Jaké.auto Informace o autech podle značky a modelu

Nürburgring zakázal pokusy o rekordní kolo na Severní smyčce

Ondřej Chamilla
Diskuze (71)
Tragická nehoda Nissanu GT-R, který vletěl mezi diváky při vytrvalostním závodě VLN a jednoho zabil, má kromě rychlostních limitů další dohru. Minimálně do konce tohoto roku se nesmějí pořádat pokusy o rychlostní rekord.

Koncem března tohoto roku se stala na vytrvalostních závodech VLN na Severní smyčce Nürburgringu nehoda. Na tom by nebylo nic až tak neobvyklého, na jednom z horizontů, který je zvaný Flugplatz, se však závodní Nissan GT-R Nismo GT3 vznesl ve vysoké rychlosti a vylétl mezi diváky. Vůz bohužel dopadl tak nešťastně, že zabil jednoho z nich.

V souvislosti s tímto neštěstím bylo na dvou místech trati zavedeno povinné snížení rychlosti. Na dlouhé rovince Döttinger Höhe smí závodní stroje jezdit maximálně 250 km/h. V následující zatáčce Antoniusbüche mohou vozy dosáhnout maximálně 200 km/h, stejně tak i v pasážích Flugplatz a Schwedenkreuz. Vše je monitorováno přes GPS.

Podobné opatření platí do konce roku, pak se rozhodne, zda se omezí vjezd na trať některým závodním vozům, anebo zda bude trať přepracována. Nyní navíc přichází další omezení, automobilky dostaly zákaz zajíždět na nejtěžší trati světa pokusy o rekordní kolo. Přitom právě čas na této trati je pro mnohé automobilky velmi prestižní a fanoušci automobilů o nich dokážou dlouze debatovat. Výrobcům nepomůže ani zamluvení si celé trati, i poté zde budou pokusy o rekord zakázány. Podobně jako u rychlostních limitů však může být tohle rozhodnutí přehodnoceno koncem roku.

Zákaz přišel ve chvíli, kdy se Koenigsegg chystal pokořit rekord s modelem One:1, což se švédské automobilce již patrně v tomto roce nepodaří.

Vůbec nejrychlejší čas na této trati zajel legendární jezdec Stefan Bellof s vozem Porsche 956 na jaře roku 1983. Jeho čas 6:11.13 nebyl dosud nikým překonán. Ze silničních vozů drží rekord Radical SR8 LM, který v roce 2009 zajel čas 6:48. Tento automobil se však nedá legálně přihlásit v kontinentální Evropě, proto je rekord často přisuzován vozu Porsche 918 Spyder s paketem Weissach, které to zvládlo za 6:57.

Ještě dodejme i další časy, kupříkladu nejrychlejším hatchbackem s pohonem předních kol je nová Honda Civic Type R s časem 7:50.63. Zajímavostí je Trabant P50, později 500, který to v roce 1960 dokázal za šestnáct minut a jednu sekundu. Nejnověji zveřejněný čas se týká Lamborghini Aventador SV, které to zvládlo těsně pod sedmiminutovou hranici. Zákaz přišel rovněž v čase, kdy se začaly množit zvěsti, že se na bájnou trať chystá vydat rovněž česko-slovenský stroj Praga R1R, který by měl zaútočit na čas Radicalu a tedy i celkový rekord 20,6 km dlouhé trati v rámci produkčních vozidel.

Samotný areál trati se potýkal s existenčními problémy. Legendární trať je výdělečná, k ní přistavený areál se zábavním parkem však ne. V březnu minulého roku vše koupil výrobce automobilových dílů Capricorn Group za asi 2,1 miliardy korun, nebyl však schopen tuto částku zaplatit. Proto se konečným majitelem trati i okolních staveb stal ruský miliardář Viktor Charitonin, který vlastní farmaceutickou firmu. Ve smlouvě o prodeji však je zakotveno, že trať musí být i nadále přístupná veřejnosti, za kolo na okruhu si tak může zaplatit každý, a to 27 eur (734 Kč).

Ondřej Chamilla
Diskuze (71)
Avatar - white label
24. 6. 2015 11:17
Re: Čas na kolo
Podepisuji.
24. 6. 2015 10:08
Re: Čas na kolo
Říkám, že nemá dopad na mne. Firmy také nesponzorují profesionální sportovce pro srandu králíkům. Nějaký účinek to mít bude. Jen patřím k té skupině, která si věci vybírá podle toho, co mi vyhovuje. Ne někomu jinému. I co se týče zrychlení; pokud si to auto projedu, dynamiku vyzkouším a jsem spokojený, tak je mi celkem jedno, co výrobce píše do tabulek (samozřejmě, pokud tam budou psát bludy, tak to bude mít dopad na to, jak k těm hodnotám přistupuji a co si o té automobilce myslím). Maximálně se pak můžu bavit o tom, jak snadné bylo dosáhnout výrobcem udávaných hodnot, jestli to zvládlo opakovaně atp. Auto si prostě podle hodnot v katalogu nevybírám. To neznamená, že se na ně nepodívám. Udělám si podle nich představu, nějaká očekávání, ale auta umí překvapit.

A čas zajetý automobilkou najatým profesionálem za ne vždy známých podmínek, které nejsou pro všechny stejné, nepovažuji za míru sportovnosti. Má podobnou váhu jako to zrychlení, které je u některých aut celkem snadno a opakovatelně dosažitelné, u jiných se na něj ani nepodíváš (což lze spíš pochopit u manuální převodovky než u samočinné s LC). Sebelepší čas na NS to auto v mých rukách nijak nezrychlí, ani mi nepřinese více zábavy a neodstraní nedostatky.

Ty si snad kupuješ auto pro to, aby ses mohl chválit, jak s ním nějaký profík zvládne jet rychle?
Avatar - white label
23. 6. 2015 12:29
Re: Čas na kolo
Jestli nejsi schopen rozlišovat mezi kompletním celkem (všichni/každý) a pouhou většinou ("hlavně"), tak si zopakuj základku.
Jinak klasika, když chybí argumenty, tak se posílá "do pr.dle"...
23. 6. 2015 07:38
Re: Čas na kolo
napsal jsi "stejně hlavně" což odpovídá naprosté většině, ale už odmítám slovíčkařit. jdi do pr.dele...
Avatar - white label
22. 6. 2015 23:02
Re: Čas na kolo
Pokud chceš citovat, tak cituj přesně a nemanipuluj.
Napsal jsem jasně "...hlavně bychaře a plakátové jezdce...", nikoli (tvoje verze) "...jenom bychaře a plakátové jezdce..."
Podobně jsi v minulé reakci udělal z mého "typicky", tvoje (ve smyslu) vždycky.
Takže kam se na tebe v tomto ohledu hrabe tebou vzpomínaná Kylie?

P:S. Časy jednotlivých hh na NS nejsou exaktně porovnatelné, protože vznikají za různých podmínek, od různé délky kola, počasí (teploty, povětrnostních podmínek...) přes použitý druh pneumatik až po různou míru sériovosti vozu.