Alko kalkulačka
Jaké.auto Informace o autech podle značky a modelu

Ohlasy po páté etapě Dakaru 2017: Čas na rekapitulaci

Michal Štěpanovský Michal Štěpanovský 7. 1. 2017 • 10:18
27
1
Zobrazit náhledy (27)
Abarth Abarth Abarth Abarth Abarth Abarth Abarth Abarth Abarth Abarth Abarth Abarth Abarth Abarth Abarth Abarth Abarth Abarth Abarth Abarth Abarth Abarth
V dějišti devětatřicátého ročníku Rallye Dakar 2017 v bolivijském Oruru prší. Účastníci, kteří dorazili do děsivých podmínek bivaku, kde se potýkají se spoustou bláta a vody.

„Je to tady opravdová katastrofa. Nezažil jsem na Dakaru nic tak strašného. Všude stojí spousta vody a bláta. Až bude odjíždět do La Pazu, tak alespoň naše auta tady prověříme,“ komentoval situaci Martin Kolomý.

Macík zažívá euforii

Výsledek páté zkrácené etapy je pro Martina Macíka a jeho tým Big Shock Racing jednoznačně příznivý. Čtvrté místo se ztrátou pouhých 16 minut na prvního De Rooye dodává tolik potřebné sebevědomí, které umocňuje vzestup v celkovém pořadí o devět pozic, tedy na 16. místo.

Pořadatelé pátou etapu zkrátili kvůli povodním, resp. nepříznivým povětrnostním podmínkám, které v místě závodu panovaly. Místo původních 438 měřených kilometrů, posádky absolvovaly pouze polovinu, tedy 219 km.

Start z 25. pozice nebyl po kamion se závodním číslem 518 ideální. Díky silnému dešti se ale usadil prach a Macík si mohl dovolit jet na úzkých horských cestách rychleji. Po vyjetí na Gran Pampu Salada už začalo jít o umístění a Big Shock Racing bojoval s kamiony v první patnáctce. „Podařilo se nám chytře vyhnout jedné kolizi, kde byl zapadlý kamion a dalších pět kolem, rychle projet kontrolním bodem a pracovali jsme systematicky na umazávání ztráty,“ líčí situaci jezdec.

„Skvěle zvládnutý kritický kontrolní bod, na kterém hodně posádek ztratilo cenné minuty, a precizní práce navigátora, nás posunula skokově vpřed,“ hodnotí pátý dakarský den Macík. „Už při sjezdu z hor jsme předjeli asi sedm kamionů a v agresivní jízdě pokračovali i na prašném rovném úseku, kde už jeli naplno úplně všichni,“ říká pilot žlutočerné liazky a dodává, že je to jeho dosud nejlepší výsledek v závodnické kariéře.

Poučení z předešlých chyb v navigaci přineslo ovoce. „Zatímco ostatní marně hledali další ukrytý kontrolní bod, my jsme jeli téměř na jistotu,“ vypráví navigátor František Tomášek. „Na místě panoval doslova chaos, kdy i velmi zkušení jezdci přijížděli z protisměru.“ To Martin Macík je přímo v euforii: „Je vidět, že je Franta skvěle připravené auto. Dnes jsem si užíval závodění naplno.“

I ostatní členové posádky jsou ve výborné formě. Nadmořská výška na nich není prakticky znát. Adrenalin dělá divy. Pátá etapa z Tupizy do Orura měla být z velké části po náhorní plošině. Tvrdý a rychlý terén. Počasí vše náhle změnilo. Pampy bývají často zaplavovány vodou a nejinak tomu bylo i během této etapy. Ta pro závodníky zdaleka neskončila v polovině. S nepřízní počasí museli bojovat i v bivaku.

Do bivaku se Macík s kamionem Frantou ani nedostal. Závodníci se museli otáčet na místní komunikaci, kde zapadávali snad úplně všichni. Spal provizorně na dálnici, která vede před původním kempem.

video

Prokop se zatím drží

Další dvě extrémní etapy Dakaru mají za sebou Martin Prokop s Ilkou Minorovou, česko-rakouská posádka Fordu Raptor F150 Evo z jihlavských dílen týmu MP-Sports.

Český jezdec se vrací k útrapám čtvrté a páté etapy. „Ve čtvrtek začaly pořádné duny a s těmi jsme se poprali velmi slušně, až na jeden z posledních úseků, kde zbývalo přejet malý kopeček a pár drnů. Bohužel jsme tam uvízli, což by nebyl takový problém, ale byl poškozený hydraulický systém, takže nefungovaly vyprošťovací hevery pod autem. Zahrabali jsme se tam a ztratili dobrých čtyřicet minut. Potom už to jelo dobře, až na to, že jsme se probojovávali v prachu před auta, která nás mezitím předjela,“ říká Prokop.

V pátek se musela etapa zkracovat na polovinu, protože dál nešlo jet kvůli záplavám. „Ovšem i těch 219 ostrých kilometrů nás všechny pořádně potrápilo. Jelo se nám velmi dobře a bez větších problémů funguje i auto, jen jsme sežrali pár chytáků v navigaci. Najeli několik desítek kilometrů a ztratili tak spoustu času. Vždy jsme byli kousek od vyřešení situace, ale chybělo potřebné štěstí a trvalo dlouho, než jsme potřebný bod našli, i když byl často úplně před nosem.“

A jak vidíte Martin Prokop vyhlídky na pondělí, kdy by se mělo po vynucené víkendové pauze opět začít závodit?

