Jaké.auto Informace o autech podle značky a modelu

Nové technologie MAN: Volnoběžka a další

Ladislav Černý
Diskuze (0)
Snížení spotřeby paliva je alfou a omegou nízkých provozních nákladů. MAN přišel s několika novými technologiemi.

Všechny modelové varianty nových těžkých nákladních vozidel MAN TGX s 15,6litrovým šestiválcem D38 jsou dodávány s automatizovanou převodovkou MAN Tipmatic 2. Druhá generace tohoto ústrojí dostala funkci Speed Shifting. Jde o zrychlené přeřazování mezi třemi nejvyššími převodovými stupni, tedy od desítky do dvanáctky. Výhoda kratší změny převodu se ekonomicky projeví zejména při jízdě ve stoupání, když převodovka zrychleně řadí nižší stupeň a vozidlo zbytečně neztrácí rychlost.

Volnoběžka

Automatizované převodovky se týká druhá inovace nazvaná Efficientroll. Je předurčená pro jízdu na dálnicích se zvlněnou topografií trasy a na úsecích cest s mírným klesáním. Aktivace funkce se projeví rozpojením motoru a převodovky, aby vozidlo mohlo jet dál bez překonávání odporu motoru běžícího bez vstřikované nafty. To umožňuje přenést dynamiku a kinetickou energii z jízdy v klesání i na rovinku nebo do následujícího stoupání.

Dokonce i na úsecích zdánlivě rovných se dá šetřit palivo, protože systém Efficientroll nezávisle na řidiči reaguje i na mírné klesání. Jakmile tahač zpomalí na zadanou nebo povolenou rychlost, převodovka je automaticky zapojena do pohonného řetězce.

Převodovka Tipmatic druhé generace také samočinně řadí, když řidič brzdí nebo akceleruje nebo pokud tempomat zrychluje vozidlo, aby byla dodržena zadaná rychlost jízdy.

Spojení se silou

Funkce Efficientroll je spojená s 15,2litrovým motorem D38, protože těží z vysokého točivého momentu šestiválce v nízkých otáčkách, čímž přispívá k úsporám paliva. Například při hustém provozu s častým zastavováním a rozjížděním nebo při projíždění kruhových objezdů se střídání jízdy pod plynem a bez něj se jízda na volnoběžné otáčky motoru projeví úsporou nafty. Vozidlo pokračuje v pohybu na volnoběžné otáčky motoru až do doby, pokud řidič nezačne brzdit, protože pak deceleraci začne automaticky pomáhat odpor motoru a v případě potřeby i motorová brzda.

Pro TGX

Do vlajkové lodi MAN TGX určené pro silniční dopravu přišly inovace v podobě asistenčních i bezpečnostních systémů. Za hlavní můžeme považovat inteligentní tempomat Efficientcruise, který k řízení převodovky i motoru využívá informace z datových podkladů o topografii trasy a systému GPS pro určení polohy vozidla. Systém mapuje trasu před vozidlem prostřednictví informací GPS, aby blížícím se stoupáním a klesáním přizpůsobil rychlost vozidla tak, aby takové úseky projelo s co možná nejnižší průměrnou spotřebou paliva.

Vidí vpřed

Tempomat Efficientcruise řídí pohonný řetězec jako nejzkušenější řidič, v noci či za mlhy má však načtenou trasu dopředu na rozdíl od řidiče. Tahače vybavené tímto systémem v předstihu vidí, co bude následovat. Automaticky tak mohou zvýšit točivý moment před blížícím se stoupáním, aby vozidlo jelo na nejvyšší a nejekonomičtější převodový stupeň co nejdelší úsek.

Elektronický asistenční systém znamená velmi cennou pomoc zejména na dlouhých tratích. Systém se totiž na rozdíl od člověka neunaví a funguje stejně dobře ve dne i noci.

Ve stoupáních systém Efficientcruise řídí činnost převodovky Tipmatic 2 tak, aby nepodřadila na nižší převodový stupeň, pokud je zřejmé, že vozidlo zvládne překonat vrchol stoupání s pomocí zařazeného převodového stupně.

Tempo jízdy a jednu ze čtyř možností tolerance rychlosti si volí řidič sám. Na tomto základě potom systém Efficientcruise vypočítá a udržuje optimální rychlost pro nejefektivnější překonání stoupání.

Používání systému Efficientcruise v dálkové dopravě nebo regionální rozvážkové službě přináší úsporu paliva až šest procent. Systém samozřejmě nachází největší uplatnění v provozu s nízkou nebo střední hustotou.

Bezpečné brzdění

V souvislosti s novou evropskou legislativou budou muset být těžká užitková vozidla vybavena systémem nouzového brzdění.

Emergency Brake Assist (EBA) je v sériovém provedení ve výbavě vozidel MAN TGX D38 už s předstihem. Jeho úkolem je předejít kolizi anebo alespoň zmírnit následky nárazu zezadu do vozidla jedoucího před vlastní silniční soupravou. Systém EBA s pomocí radaru umístěného v přední části vozidla rozpoznává pohybující se vozidla i statické objekty v jízdním pruhu. Pokud řidič nereaguje na blížící se překážku, systém EBA automaticky

zahájí nouzové brzdění. Nový model TGX D38 je standardně dodáván s elektronickým stabilizačním programem, který zasahuje i do přibrzďování

kol návěsu.

Sledování jízdního směru

Na podporu řidiče a bezpečnosti je zaměřen systém LGS varující před nezamýšleným opuštěním jízdního pruhu.

Nově přišel ve vylepšeném vydání s kamerou schopnou většího rozlišení, takže je schopen zaznamenat i méně viditelné podélné značení jízdních pruhů na vozovce.

Ladislav Černý
Diskuze (0)