Nové Audi Q3 je tady. Přiváží nejmodernější světla i inovativní páčky
Třetí generace Audi Q3 má světla s desetitisíci pixelů, nabídne čistou naftu i plug-in hybrid, zvládne odcouvat 50 m ze slepé uličky a má zajímavé páčky pod volantem. V showroomech se objeví v říjnu letošního roku.
Audi Q3 je s více než dvěma miliony prodaných kusů úspěšnou prémiovkou mezi kompaktními crossovery. Nová, třetí generace střídá tu druhou po sedmi letech – a z některých změn oči detailisty opravdu přecházejí.
Zvenčí novinka nepřekvapí svými proporcemi, potěší však ty, kteří mají rádi dělené lampy. Vidíme je na obou koncích auta a vzadu fotografie ukazují také možnost připlatit za segmenty s technologií OLED. Je jich šest, tři na každé straně, a každý má šest svých sekcí, v nichž bude možné, stejně jako u větších audi, nastavovat světelné podpisy.
Za zmínku stojí také svítící logo a linka napříč zádí. Co z toho bude ve standardu a co za příplatek, můžeme zatím jen hádat, ale z větších audi můžeme tušit, že linka je standardem a svítící logo se pojí s OLED segmenty. Na nastavitelné světelné podpisy to vypadá i vpředu, kde denní lampy mají po 23 individuálně ovládaných segmentech.
Samozřejmostí je možnost připlatit za technologii LED Matrix, která je nově řešená technologií micro-LED. Na každé straně je 25.600 individuálně ovládaných mikroskopických diod, které se starají o pokročilé funkce lamp, jako je nasvícení okrajů zúženého jízdního pruhu v úseku stavebních prací na dálnici či natáčející se světelný koberec v tom pruhu, v němž zrovna jedete.
Tyto funkce vypadají podobně jako u Volkswagenu Tiguan, který je ostatně technickým sourozencem nové Q3, podle tiskové zprávy však tyto tisíce diod lépe spolupracují s asistenčními systémy vozu a dokážou toho na vozovku víc promítat – např. i varování, které vysílá hlídač mrtvých úhlů. Navíc bude možné vypínat individuální funkce tohoto systému, nikoliv jen všechny najednou.
Inovace pod volantem
Interiér do značné míry rozptyluje obavy, že všechna nová audi budou odteď uvnitř vypadat stejně. Takhle malé auto má přeci jen rozdíly, i když prohnutá deska sdružující přístrojový štít a centrální displej infotainmentu vypadá podezřele podobně těm ve větších audi – na první pohled.
Oba displeje, centrální o úhlopříčce 12,8“ a přístrojový štít o 11,9“, mají výrazně odlišný design jak od dosavadní Q3, tak i od nového infotainmentu např. v modelech A5 a A6. Centrálnímu displeji zůstává lišta ovládání klimatizace v dolní části displeje a šest ikon pro pohyb v sekcích infotainmentu na levé straně.
Systém používá za základ sadu Android Automotive OS, což znamená možnost stahování aplikací skrz Audi App Store bez připojení smartphonu. Součástí je hlasový asistent využívající umělou inteligenci, který se objevuje na displeji jako avatar. Má být možné skrz něj ovládat řadu funkcí vozu.
Přístrojový štít vypadá jednoduše a tisková zpráva u něj nejde do hloubky, takže si musíme počkat na první svezení. Těšíme se na něj tím spíš kvůli kompletně přepracovaným páčkám pod volantem.
Jeden by mohl čekat stejný systém, jako má třeba nová Škoda Superb, ale není tomu tak. Volič je sice vpravo a nalevo se ovládají blinkry i stěrače, ale páčky vypadají spíš jako placky. Jak se budou pohybovat, ukazuje animace, ovšem i tak se nemůžeme dočkat, až na nich spočinou naše všetečné prsty.
Tisková zpráva slibuje chlazenou 15W bezdrátovou nabíječku mobilu a z dalších zajímavostí interiéru stojí za zmínku ambientní osvětlení, které nově může svítit skrz 300 bodů vyříznutých v tkanině dveřní výplně. V pěti segmentech kromě designových funkcí ukáže také různé animace např. při zamykání nebo odemykání vozu.
