Jaké.auto Informace o autech podle značky a modelu

Obytná dodávka Fiat Amigo měla podvozek a motor sportovního zaměření. Znáte ji?

Mirek Mazal
Diskuze (3)

Retro Fiat na dlouhé cesty vycházel ze sportovního sourozence. Obytná dodávka ubytovala pět členů posádky na dvoumetrovém rozvoru náprav sdílených napříč výrobou i zcela jiných verzí.

Kempy jsou plné karavanů odrážející složitější možnosti běžného cestování za dobrodružstvím. Silnice křižuje větší množství obytných aut, než tomu bývalo v minulosti, přesto prakticky nelze natrefit na raritní Fiat. Řada ostřílených automobilových táborníků ani nezná existenci italské obytné dodávky založené na sportovním sourozenci.

Svým způsobem nostalgický model hodný dnes už ochrany se jmenuje Fiat Amigo. Vůči dnešním karavanům dost kompaktní užitkové vozidlo ze 60. let prošlo konverzí na mobilní domek. Zásluhou střízlivých rozměrů ubytování působí komicky, ale dobová skromnost umožňovala přespat údajně až pětici lidem, když tři členové teprve dospívali. Maximální obsazenost začne být zázračná především v kontextu faktu, že památeční Amigo sdílelo podvozek a hnací komponenty se známějším Fiatem 850 Spider.

Sportovně založený dvoudveřový roadster daroval základní stavební prvky karavanu navrženého zcela účelově pro klidnou jízdu na snadno dostupné tábořiště nabízející možnost trávit co nejvíce času mimo ryze praktický interiér. Motor disponoval výkonem zhruba 30 zmožených koní umožňujících svezení z kopce rychlostí kolem stovky. Po nabalení týdenního vybavení pětičlenné rodiny se dynamický projev citelně zhoršoval.

Amigo nepatřilo mezi prodejní trháky, protože se v nabídce jiných značek objevily propracovanější konkurenti. Nedostatky nahrazovalo jižanské charisma a současným argumentem pro nákup je poutání pozornosti na každém kilometru jízdy. Hlavním teritoriem zůstávají evropské silnice nižších tříd, protože za oceán se aut moc nedostalo a motor vzadu o objemu 0,9 litru jen stěží dosahoval dálničního tempa.

Malý průzkumník je více atrakcí, přestože jsou na cestách i konzervativci libující si v návratu do minulosti. Výlety s Amigem bylo vhodné doplnit doprovodným programem, neboť pobyt uvnitř Fiatu nikdy nebyl na dlouhé hodiny. Tři řady sedadel a výklopné spaní na střeše nabízely možnosti hlavně na spaní a krátký relax, teprve kutilské úpravy přinášely komfort jako improvizovanou kuchyňku nebo náznak koupelny. O veškerém životním servisu to nikdy nebylo, v dobách výroby (80. léta) se internet na klimatizované palubě neprovozoval. Sedělo se u ohně a hrálo na kytaru.

Fiat Amigo završil snahu Italů vyždímat každičkou liru ze staré platformy pro model 850 poprvé odhalený v roce 1964. Automobil interně označený Tipo 100G začal jako malé rodinné auto, poté přišlo na řadu hezké kupé, následoval dvoumístný Spider a proces sdílení komponentů zakončila dodávka příležitostně koncipovaná jako pětimístný karavan. Celkem široký výběr různých konverzí na stejném základu, největší kontroverzi vyvolává právě Amigo kvůli nečekaným možnostem poskytnutí přístřeší na dvoumetrovém rozvoru dříve sportovního zaměření.

Mirek Mazal
Diskuze (3)

Doporučujeme

Avatar - Stejsn
20. 9. 2021 09:54
Mazal neni "pan",
Mazal je zdejší pseudonym Google Translatoru. Divím se, žes to ještě nezaznamenal.
20. 9. 2021 09:37
Re: Bože, to je fakt příšerný Češtin!
mas naprostou pravdu, nedokazal to udrzet ani v nadpisu. :no:
19. 9. 2021 21:19
Bože, to je fakt příšerný Češtin!
Pane Mazale, nic ve zlém, ale vzhledem ke stylistické "úrovni" valné většiny vašich textů (tento je například evidentně jen opsaný strojový překlad) byste měl vážně uvažovat o změně své profese... :-O :-O :-O :no: Číst takové články je vážně za trest, jak můžete text tak strašné stylistické úrovně publikovat?! :-( :-( :-( :no: