Opel Caravan: Tradice a budoucnost rüsselsheimských kombíků
Karoserie kombi je nedílnou součástí výrobního programu Opelu už téměř šest desetiletí – konkrétně od roku 1953. Německá automobilka není vynálezcem kombi, tím byla podle všech dnes prakticky neznámá americká značka Hudson s modelem Terraplane Station Wagon z roku 1936, na evropském kontinentu ale Opelu patří primát.
Tohoto faktu se rozhodl Opel využít a před premiérou nové Astry Sports Tourer sám nabízí přehled nejvýznamnějších „kombíků“ ve své historii. Prvním byl třídveřový Opel Olympia Rekord Caravan představený v roce 1953 na frankfurtském autosalonu. Přesný původ označení Caravan dnes není jasný, má se za to, že vznikl z anglické otázky „Is this car a van?“. Mimochodem, v Německu i u nás v hovorovém jazyce běžně používané slovo kombi vzniklo zkrácením složeniny Kombinationsfahrzeug (odkazuje na spojení vlastností sedanu a dodávky).
Obliba Olympia Rekord Caravan v prvních letech rekordně rostla – za první rok se pro kombi rozhodlo 10 % zákazníků, ale v roce 1955 to bylo už 20 %. Tempo růstu se postupně zpomalilo: u Kadettu A tvořila karoserie Caravan čtvrtinu prodejů, náskok před konkurencí ale dobře ilustruje skutečnost, že v 60tých letech bylo téměř každé druhé kombi v Německu značky Opel.
Dalším milníkem byla Ascona Voyage z roku 1970. Tento model přinesl u Opelu karoserii kombi do střední třídy, na přelomu 60tých a 70tých let byly navíc všechny modely přejmenovány na Voyage, aby byl zdůrazněn jejich cestovní charakter. Brzy se ale Opel u řad Kadett, Ascona i Rekord vrátil opět k osvědčenému Caravan.
Postupem let se zvyšoval podíl soukromých zákazníků a současně s tím se i rozšiřovalo spektrum nabízených verzí. Omega Caravan 24v z roku 1989 byla ve své době nejrychlejším kombi na světě. Poháněl ji řadový šestiválec 3,0i o výkonu 150 kW, nejvyšší rychlost byla 240 km/h.
Stejný koncept se přenesl i na Astru F Caravan 16v z roku 1993 – dvoulitr o výkonu 110 kW stačil na 200 km/h. To byly tehdy nejlepší hodnoty v nižší střední třídě. Ještě dál jde Opel v posledních letech. Astra G Caravan OPC dostala techniku třídveřového hot-hatche. S motorem 2,0 Turbo (147 kW) zrychluje z 0 na 100 km/h za 7,8 sekundy a nejvyšší rychlost je 231 km/h.
Loni Opel představil zcela novou Insignii Sports Tourer, která je v současnosti společně s Astrou Classic 3 Caravan jedinými kombi v nabídce značky. Po dlouhých letech už kombi od Opelu nenese název Caravan, místo něj se začne používat modernější označení Sports Tourer. To bude i případ Astry Sports Tourer, která bude mít premiéru na říjnovém autosalonu v Paříži.
Tučně vyznačené modely naleznete na fotografiích v přiložené galerii.
Doporučujeme |
Opel Astra Sports Tourer: Nové fotografie |
Opel Insignia Sports Tourer OPC: Superopel také s karoserií kombi |
TEST Opel Insignia Sports Tourer 1,6 Turbo – První signální |