Jaké.auto Informace o autech podle značky a modelu

Ojeté Audi A3 1.6: Když základ stačí

Bazarové Recenze
Diskuze (4)
Audi A3 druhé generace vypadá stále k světu, i s nejslabším motorem bude řadě řidičů vyhovovat. Jako ojeté pak představuje dobrou volbu.

Audi A3 asi není třeba nikomu dlouze představovat. Druhá generace tohoto modelu vstoupila na trh v roce 2003 a v nabídce vydržela až do roku 2012. V roce 2004 se dočkala odvozené verze Sportback, avšak model na pomezí hatchbacku a kombi nebyl jediným odvozeným provedením. Rok 2008 totiž přinesl atraktivní kabriolet s plátěnou střechou.

Nejčastěji se na trhu s ojetými automobily setkáte s líbivým hatchbackem, ale ani praktičtější provedení Sportback není nedostatkové. Vůz může mít pohon předních kol, nebo 4x4, zde označovaný jako quattro. Nejde ale o stálý pohon všech kol quattro, jak bylo dříve při použití tohoto označení obvyklé. Je zde použit systém s mezinápravovou spojkou Haldex, podobně jako třeba u Škody Octavia. Užití označení quattro tedy můžeme označit za marketingový trik.

Světlo světa spatřila také sportovněji střižená verze S3 quattro s přeplňovaným čtyřválcem 2.0 TFSI o výkonu 188 nebo 195 kW. V roce 2011 vyjela vrcholná varianta RS3 quattro, a to výhradně s karoserií Sportback. K pohonu používá přeplňovaný pětiválec objemu 2,5 litru a výkonu 250 kW.

Nám ale padl do oka zcela jiný automobil. Při návštěvě pražského autocentra Auto ESA se nám zalíbil třídveřový hatchback ze samého počátku výroby „á-trojky“ druhé generace. Vozidlo z roku 2003 má za sebou podle palubních přístrojů 157 082 ujetých kilometrů a k pohonu používá známou šestnáctistovku o výkonu 75 kW.

Prostor pro posádku

Na pohled velice zachovalé vozidlo v tmavě zeleném metalickém laku zaujme také interiérem ve výborném stavu. Čalounění je čisté, plasty naprosto bez škrábanců. Líbivé je dvoubarevné provedení interiéru, kdy jsou vrchní díly černé a spodní béžové.

Obecně můžeme o Audi A3 říci, že má celkem jednoduchou, avšak pohlednou palubní desku vyrobenou z kvalitních materiálů. Sedadla hodnotíme jako pohodlná a prostor pro posádku vnímáme jako vyhovující. Přístup k zadním sedačkám u třídveřové karoserie by ale mohl být o trochu lepší.

Zavazadelník hatchbacku odveze náklad o objemu 350 litrů, což je vzhledem ke karosářskému provedení průměrná hodnota. Sportback zvládne při pětimístném uspořádání interiéru přepravit o 20 litrů více - rozdíl tedy minimální. Po sklopení zadních sedadel naroste kapacita nákladového prostoru na 1080, respektive 1100 litrů v případě prodloužené verze.

Motor a převodovka

Jak zde již padlo, nejslabším motorem je atmosférický benzinový čtyřválec 1.6 o výkonu 75 kW, který najdeme i v testovaném vozidle. Jeho klady představují klidný běh, rozumná spotřeba a spolehlivost. Motor spolupracující s přesnou pětistupňovou převodovkou bude z hlediska výkonu vyhovovat spíše klidnějším motoristům.

Kdo chce jezdit svižně, měl by sáhnout po některém ze silnějších agregátů. Tím nemyslíme přeplňovanou dvanáctistovku TSI montovanou od roku 2010, ale alespoň přeplňovanou čtrnáctistovku TFSI nabízenou od roku 2007. Svým výkonem 92 kW jednotku 1.2 TSI/77 kW jasně předčí, navíc se tak často nepotýká s problematickými rozvody. Šestnáctistovka s přímým vstřikováním FSI a papírovým výkonem 85 kW v praxi není žádné terno, avšak turbomotor 1.8 TFSI/118 kW už zaručuje pěkné svezení. Temperament samozřejmě nechybí ani jednotce 2.0 TFSI o výkonu 147 kW nebo šestiválci 3.2 V6/184 kW.

