Jaké.auto Informace o autech podle značky a modelu

Nové podvody s ojetinami: Stáčení kilometrů byl ještě čajíček

Petr Slováček
Diskuze (4)

Pozor na nové trendy v podvodech s ojetinami! Češi by po skončení lockdownu koupili snad i motorizovaná vrata od stodoly a šarlatáni toho s gustem zneužívají.

Za posledního půldruhého roku jsme už mnohokrát psali o nedostatku kvalitních ojetin a růstu cen těch zbývajících. Však taky autobazary hlásí za poslední týdny rekordní prodeje. Jenže současně varují před nevítanými novinkami, které na trhu sledují – stále častěji se majitelé snaží šidit. Chtějí třeba prodat auta, která už jim nepatří. Pokud je zájemci v dobré víře koupí, přijdou o vozy i peníze.

Prověřujte sami!

„V důsledku pandemie koronaviru obecně přibylo podvodů s ojetými auty, ať už jde o stáčení tachometrů, zatajování havárií, omlazování vozů, nebo uvádění falešného původu,“ uvádí Barbora Minksová ze společnosti Cebia, která se už roky zabývá prověřováním historie vozidel.

V souvislosti s novými trendy upozorňuje zejména na snahy prodat auta v exekuci, na což není tak snadné přijít. Rozhoduje tam zejména rychlost, s jakou dlužník „své“ auto prodává. „Měsíčně zaznamenáme desítky pokusů o takový podvod. Z pohledu kupujícího se jedná o závažnější podvod, než je například stáčení tachometrů, z toho důvodu, že v tomto případě je mu vozidlo odebráno bez náhrady a on tak o něj přichází. A také o peníze,“ varuje Minksová s tím, že pravděpodobnost vymožení kupní ceny zpět od majitele je prakticky nulová.

Rovněž Jindřich Topol ze sítě bazarů AAA Auto potvrzuje, že z přibližně 1200 vozů, které každý týden vykoupí, se minimálně u tří desítek objeví nějaký právní problém. Typicky právě exekuce na původního majitele, takže nesmí vůz prodat.

Svět motorů 29/2021 Svět motorů 29/2021

Jistota není nikdy

Aspoň nějakou naději před koupí auta v exekuci dává pořízení v bazaru. Jenže ani to není zcela zaručené! „Takové vozy jsou často prodávány napřímo jejich majiteli, tedy fyzickými osobami v exekuci. Případně bývají spíše v komisním prodeji. Ale samozřejmě i bazar nebo individuální prodejce vozidel může nevědomky takové auto vykoupit a přenést finanční zátěž na sebe,“ připouští Barbora Minksová s tím, že zákazník by v případě odhalení vymáhal dlužnou částku po autobazaru.

Ačkoliv bazary mají možnost už pět let si prověřovat exekuce v placené službě, občas nějaké takové auto sítem projde. „Pohybuje se to v jednotkách kusů ročně. Pro běžného spotřebitele, který si kupuje auto na ulici, je ale prakticky nemožné, aby auto prověřil na takové úrovni jako my. V České republice jsme za poslední dobu zaznamenali několik vozů, které byly v zástavě u jiné společnosti, a přesto se nám je někdo pokusil prodat,“ připouští Jindřich Topol ze sítě AAA Auto s tím, že u ojetin dovezených z ciziny stále převládají podvody se stočenými kilometry nebo zatajenými totálními haváriemi.

Právě v důsledku rostoucích podvodů s exekucemi uvolnila společnost Cebia i pro běžné zákazníky službu prověřování exekucí. Není to sice zdarma, ale ve srovnání s riziky se investice za 49 Kč jeví jako rozumná – online z mobilu a odkudkoliv. Na webových stránkách Exekutorské komory je jinak výpis exekucí původního majitele za 60 Kč, na pobočkách nebo poště o desetikorunu levnější.

Poslanci, konejte!

K dalším oblíbeným „podvodům“, které nadělají protistraně těžkou hlavu, patří nepřevedení vozu na své jméno po koupi. Mnozí chytráci se tím snaží šetřit na povinném ručení nebo pokutách. A často se jim to vede.

Asociace autobazarů proto už několik měsíců apeluje na poslance k přijetí novely zákona, která má vyřešit přeregistrace vozidel mezi majiteli. Stávající znění sice dává možnost přehlásit vozidlo i bez kooperace druhé osoby, jenže v praxi je to neuskutečnitelné kvůli povinnosti absolvovat evidenční kontrolu – jenže jak to udělat, když po prodeji už nemáte v ruce auto ani klíče, ale jen kupní smlouvu? „Dnes je provozovatelem ten, kdo je v registru silničních vozidel zapsán jako vlastník vozidla. Na něj chodí pokuty za přestupky. Pokud nový majitel nesplní povinnost dohlásit auto v registru vozidel na sebe, stále je uvedeno na původního majitele. Bývalý vlastník nemá možnost domoci se změny zápisu v registru vozidel,“ zlobí se Filip Kučera ze společnosti Auto ESA a uvádí případ, který už bazar vyšel na desítky tisíc. A škoda dál roste. Před lety bazar prodal auto s tím, že si ho zákazník sám na sebe musí dohlásit. Jenže ten to neudělal. „Po dlouhé době provozu vozidlo zaparkoval na vyhrazeném parkovišti a opustil je. Magistrát vozidlo odtáhl na hlídané parkoviště a začal účtovat parkovné. Původní vlastník Auto ESA, podle registru vozidel provozovatel, byl žalován a soud prvního stupně posoudil, že k úhradě parkovného ve výši dvaadvaceti tisíc není pasivně legitimován. Jenže odvolací soud závěru nepřisvědčil a nevlastníka odsoudil. Je opakovaně vyzýván k převzetí věci a účtováno stále parkovné. Ale protože Auto ESA není vlastníkem, nemá klíče ani doklady k vozidlu, a tak je převzít reálně nemůže. K dnešnímu dni cena parkovného dvojnásobně převýšila cenu vozu. Absurdní rozhodnutí,“ končí manažer bazaru s tím, že podobných případů přibývá a už jsou jich stovky. Týká se to už i pokut ze zahraničí, kde je vše účtováno v eurech.

