Nová Toyota Land Cruiser myslí na každého. Tolik pohonů nikdy neměla!
Nedávno odhalený land cruiser bude jistě k mání s turbodieselem a hybridním ústrojím, automobilka Toyota však nevylučuje ani plug-in hybrid, ryze elektrický pohon či dokonce vodíkový palivový článek.
Toyota Land Cruiser má navzdory dnešní době, která vznětovým motorům nepřeje, pod kapotou objemný turbodiesel o výkonu 204 koní, jak se na skutečný offroad sluší a patří. Kromě něj je v plánu také nafta s mild hybridním systémem a na některých trzích je land cruiser k mání i s tzv. full-hybridním ústrojím, které kombinuje přeplňovaný 2,4l motor s elektromotorem čerpajícím energii z 1,87kWh baterie. To nabídne úctyhodných 331 koní a 630 Nm točivého momentu.
Po stránce elektrifikace to ale nemá být všechno, alespoň podle webu Automotive News. Vývojáři totiž při přípravě platformy TNGA-F, na níž je nový land cruiser založen, mysleli do budoucnosti a připravili ji na zástavbu i jiných než spalovacích či „jen“ full-hybridních pohonů.
To ale neznamená, že by přitom nebyly nutné jisté kompromisy, alespoň dle slov Keity Moricua, šéfinženýra land cruiseru. „Každý pohon má své výhody i nevýhody, takže musíme přemýšlet nad tím, jak k tomu přistupovat,“ říká Moricu.
Ryze elektrický pohon má benefit v nulových lokálních emisích a vysokém točivém momentu dostupném od nulových otáček, což znamená, že by pro jízdu v terénu nebylo třeba redukčního převodu. Na druhou stranu, příliš horké či příliš chladné prostředí nesvědčí bateriím, zejména mráz zásadně snižuje dojezd na jedno nabití.
Plug-in hybrid pomůže s dojezdem, ale vůz už nebude moci být nahlížen jako lokálně zcela bezemisní. A u vodíkového palivového článku je zase otázkou náročnost na prostor i vzhledem k dostupnosti čerpacích stanic – land cruiser je totiž autem, které má být schopné dojet všude. Pro takové použití je stále optimální takový pohon, pro který je dostupnost paliva co nejsnazší. A to je pořád klasická nafta či benzín.
Podle Moricua ještě Toyota nedošla k finálnímu rozhodnutí, ale pečlivě zvažuje pro a proti každé možnosti. Nejspíš se tedy nedočkáme plug-in hybridu, elektro-verze i vodíkového land cruiseru zároveň, ale aspoň jedna z nich by se na trhu objevit mohla.