Jaké.auto Informace o autech podle značky a modelu

NY Times kritizuje krátký dojezd Tesly Model S, výrobce to odmítá

David Bureš
Diskuze (19)
Americký výrobce elektromobilů opět čelí kritice krátkého dojezdu svých aut a znovu tvrdí, že novináři nemají pravdu.

Deník New York Times zkoušel, zda elektrický sedan Tesla Model S zvládne dojet od jedné dobíjecí stanice elektrické energie k druhé. Test skončil fiaskem, Tesla jím neprošla. Automobilka však tvrdí, že test není pravdivý.

Tesla v současnosti buduje na východním pobřeží USA síť dobíjecích stanic, kde se baterie auta dají zcela dobít asi za hodinu. Redaktor John Broder z NY Times chtěl dojet z Newarku do Milfordu a zpět, což jsou města vzdálená od sebe asi 320 kilometrů. Udávaný dojezd použitého modelu, s bateriemi o kapacitě 85 kWh, je 426 kilometrů, cesta mezi dvěma dobíjecími stanicemi tak pro vůz neměla být velkým problémem.

V Newarku vůz po dobití baterií ukazoval dojezd 389 kilometrů, po zahájení jízdy však údaje o dojezdu klesaly rychleji, než kolik kilometrů auto stačilo ujet. Americký redaktor tak zpomalil, ztlumil klimatizaci a posléze vypnul tempomat, jak mu poradila pracovnice Tesly, která mu vůz předávala.

Do Milfordu novinář sice dojel, cestou zpět se mu však baterie i přes jejich nabití vybily, auto tak musela odvážet odtahová služba. Nutno podotknout, že teploměr v době jeho jízdy ukazoval i -10 °C, přičemž nízké teploty mají na rychlost vybíjení baterií nepříznivý vliv.

Tesla Motors na reportáž okamžitě zareagovala tvrzením, že není pravdivá. Generální ředitel automobilky Elon Musk prohlásil, že zveřejní nashromážděná data z automobilu, aby ukázal, jak si vůz skutečně vedl.

Musk nezdar Modelu S v reportáži zdůvodňuje třemi faktory. Za prvé, baterie auta neměly být zcela nabity. Novinář přitom tvrdí, že obrazovka v kabině ukazovala nápis „nabíjení dokončeno.“ Za druhé, novinář jel oklikou přes Manhattan s hustou dopravou místo toho, aby ho objel. A za třetí, redaktor měl výrazně překračovat rychlostní limity.

Pro Teslu to není první podobná kauza. V minulosti se dokonce soudila s britským pořadem Top Gear. V jednom z dílů pořadu byly baterie modelu Roadster vybity po ujetí mnohem kratší vzdálenosti, než je udávaný dojezd vozu. Tesla Motors tvrdila, že scéna byla pouze nahraná a že baterie auta ve skutečnosti vybity nebyly, soud ale prohrála.

David Bureš
Diskuze (19)
14. 2. 2013 18:47
Re: je to 1:1
No to ani nie je vtip, ked si to zoberies tak v jednom litri benzinu mas 10kWh energie, jeho spalenim ziskas 10kWh tepla. Kdezto z jedneho litra benzinu v motore ziskas len asi 3kWh pohybovej energie. Takze palit benzin na kurenie je vyslovene ekologicke :-)
Avatar - vabis
14. 2. 2013 14:12
TESLA vs RIMAC
Jak to bylo nevíme, třeba se redaktoři Auto.cz dovtípí a udělají test sami ;-) Pravdou je, že petrolejářská lobby je mocná a hází klacky pod nohy všem. Třeba se TESLA spojí s RIMAC a hned to půjde jinak. Našlápnuto mají oba dobře. Problém č.1 jsou baterie, pokud se podaří zvládnout ty, je vyhráno.
13. 2. 2013 23:12
Re: je to 1:1
Na tohle ekologové mají řešení - pomocné benzínové topení :-)
13. 2. 2013 19:14
Re: je to 1:1
Test jazdili pri -10C a spominalo sa tam, ze vypli "klimatizaciu" co v preklade znamena, ze prestali kurit. Ked si predstavim kurenie auta z baterii tak to je zverstvo. Jednoznacne maju pravdu reporteri. Auticka na baterky su zatial a asi aj dlho budu vhodne tak do Kalifornie, kde je teplota celorocne medzi 0-23C... Kto by to pouzival niekde v Europe, ked udrie -20C a kapacita baterie ti klesne na 20% a zrazu mas z dojazdu 400km len 80km a ostanes visiet niekde na ceste v -20C...
Avatar - Aladeen
13. 2. 2013 18:58
Baterkomobily
nie sú budúcnosť . Výrobné náklady sú veľmi drahé , vývoj taktiež ...
A keď si to auto niekto kúpi tak mu baterky ledva vystačia do Supermarketu a späť , samozrejme s podporov vetra a za ideálnej teploty .
Taktiež je výroba batérii dosť "neekologická" a musia sa meniť každých 7-8 rokov ....

;-\