Daleko častěji ale potkáte úsporné turbodiesely. Nejvíce se vyskytují motory 1.9 TDI/77 kW a ne tak spolehlivé agregáty 2.0 TDI/100 a 103 kW. Motor 2.0 TDI najdeme méně často také s vyšším výkonem. Spíše ale narazíte na menší turbodiesely 1.6 TDI s výkony 66 a 77 kW, které se pod kapotu „á-trojky“ nastěhovaly v roce 2009. Zde je dobré vědět, že silnější z nich platí za kultivovanější.

Jízdní vlastnosti a komfort

Audi A3 druhé generace si rozhodně zaslouží pochvalu za nastavení podvozku. Ten je shodný s dalšími koncernovými modely, například i se Škodou Octavia druhé generace. V „á-trojce“ je však jednoznačně nejlépe naladěn. Zajistí výborný cestovní komfort i na méně kvalitních vozovkách, je dobře utlumený a zdatně drží jízdní stopu při průjezdu zatáčkou nebo vyhýbacím manévru.

Jinak tomu není ani u testovaného automobilu, jehož podvozek nevykazuje vůle ani jiné známky nadměrného opotřebení. Ke komfortu posádky navíc přispívá výbava nabízející například elektrické ovládání bočních oken a vyhřívaných zrcátek, dálkové centrální zamykání nebo klimatizaci.

Výbava a cena testovaného vozu

Kromě výše uvedeného musíme ocenit také mlhovky, ABS, stabilizační systém ESP či šestici airbagů na palubě. Vozidlo má autorádio s přehrávačem CD a jeho vnější vzhled vylepšují kola z lehkých slitin.

Opravdu zachovalé vozidlo z roku 2003 má podle palubních přístrojů najeto 157 082 kilometrů. Prodejce Auto ESA za něj požaduje 145 000 Kč při platbě v hotovosti.

Expert Auto ESA radí

Druhá generace Audi A3 používá koncernové motory známé i z jiných modelů. Platí pro ně tedy podobné časté závady, jako u jiných vozů. Problémy se mohou objevovat u turbodieselů 2.0 TDI, kde někdy dochází k únikům oleje, potížím s mazáním, vstřikovači a turbodmychadlem. To může odejít také u turbomotorů 1.8 TFSI a 2.0 TFSI. U turbodieselů si dejte pozor na stav dvouhmotového setrvačníku, u všech motorů pak na správnou funkčnost ventilátoru chlazení, který někdy odstaví porucha.

Známé jsou potíže s nastavováním sklonu xenonových světlometů, objevuje se svítící kontrolka airbagů, což bývá zapříčiněno vadným kontaktem. Výjimku nepředstavují ani vůle v táhlech předního příčného stabilizátoru nebo v jeho uložení.

Audi A3 1.6
Objem motoru (cm3)1595
Maximální výkon (kW/ot. za min.)75/56000
Maximální točivý moment (N.m/ot. za min.)148/3800
Zrychlení 0-100 km/h (s)11,9
Největší rychlost (km/h)185
Kombinovaná spotřeba dle výrobce (l/100 km)7,1
Rok výroby testovaného vozu2003
Počet ujetých km dle palubních přístrojů157 082
Cena vozu (hotovost/financování v Kč)145 000/110 000

Bazarové Recenze
Diskuze (4)
Avatar - beibej
2. 10. 2014 22:11
Re: ja bych tu 1.6 fsi nezatracoval
Jel jsem jednou předváděčku golfa 1,6 fsi. Nejhorší motor v nabídce. Příjemností jízdy je tato 75 kw lepší volba. A 98 je podmínka pro fsi ne nadstandard. Nejvíc mě děsilo že mě od semaforu dal strej peugeot 405 v benzinu.(obyč ne mi16)
Avatar - marek.g
2. 10. 2014 07:37
Re: ja bych tu 1.6 fsi nezatracoval
vzpomínám jak tehdy sháněl strýc Golfa V a chtěl to fsi-čko a bylo mu rozmlouváno samotným dealerem :-O
2. 10. 2014 07:18
Re: ja bych tu 1.6 fsi nezatracoval
Zato navádět ke koupi 1,4 je hotová pomsta všem koupěchtivým, bezkonkurenčně největší krám, který umí jen jedinou věc dokonale - autodestrukci.
Avatar - Jenik3
1. 10. 2014 23:41
ja bych tu 1.6 fsi nezatracoval
Uz jen proto, ze mela 6 st.prevodovku a to je hezky bonus navic.
Sice bylo nekolikrat psano, ze tech 85 Kw se muselo hledat pod lupou a jeste s kanystrem N98, ale za tech 6st. to stoji. Stejne tak jako v Golfu.