Jaké.auto Informace o autech podle značky a modelu

Nové Pagani oficiálně: Skutečná utopie s V12 a manuálem!

Filip Melich Filip Melich 13. 9. 2022 • 13:48
33
19
Zobrazit náhledy (33)
Pagani Utopia Pagani Utopia Pagani Utopia Pagani Utopia Pagani Utopia Pagani Utopia Pagani Utopia Pagani Utopia Pagani Utopia Pagani Utopia Pagani Utopia Pagani Utopia Pagani Utopia Pagani Utopia Pagani Utopia Pagani Utopia Pagani Utopia Pagani Utopia Pagani Utopia Pagani Utopia Pagani Utopia Pagani Utopia Pagani Utopia Pagani Utopia Pagani Utopia Pagani Utopia Pagani Utopia Pagani Utopia

Spíme či bdíme? Na světě je nový italský supersport – či hypersport, chcete-li – s dvanáctiválcem a manuální převodovkou! Pochází od automobilky Pagani a příznačně se jmenuje Utopia.

Společnost Pagani Automobili S.p.A. byla Horaciem Paganim založena již v roce 1992, tedy před třiceti lety. Nyní představila teprve svůj třetí model v pořadí – Utopia (C10).  Předcházely mu modely Zonda (C8) a Huayra (C9), přičemž druhý jmenovaný vůz byl odhalen v roce 2011. Novinka tedy přichází po jedenácti letech. U malosériových výrobců se životní cykly modelů holt vyvíjejí jinak.

Utopia… V dnešní době to tak trochu utopie je. Díváte se totiž na převážně analogové auto s vidlicovým dvanáctiválcem a manuální (!) převodovkou. Během přípravy modelu se Horacio Pagani nespoléhal jen na své nápady, ale prý se vyptával také svých přátel, především milionářů se sbírkami drahých a rychlých aut, co jim v jejich garážích stále chybí. Většina z nich prý zmiňovala jednoduchost, nízkou hmotnost a požitek z řízení. Proto se Pagani rozhodl jít proti proudu, zachovat vidlicový dvanáctiválec bez elektrifikace a spojit ho s manuální převodovkou. Kdo by fakt potřeboval, v nabídce je i "automatizovaný manuál". Suchou hmotnost vozu se podařilo dostat na 1.280 kg. 

Video se připravuje ...


Tisková zpráva začíná slovy samotného Horacia Paganiho: „Přes čtyři tisíce stylistických kreseb, deset maket, jeden model do větrného tunelu, dvě makety v měřítku 1:1 a nespočet nápadů, zkoumání a experimentů provedených na osmi kompletních prototypech stálo za týmovým úsilím, které trvalo více než šest let. Věnovali jsme svoji vášeň, snahu a oběti do tvorby něčeho nadčasového a špičkového ve smyslu techniky.

Při návrhu vzhledu auta v Pagani Automobili vycházeli z dosavadních produktů značky, především lze v křivkách Utopie zahlédnout model Zonda. Tisková zpráva hovoří také o celé řadě abstraktních vzorů a inspirací, ale zajímavá je například zmínka o tom, že se některé barvy a materiály inspirovaly 50. a 60. lety minulého století. Kromě nadčasovosti byl kladen důraz také na aerodynamiku a Pagani se chlubí tím, že Utopia nepotřebuje přidané spojlery a křidélka, protože všechna aerodynamická řešení – včetně těch aktivních – jsou zakomponována do designu vozu.

Kované disky kol mají turbínově tvarovanou karbonovou část, jejímž účelem je odvádět horký vzduch od brzd a omezovat turbulence pod vozem. Za disky jsou vidět také odlehčené brzdové třmeny odvětrávaných karbon-keramických brzd – šestipístkové vepředu a čtyřpístkové vzadu. Kola mají mimochodem průměr 21“ vepředu a 22“ vzadu, přičemž obouvají pneumatiky Pirelli PZero Corsa, alternativně Pirelli SottoZero pro jízdu v nízkých teplotách, které byly navrženy speciálně pro Utopii. Na přední nápravě mají rozměr 265/35 R21 a na zadní 325/30 R22. Kromě toho nesmí chybět ani pro Pagani typická čtveřice koncovek titanového výfuku umístěná uprostřed zádi.