V nabídce je také prémiový audiosystém značky Sonos s 12 reproduktory a celkovým výkonem 420 W, různé verze interiéru využívají rychle rostoucí dřevo či recyklovaný polyester až ze 100 % a velurové koberečky jsou vyrobené z Econylu, který tvoří ze 100 % recyklovaný nylon z rybářských sítí, zbytků koberců nebo průmyslového odpadu.
Zavazadlový prostor nabízí až 575 litrů objemu v pětimístné konfiguraci, pokud lavici posunete až dopředu a napřímíte opěradla. Při jejich sklopení má prostor pro kufry až 1.386 litrů. Potřebujete-li více prostoru, můžete zapřáhnout v závislosti na motorizaci až 2,1t přívěs.

Nafta i hybrid
Q3 se nevzdává vznětových motorů, byť jejich nabídka bude zejména zprvu dost omezená. Půjde o jedinou motorizaci o 150 koních (110 kW) a 360 Nm, spojenou se sedmistupňovou dvouspojkovou převodovkou a pohonem předních kol. Podle tiskové zprávy má mít nízkou spotřebu na dlouhých trasách, ovšem konkrétní číslo zatím není na světě.
Benzíny budou pod kapotou tři, základní patnáctistovka o 150 koních (110 kW) se schopností vypnout dva válce ze tří. Převodovka je rovněž sedmistupňová dvouspojka a hnací náprava je přední. Kdo má zájem o čtyřkolku, uspokojí ho 265k (195kW)/400Nm dvoulitr TFSI; později přibude do nabídky ještě 204k (150kW)/320Nm verze téhož motoru.
Nejvýkonnějším provedením prozatím bude plug-in hybridní verze e-hybrid s kombinovaným výkonem 272 koní (200 kW) a točivým momentem 400 Nm. Elektromotor samotný dává 116 koní (85 kW) a 330 Nm a energii čerpá z baterie o využitelné kapacitě 19,7 kWh. Stačí to na 120 km čistě elektrické jízdy a nabíjení je možné i stejnosměrným proudem o výkonu až 50 kW.
Samozřejmostí je nově vyvinuté odpružení, které může mít na přání tlumiče s nastavitelnou tuhostí zvlášť v kompresi i odskoku. Jde tedy o dvouventilovou techniku, kterou známe už z jiných aut koncernu VW. Další volitelnou věcí je progresivní řízení se sníženým třením, což má podle tiskové zprávy znamenat lepší zpětnou vazbu.
V menu jízdních režimů je nový mód s názvem Balanced, který má být vyvážený mezi sportovními a komfortními jízdními vlastnostmi a poskytuje i jisté možnosti personalizace. U verzí s pohonem všech kol bude k mání i režim Offroad Plus, který může být nastaven jako základní a auto v něm příště nastartuje.
Vycouvá samo ze slepé cesty
Z hromady jízdních asistentů na palubě stojí za zmínku aktivní vedení ve středu jízdního pruhu, které zvládá samo měnit jízdní pruh v rychlosti od 90 km/h a vůz ve svém pruhu vede do rychlosti 210 km/h. Ve spolupráci s online daty systém má zvládnout vůz vést i bez čar na silnici. Tento systém je první tři roky v ceně vozu, následně za další poplatek.
Q3 se také může naučit pět parkovacích manévrů, které řidič uloží, a když příště přijede, vůz zaparkuje na určené místo podle vzoru zcela sám. Stejně to funguje i při vyjíždění z parkovacího místa a zajímavý je i asistent couvání ze slepých ulic, když se na konci nejde otočit – vůz si zapamatuje posledních 50 m jízdy a celou tu vzdálenost dokáže samočinně odcouvat.
Již víme, že se Q3 začne v Evropě prodávat v říjnu a že v Německu to bude za cenu od 44.600 eur (1,11 milionu korun) za základní benzinovou předokolku o 150 koních. Plug-in hybrid o 272 koních bude stát od 49.300 eur, tedy 1,22 milionu korun. Jaké budou ceny v Česku, se jistě dozvíme s předstihem před uvedením na trh.
Zdroj info, foto, video: Audi