NY Times kritizuje krátký dojezd Tesly Model S, výrobce to odmítá
Deník New York Times zkoušel, zda elektrický sedan Tesla Model S zvládne dojet od jedné dobíjecí stanice elektrické energie k druhé. Test skončil fiaskem, Tesla jím neprošla. Automobilka však tvrdí, že test není pravdivý.
Tesla v současnosti buduje na východním pobřeží USA síť dobíjecích stanic, kde se baterie auta dají zcela dobít asi za hodinu. Redaktor John Broder z NY Times chtěl dojet z Newarku do Milfordu a zpět, což jsou města vzdálená od sebe asi 320 kilometrů. Udávaný dojezd použitého modelu, s bateriemi o kapacitě 85 kWh, je 426 kilometrů, cesta mezi dvěma dobíjecími stanicemi tak pro vůz neměla být velkým problémem.
V Newarku vůz po dobití baterií ukazoval dojezd 389 kilometrů, po zahájení jízdy však údaje o dojezdu klesaly rychleji, než kolik kilometrů auto stačilo ujet. Americký redaktor tak zpomalil, ztlumil klimatizaci a posléze vypnul tempomat, jak mu poradila pracovnice Tesly, která mu vůz předávala.
Do Milfordu novinář sice dojel, cestou zpět se mu však baterie i přes jejich nabití vybily, auto tak musela odvážet odtahová služba. Nutno podotknout, že teploměr v době jeho jízdy ukazoval i -10 °C, přičemž nízké teploty mají na rychlost vybíjení baterií nepříznivý vliv.
Tesla Motors na reportáž okamžitě zareagovala tvrzením, že není pravdivá. Generální ředitel automobilky Elon Musk prohlásil, že zveřejní nashromážděná data z automobilu, aby ukázal, jak si vůz skutečně vedl.
Musk nezdar Modelu S v reportáži zdůvodňuje třemi faktory. Za prvé, baterie auta neměly být zcela nabity. Novinář přitom tvrdí, že obrazovka v kabině ukazovala nápis „nabíjení dokončeno.“ Za druhé, novinář jel oklikou přes Manhattan s hustou dopravou místo toho, aby ho objel. A za třetí, redaktor měl výrazně překračovat rychlostní limity.
Pro Teslu to není první podobná kauza. V minulosti se dokonce soudila s britským pořadem Top Gear. V jednom z dílů pořadu byly baterie modelu Roadster vybity po ujetí mnohem kratší vzdálenosti, než je udávaný dojezd vozu. Tesla Motors tvrdila, že scéna byla pouze nahraná a že baterie auta ve skutečnosti vybity nebyly, soud ale prohrála.