Jaké.auto Informace o autech podle značky a modelu

Pagani Huayra R je tu! Nejextrémnější model značky má zvuk formule 1 a 850 koní

David Bureš
Diskuze (9)

Očekávaný nástupce Zondy R je konečně tady! Speciál s atmosférickým dvanáctiválcem o výkonu 850 koní vznikne jen v 30 exemplářích.

Pagani odhaluje dopředu avizovaný model Huayra R. Prezentovaný je jako nejextrémnější model v historii tohoto italského výrobce supersportů. Jedná se totiž o speciál výhradně určený pro užití na závodních okruzích, a tak při jeho návrhu měla automobilka volné ruce.

Jde svým způsobem o nástupce Zondy R prezentované na ženevském autosalonu 2009. Auto je tak sice určené jen pro použití na závodních okruzích, zároveň však není přizpůsobeno žádné motoristické disciplíně, a tak se konstruktéři nemuseli omezovat nějakými nařízeními. Zkrátka podobný projekt jako Aston Martin Vulcan, Ferrari FXX K nebo Lamborghini Essenza SCV12.

To třeba umožnilo postavit dosud nejlehčí, ale zároveň nejvýkonnější vidlicový dvanáctiválec v historii značky. Šestilitrový agregát s přímým vstřikováním s tlakem 200 barů se přitom obejde bez pomoci turbodmychadel nebo elektromotorů, i přes atmosférické plnění dosahuje výkonu 625 kW (850 koní) při 8250 otáčkách. Točivý moment pak činí 750 N.m, přičemž je dostupný mezi 5500 až 8300 otáčkami. Tuto sílu přitom krotí šestistupňová sekvenční převodovka bez synchronizace, která veškerou sílu posílá jen na zadní kola.

Pagani zdůrazňuje, že projekt nevznikal na žádném sériovém autě, což umožnilo přepracovat velkou část komponentů agregátu. Ten nadále pochází od AMG, na vývoji však spolupracoval také německý specialista na závodní auta HWA. Při dvouletém vývoji se přitom nekladl důraz jen na dosažení maximálního výkonu, ale také významné odlehčení konstrukce. Výsledkem toho šestilitrový dvanáctiválec váží jen 198 kilogramů. Třeba dvanáctiválec projektu T.50 Gordona Murraye váží sice 178 kilogramu, a to má objem jen 3,9 litru. Lehká je také převodovka Huayry R vážící jen 80 kg.

HWA pomáhala také s vývojem monokoku, při němž byly využity i třicetileté zkušenosti Pagani s vývojem pokročilých kompozitových materiálů. Na konstrukci tak byly použity pokročilé materiály Carbo-Titanium HP62-G2 a Carbo-Triax HP62, zatímco přední rám je z legované chrom-molybdenové oceli. Do monokoku je přitom plně integrována bezpečnostní klec, stejně jako sedadla, což zajišťuje maximální ochranu i přístup do kabiny. Součástí zadního rámu je zase motor včetně převodovky, což výrazně zvyšuje tuhost.

Kombinace moderních materiálů a pokročilých konstrukčních řešení přitom znamená, že Huayra R váží pouhých 1.050 kilogramů (suchá hmotnost).

Samotný design silně ovlivnila aerodynamika, zároveň však Pagani zdůrazňuje, že auto pořád mělo být hlavně krásné. Cílem přitom bylo dosáhnout přítlaku 1.000 kg při 320 km/h, což se podle automobilky navíc povedlo překonat. Dva nové boční otvory každopádně zajišťují lepší chlazení brzd, zatímco střešní otvor pomáhá sání. Chybět nemůže ani výrazný spoiler vzadu nebo difusor.

Video se připravuje ...

Aktivní podvozek byl samozřejmě přizpůsoben jízdě na okruhu. Konkrétně je lichoběžníkové zavěšení z kované hliníkové slitiny. Pneumatiky dodalo Pirelli (jde o slicky P Zero), zatímco o účinné zastavení se starají ventilované karbon-keramické disky Brembo s šestipístkovými třmeny vpředu i vzadu.

Důležitou součástí útrob je také výfukový systém pomáhající s efektivním odvodem výfukových plynů. Vyroben je ze slitiny Inconel 625/718, díky níž mají trubky třetinovou tloušťku oproti těm v běžných sériových aut. To pomáhá přitom nejen snížit hmotnost výfukového systému, ale také zajišťuje neskutečný zvuk, který podle Pagani připomíná dávné monoposty formule 1. V případě potřeby je však dodáván tlumič, splňující hlukové normy s hranicí 110 decibelů.

Pagani zdůrazňuje, že produkce Huayry R je omezena pouze na 30 exemplářů. Za každý z nich klient zaplatí 2,6 milionu eur bez daně, což v přepočtu odpovídá zhruba 68 milionům korun. Zákazníci k tomu budou dostávat pozvánky na speciální okruhové akce na čtyřech různých kontinentech.

David Bureš
Diskuze (9)

Doporučujeme

19. 3. 2021 18:34
Re: motor
Parametry jsou dechberoucí..
19. 3. 2021 17:16
Re: motor
Je to úplně nový motor! Dělali na něm 2 roky s AMG a hlavně inženýry z HWA (závodní divize)
6 litů, 12 válců a jen 198 kilo :)
Avatar - speedfred
19. 3. 2021 15:17
Re: Nedostižný
Keď som videl ako tadiaľ prešla F1 tak som musel zrolovať jazyk zo zeme. 🥵 nechápačka.
19. 3. 2021 14:15
Re: Nedostižný
Na to by tam přítlak mohl být ;-) Závodní GT3 tam mají kolem 240. F1 přes 300 ;-)
Avatar - speedfred
19. 3. 2021 11:35
Re: Nedostižný
Jazda na prítlak je už iný level, to sa ma moc netýka 😞
Eau Rouge neviem či by som dal bez plynu aj ne nejakej lepšej sériovke. 🤷
Keď som videl ten krpál z pohladu diváka tak som nemohol tomu uveriť.