Víc než kdy dřív proto dnes platí, že je potřeba vozidlo před koupí pořádně prověřit. A přepsat ho na své náklady a čas, i když je to holt nemilé…

Pro delší evidenčku

Autobazary lobbují za delší evidenční kontrolu. Současná platnost 30 dnů je nepraktická v případě, že je třeba dohlásit prodané vozidlo na nového majitele bez jeho součinnosti. Návrh se ale logicky nezamlouvá stanicím technických kontrol, které mají z „evidenček“ pravidelný příjem. „I my jsme ti, kdo vozidla kupují z ulice. Evidenční kontrolu nevnímáme jako naši ochranu, protokol z STK i rok starý vyhovuje,“ myslí si předseda Asociace autobazarů Petr Přikryl. Na Hospodářském výboru sněmovny se hovořilo o prodloužení na 90, nebo 120 dnů, ve hře je i stejná platnost jako STK, tedy dva roky.

Petr Slováček
Diskuze (4)

Doporučujeme

12. 4. 2024 04:07
Varování před "Dovez to blíž s.r.o. / Dovez to dál s.r.o."
Bohužel nekalé jednání probíhá stále! Už prodej auta byl divný. Auto nejprve nabízel občan pan Mánek, který s autem 1,5 roku jezdil, že prý jeho manželka chce SUV. Pak z toho vyplavala úporná paní Agáta Vaicová, která volala každý den a jejich firma "Dovez to blíž s.r.o. / Dovez to dál s.r.o." Jednatelem je její syn Patrik Bartoš, kterého jsme ale nikdy neviděli. Na začátku tvrdili, že je olej v pořádku, jen že bude potřeba jej doplnit. Všechno to byly lži. Jednalo se o motor VEA 20 na 200 tisících km a velký problém. Zkrátka jen potřebovali uhnat hejla a něco mu nalhat. Plnou moc a fakturu jsme z nich tahali 3 měsíce. Servisní knížku nemáme do teď. Při reklamaci se mě pokusila i napadnout a sprostě nadávala. V době, kdy auto nebylo přepsáno, protože nám nedali plnou moc na přepis, se pokusili nám auto sebrat. Tvrdili, že v rámci vstřícného přístupu nám auto odvezou na opravu. Bůh stál při mě, že jsem jim ho nedala a už jsem neskočila na ty jejich sliby a manipulaci.
Od té doby Posouzení znalce dostali, neřeší to. Odstoupení dostali, neřeší to a nereagují. Naprosto neseriózní!
Tento týden proběhla i návštěva u pana Patočky a je to na opravu za 198 tisíc Kč. Odhad opravy u Volva přímo takřka stejný. Takže máme peníze fuč a nefunkční auto 😠 po ujetí pár tisíc Kč.
Lidičky, buďte opatrní a pokud už budete s tímto subjektem jednat, vše si nahrávejte, buďte detailisté. Aktéři fungují na trhu s vozidly už cca od roku 2000 a jen mění firmy. Jakmile je problém, pořídí si nové s.r.o. a tamto přepíší.
Pozor! Uvádí jiné informace o vozidle v inzerátu, jiné do papírů a jiné jsou ve skutečnosti. :no:
Odkaz na jejich historii paní Agáty Vaciové, která měla v minulosti i problémy se stáčením tachometrů: https://tn.nova.cz/…jitele-ceka-soud
10. 10. 2022 09:36
Exekuce
Nedávno takhle jeden týpek na Youtube koupil starého Superba, který byl v exekuci. Pominu to, že to koupil za ani ne 20 tisíc, mělo to falešný značky, nedostal plnou moc atd.. Takže od začátku to bylo dost podezřelé. Pokud ale dnes někdo kupuje auto, tak málokdo ověřuje, zda je bývalý majitel v exekuci.

Bohužel jak to tak vypadá, tak aktuálně je to nastavené tak, že exekutor sice na úřad pošle oznámení, že auto je součástí exekuce a majitel ho nesmí prodat. Ovšem úřady nemají žádný pokyn tuhle informaci zanášet do registru a tak to nedělají.
4. 8. 2021 09:05
auta
dobrej článek :yes: