Jaké.auto Informace o autech podle značky a modelu

Pamatujete si Peel P.50? Nejmenší auto světa se stále vyrábí

Filip Melich
Diskuze (2)

Výroba oficiálně nejmenšího auta světa skončila v roce 1965. Tedy v původní továrně výrobce. Dodnes si však můžete Peel P.50 koupit jako nový. A to včetně otevřené verze či nástupce Trident.

Peel P.50 byl v roce 2010 zapsán do Guinessovy knihy rekordů jako nejmenší produkční automobil světa. Tento rekord dle všeho stále drží. Původně jej mezi roky 1962 a 1965 vyráběla společnost Peel Engineering Company, a to na ostrově Man. Vozítko na délku měřilo pouhých 1.372 milimetrů, na šířku 991 milimetrů a na výšku přibližně 1.190 milimetrů. Zároveň vážilo pouhých 59 kilogramů.

V původní produkci se vyrobilo zhruba 47 exemplářů, z nichž se dodnes dochovala přibližně polovina. Tehdejší prodejní cena byla 299 liber, což je po započtení inflace a přepočtu do naší měny zhruba 150 tisíc korun. Dnešní ceny se pohybují v úplně jiných hladinách. V roce 2016 se jeden exemplář prodal přes aukční dům Sotheby’s za 176.000 dolarů. To jsou při dnešním kurzu 4,4 miliony korun.

Jenže historie Peelu P.50 rokem 1965 neskončila. Věděli jste, že se nejmenší auto světa stále vyrábí? Nejde samozřejmě o pokračující původní výrobu, ale velice povedené repliky, za nimiž stojí společnost P50 Cars se sídlem v Londýně. Založili ji Jim Buggle a Craig Wilson, přičemž ve výrobě není jen základní Peel P.50, ale také otevřená varianta Cabrio, stejně jako pomyslný nástupce P.50, model Trident.

Video se připravuje ...

Replika Peelu P.50 je vyráběna se čtyřdobým motůrkem o objemu 0,049 litru a manuální převodovkou. Jmenuje se G.50 a v nabídce ji doplňují elektrická provedení E.50 a E.50 Turbo, které se liší silou elektromotoru a maximální rychlostí 30 mph (48 km/h) vs. 50 mph (80 km/h). Totožné motorizace jsou dostupné také pro otevřené provedení. U něj výrobce mezi hlavními přednostmi mimo jiné uvádí prostor na hlavu o velikosti 93 milionů mil. To je mimochodem vzdálenost Země od Slunce.

Nejlevnější je verze E.50, která stojí 12.795 liber (365 tisíc korun), následuje spalovací G.50 za 14.860 liber (424 tisíc korun) a nejdražší je silnější elektro verze E.50 Turbo – stojí 16.995 liber (485 tisíc korun). Za otevřené verze elektrických provedení si připlatíte 3.000 liber (86 tisíc korun), zatímco 93 milionů mil nad hlavou ve spalovacím provedení přijde na příplatek 2.435 liber (69 tisíc korun).

Pokud chcete ušetřit nebo jste hračičkové, můžete si repliky pořídit jako stavebnice, jejichž ceny se pohybují od 9.295 liber do 13.795 liber (265 – 394 tisíc korun). Elektrické verze se prodávají včetně motoru, ta spalovací bez pohonné jednotky. Výrobce však uvádí, že kromě základního 0,049litrového motůrku můžete instalovat motor až do velikosti 0,125 litru. Čas potřebný na sestavení jakéhokoliv provedení je prý zhruba 50 hodin.

Repliky Tridentu se vyrábí výhradně jako elektromobily s maximální rychlostí od 28 mph (45 km/h) do 55 mph (89 km/h) a dodávají se pouze složené. Zato je na výběr mezi provedením s jedním či dvěma zadními koly, tedy mezi tříkolkou a čtyřkolkou. Trident je navíc na rozdíl od P.50 dvoumístný. Ceny startují na částce 13.795 liber (394 tisíc korun) a nejdražší provedení vás bude stát 22.700 liber (648 tisíc korun).

Ceny rozhodně nejsou nejnižší, obzvlášť pokud byste zvažovali nákup repliky Tridentu, ale pořád vás tohle vozítko od firmy P50 Cars vyjde levněji než originál. A to výrazně. Takže pokud Peel P.50 obdivujete a netrápí vás vlastnictví pouhé repliky, zkuste se britské firmě ozvat. Zprostředkovávají případně také prodej již použitých replik.

Filip Melich
Diskuze (2)

Doporučujeme

8. 9. 2022 07:12
Údaj
"U něj výrobce mezi hlavními přednostmi mimo jiné uvádí prostor na hlavu o velikosti 93 milionů mil. To je mimochodem vzdálenost Země od Slunce." Prostor pro hlavu víc než dostačující...
6. 9. 2022 13:53
Malé ale milé.
Nezaregistroval som jednu zásadnú informáciu - či to môže na cesty. Ak, tak počítam, že ako malý motocykel. Ako auto by to asi nemalo šancu kvôli nulovej bezpečnosti a absencii asi všetkých povinných bazmekov, čo dnes v autách musia byť.
Milá nie je cena, tá mi vzhľadom na ponuku príde až absurdne vysoká. Kupuje im to vôbec niekto?
Mimochodom, pán redaktor, je veľmi ťažké cifru 0,049 litra prepočítať na 49 cm3, aby bolo na prvý pohľad jasné, že to má motor ako malý motocykel?