„Netuším, co přijde dál. Nic se tu nedá plánovat a předvídat, jak ukazují poslední tři neskutečně šílené dny. Letos se organizátoři chtějí předvést a po loňském celkem pohodovém Dakaru z toho dělají pořádný extrém, který dává zabrat i těm nejzkušenějším závodníkům. Problémy tu mají absolutně všichni, ať už s technikou, nebo s navigací. Každý den je zařazen jeden extrémní vyřazovací úsek, kde pořadatelé trápí závodníky, jak jen to jde. My naštěstí pořád pokračujeme a drkotáme se přes všechny ty nástrahy. Děkujeme za veškerou podporu našich fanoušků, která se k nám i přes omezený přístup k internetu dostává,“ uzavírá Prokop.

Kolomého a Lopraise trápí technika

Těžké chvíle prožívá Tatra Buggyra Racing tým, který trpí na opakované poruchy servo pump. Aleš Loprais musel tento díl měnit již potřetí, Martin Kolomý bloudil a k tomu se přidaly dva defekty pneumatik.

Předpověď se vyplnila a Rallye Dakar 2017 doprovází nepříznivé počasí. Lijáky zapříčinily zkrácení měřeného úseku na polovinu a šestou etapu pořadatelé zrušili úplně. Posádky tak čeká volný přejezd z Orura do La Paz, kde je na neděli naplánovaný den volna.

I v páté etapě měl Aleš Loprais problémy s řízením a neskrýval zklamání. „Popravdě moc pozitivních slov nenacházím. Navíc je to závada, která nás stojí nervy. Probíhá to tak, že se nám sekne řízení a vyskočíme z pisty o osm metrů. Jsou tam tedy myšlenky na přežití, rozbít to můžeme ve vteřině a takovéto závodění mne nebaví. Musíme najít příčinu a vyřešit to, ať můžeme pokračovat dál. Díky zrušené etapě na to teď máme dva dny,“ uvedl v cíli pětadvacátý Loprais.

Oba speciály Tatra Phoenix poslední etapy trápí servo pumpy (posilovače řízení) opakovaně. „Vypadá to, že pumpy z této série nevydrží extrémní zatížení nebo se dokonce jedná o vadnou sérii. Všechny díly samozřejmě prochází testováním, ale nasimulovat extrémní zatížení v těchto podmínkách a nadmořských výškách není úplně možné. Odchází nám jedno servo za druhým a už nemáme s čím jet. V neděli ráno dorazí do La Paz série s odlišnou specifikací, kterou ihned nasadíme, a tak nám zrušení dnešní etapy popravdě pomůže. Ztratili jsme tím hodně času. Důležité ale je, že stále můžeme pokračovat,“ vyjádřil se k celé situaci podrobně manažer týmu Tatra Buggyra Racing Jan Kalivoda.

Velmi dobře vstoupila do páteční etapy posádka Martina Kolomého, která do poloviny trati vedla. „Pátá etapa pro nás byla hodně náročná. První půlku jsme vedli, ale ve druhé části jsme měli problémy s navigací, protože to bylo špatně napsané od pořadatelů. Na konci jsem ještě přeletěl hranu duny, za kterou byly asi nějaké kameny, a roztrhl jsem dvě gumy. Tam jsme opět ztratili, ale to jsou závody a pro všechny je to stejný. Nezbývá nám nic, než se s tím smířit a bojovat dál,“ uvedl v promáčeném bivaku Kolomý.

Další dva Češi odstoupili

V závodě již bohužel nepokračuje Tomáš Kubiena na čtyřkolce, stejně jako posádka kamionu MAN Karla Trněného, která přitom jela jako takzvaná ostrá asistence Prokopa a týmu Tatra Buggyra Racing. „Ani tým MRG netuší, co se mu přihodilo. Tomáš pouze poslal zprávu, že letí z Uyuni do Oruro a dnes by měl dorazit do bivaku,“ napsali zástupci týmu Moto Racing Group, za který Kubiena startoval.

Odstoupivší rozšířili řady českých závodníků, kteří již nepokračují. Pro zranění po pádu museli již dříve vzdát nováček motocyklista Lukáš Kvapil a zkušený jezdec na čtyřkolce Josef Macháček.

Peugeoty kralují autům

Stupně vítězů v kategorii automobilů patří aktuálně všem třem zbývajícím továrním vozům Peugeot 3008 DKR, které jsou zatím v soutěži. Průběžné pořadí ovládají obhájci loňského prvenství Stephane Petrhansel a Jean Paul Cottret. Za nimi jsou o 1:09 minuty Sebastien Loeb a Daniel Elena a o 4:54 minuty Cyril Despres a Davide Castera. Čtvrtí do sestavy Španělé Carlos Sainz a Lucas Cruz už v soutěži nepokračují. V závěru čtvrteční etapy havarovali a jejich vůz nešlo opravit.

„Naše tři vozy jedou skvěle a mají silnou pozici, což je dobrá zpráva. Naše posádky strávily trochu času hledáním správné trasy, ale ztratily méně času než mnozí jejich soupeři. Odstupy se zvětšily, třebaže Nani Roma s toyotou není příliš daleko. Způsob, jakým se letošní Dakar vyvíjí, znamená, že bychom se mohli stát dalším týmem, jenž se dostane do potíží. Nyní tvoříme trojku v čele soutěže. Až doposud byl každý den nesmírně dramatický a mnohem více by nás toho mohlo ve zbývajícím průběhu ještě čekat,“ prohlásil šéf továrního týmu Peugeot Bruno Famin.

Témata
8. 1. 2017 23:09
Buggyra
Buggyře samosebou držím palce, a to oběma závodníkům, ale hádám že tento ročník Dakaru si už mohou nechat na stupně vítězů zajít chuť, snad jim to ale pomůže do dalších ročníků. A samosebou bych si moc přál aby s nimi zůstal i Loprais a ideálně přidali třeba i třetí truck.

Bazar

Kupte nebo prodejte auto za nejlepší ceny
Vložit inzerátZobrazit nabídku
Články odjinud