Jaké.auto Informace o autech podle značky a modelu

Objev za desítky milionů. Vzácný Duesenberg byl v garáži zavřený skoro 55 let

Jan Zajíc
Diskuze (2)

Americká automobilka Duesenberg je v současnosti možná trochu pozapomenuta, v dobách své největší slávy ale vyráběla jedny z nejluxusnějších a nejobdivovanějších vozů planety.

V době poměrně krátké existence, mezi lety 1920 až 1937, firma nabízela tři modely. Posledním z nich byl typ pojmenovaný Model J, auto, které mělo konkurovat nejluxusnějším a nejvýkonnějším vozům světa. Na trh bylo uvedeno v roce 1928 a vyrábělo se do roku 1937, kdy společnost zbankrotovala.

Model J byl ve své době mimořádně drahým strojem, i proto si ho oblíbili boháči, tehdejší celebrity nebo členové evropských královských rodin. Jezdili v něm například Al Capone, Greta Garbo nebo Clark Gable. Podle dostupných informací vzniklo celkem 481 exemplářů, z nichž 36 bylo ve verzi s přeplňováním. Tato varianta s kompresorem nesla označení SJ.

O pohon standardního provedení se staral řadový osmiválec o objemu 7 litrů, spojený s třístupňovou automatickou převodovkou a poskytující maximální výkon 198 kW.

V současnosti je Duesenberg Model J mimořádně ceněným veteránem. Proto nás zaujal příběh o objevu kousku, který strávil nějakých 55 let v jedné americké garáži. A teprve nedávno se zase dostal na světlo.

Vůz byl objeven chlapíkem jménem Doug Pray, který je členem rodiny vlastnící společnost Auburn Cord Duesenberg v Broken Arrow v Oklahomě. Dougovi jednoho dne zavolala jistá paní, která mu sdělila, že má v garáži schovaný jeden Duesenberg. Pray samozřejmě neváhal a vyrazil se na auto podívat.

V garáži našel Model J, konkrétně kabriolet s karoserií od firmy Murphy, údajně jeden z pouhých 25 vyrobených exemplářů. Zajímavé také je, že kvůli omezenému prostoru měl Duesenberg odmontovaný zadní nárazník - jinak by se do garáže nevešel.

Doug Pray auto, jehož hodnota se pohybuje v desítkách milionů korun, převezl do dílny společnosti Auburn Cord Duesenberg, kde ho čeká oživení do pojízdného stavu. Pak bude chvíli vystaven v nálezovém stavu a následně má projít důkladnou renovací.

Jan Zajíc
Diskuze (2)

Doporučujeme

23. 2. 2023 18:06
Re: ...
No jasne, stlačíš spojku, vyradíš na neutrál, pustíš spojku, zase stlačíš spojku, šupneš tam vyšší kvalt, pustíš spojku a automaticky máš preradené... Smerom dolu je to to isté, len s medziplynom, aby tá automatika podradila hladšie.
23. 2. 2023 06:14
...
Určite malo automatickú prevodovku?