná zrcátka Chevrolet použil i kvůli splnění blíže nespecifikovaných mezinárodních zákonů. Nová Corvette se totiž už nebude prodávat jen v Severní Americe.

Jestli jste dočetli až sem, gratuluji. Teď patříte mezi opravdové automobilové nerdy...

Jan Zajíc
Diskuze (0)

Doporučujeme