Zatímco Huayra spoléhala na takzvaná racčí křídla, dveře Utopie se otevírají směrem vzhůru a do strany. Snaha o nadčasovost se promítla i do interiéru, kde byste těžko hledali dnes tolik oblíbené dotykové obrazovky. Jediný displej kompaktních rozměrů se nachází mezi kruhovými budíky otáčkoměru a rychloměru. Všechny ostatní ukazatele a ovládací prvky jsou analogové. Ať už si jinak myslíte o designu cokoliv, tohle zaslouží potlesk.

Volant je vyroben z jediného kusu hliníku a z jednoho kusu kovu jsou udělány také jednotlivé pedály. Zřejmě nejpřitažlivější částí interiéru je však řadicí páka s odhaleným mechanismem. Manuál v autu podobného kalibru je dnes již téměř nemyslitelný, ale to Pagani nezastavilo. Při bližším pohledu na hlavici zjišťujeme, že převodovka disponuje sedmi stupni pro jízdu vpřed. Zároveň jde o typ dog-leg, kde se jednička řadí směrem doleva a dolů. Doleva nahoru se zde řadí zpátečka. Lehké a kompaktní ústrojí pro Pagani vyvinula společnost Xtrac.

Motor stále pochází od Mercedesu-AMG, což znamená V12 o objemu 5.980 cm3 přeplňovaný dvěma turbodmychadly. Jednotka prošla dalším vývojem a je ještě výkonnější, než byla v okruhové Huayře R (ta se ovšem obejde bez přeplňování). Konkrétně dvanáctiválec produkuje 635 kW (864 k) při 6.000 ot/min a 1.100 Nm v rozmezí od 2.800 do 5.900 ot/min. Pagani, krom vyššího výkonu, slibuje také vyšší otáčky, větší pružnost a schopnost splnit i ty nejpřísnější emisní limity.

Základem vozu je karbonový monokok, který známe už z předchozích modelů Pagani, avšak pro Utopii byl dále vylepšen. Upraven byl například způsob splétání karbonových vláken a použity jsou nové kompozitní materiály jako Carbo-Titanium a Carbo-Triax. Výsledkem je zvýšení tuhosti o 38 procent. Lichoběžníkové zavěšení kol pak spoléhá na slitinu hliníku používanou v letectví, včetně vesmírných letů, a vychází z řešení vyvinutého pro okruhovou Huayru R. Optimálnímu chování auta ve všech jízdních podmínkách mají pomáhat také elektronicky kontrolované tlumiče.

A přestože se na společnosti vyrábějící auta ve velmi nízkých počtech vztahují určité výjimky z bezpečnostních předpisů, Horacio Pagani se Utopii rozhodl připravit na splnění i těch nejpřísnějších. Novinka proto od začátku vývoje prošla více než 50 nárazovými zkouškami a po bezpečnostní stránce získala celosvětovou certifikaci.

Pagani Utopia vznikne v pouhých 99 kusech, ale nemusíte hned běžet kontrolovat stav svého konta. Všech 99 exemplářů totiž už zná své budoucí majitele. Ale jak je u Pagani tradicí, časem pravděpodobně vznikne také otevřené provedení modelu a několik speciálních verzí. O těch ale tisková zprávě pochopitelně zatím nehovoří. Cena bez daně je prý 2,17 miliony euro, tedy v přepočtu 53,2 milionů korun.

Doporučujeme

Témata
Avatar - Barrichello
14. 9. 2022 09:13
Re: Díky za každé takové auto
Právě jdu na to :-) Sakra, ale prej už sou všechny prodaný :-)
14. 9. 2022 00:11
Re: Díky za každé takové auto
Už si poslal objednávku?
Avatar - wakantanka
13. 9. 2022 22:11
Re: Re: Re: Horacio je bůh
To bude asi tým že Pagani je argentínec čo žije a podniká v Taliansku :)
13. 9. 2022 19:00
Re: Re: Re: Horacio je bůh
Tak interier je hrozny, ak by som si musel vybrat, tak vzdy by to bola zonda, take rko
13. 9. 2022 18:29
Re: V12
podle mýho je v Huayre R opět evoluce AMG Mercedes m120 motoru původně z CLK (Mercedesu SL apod):
https://www.topspeed.com/…ic-ar194234.html