Alko kalkulačka Naplavka 2019
Jaké.auto Informace o autech podle značky a modelu

Parlamentní volby 2013: Co nového chystají strany v dopravě?

David Bureš David Bureš 17. 10. 2013
61
Politické strany obecně vidí prioritu v rozšíření a modernizaci dálniční sítě. V jejich plánech je i zvýšení dálničních limitů nebo větší kontrola nákladních vozů.

Předčasné volby do Poslanecké sněmovny, které se budou konat 25. a 26. října 2013, zajímají jistě i české řidiče. Vždyť poslanci mohou ovlivnit, co se v dopravě bude v příštích letech dít.

Oslovili jsme proto sedm stran, které podle různých předvolebních průzkumů mají velkou šanci na to se dostat do parlamentu. Jejich zástupce jsme se zeptali na dvě otázky: Která osoba by se stala ministrem dopravy, pokud by strana dostala po volbách na starosti toto ministerstvo? a Jaké plány má vaše strana v problematice dopravy?

Co se týče první otázky, většina stran tvrdí, že je předčasná. O obsazování jednotlivých postů se totiž bude rozhodovat až po volbách. SPOZ dokonce tvrdí, že v tomto volebním období do vlády nevstoupí.

Strany nicméně mezi svými členy mají osoby, které se o danou problematiku starají. U KDU-ČSL je to Antonín Tesařík, bývalý náměstek ministra dopravy. ČSSD má svého stínového ministra dopravy – hejtmana Plzeňského kraje Milana Chovance. U KSČM funkci stínového ministra pro resort dopravy, průmyslu a obchodu zastává poslanec Pavel Hojda.

Jednotlivé strany se shodují na tom, že doprava je důležitá pro rozvoj hospodářství a měl by na ni být kladen důraz. ODS ve svém programu píše, že dokončení dálniční sítě je strategický státní zájem, protože bez fungující dopravní sítě trpí nejenom ekonomika, ale také každodenní život každého z nás. Politické hnutí ANO založené Andrejem Babišem s tímto tvrzením souhlasí a dodává, že se tomuto odvětví nedostává patřičné pozornosti.

V praxi se jednotlivé strany chtějí zaměřit na dokončení dálniční sítě. Prioritou je samozřejmě dálnice D1. Mnohé plánují i větší kontroly vozidel.

ANO

„Vytvoříme z ministerstva dopravy suverénní a odborně zastoupený resort, v němž bude rozhodující odbornost, nikoli stranická příslušnost,“ napsala v e-mailu Radka Burketová, tisková mluvčí ANO.

Prioritními projekty pro ANO jsou modernizace D1, pokračování Pražského okruhu R1, propojení D1 s D11 a dokončení dálnice D8. Politické hnutí chce také podpořit přípravu a realizace potřebných obchvatů obcí a měst. ANO chce do dopravy více investovat, a to pomocí příjmů země a dotací EU, možností má být i model PPP, tedy spolupráce soukromého a veřejného sektoru.

ANO chce také více podpořit železniční nákladní dopravu, což má zmírnit ničení silnic těžkými nákladními vozidly. Vedle toho jsou v plánech ANO kontroly váhových limitů vozidel na silniční síti s jasnými sankcemi za porušení těchto pravidel.

ČSSD

„V rezortu dopravy je především potřeba uklidnit situaci,“ tvrdí Milan Chovanec, hejtman Plzeňského kraje a stínový ministr dopravy za ČSSD. Chovanec tím odkazuje především na chaos vyplývající z toho, že se na postu ministra dopravy v posledních šesti letech vystřídalo osm lidí. Výsledkem tohoto zmatku jsou podle Chovance nedostavěné dálnice, silnice odnikud do nikam nebo nedočerpané evropské dotace.

Prioritou je podle stínového ministra bezchybná příprava projektů a efektivní investice do dopravních staveb, což má podle něj přinést nová místa a pracovní příležitosti. Chovanec chce také zajistit bezproblémové fungování služeb. „Neméně důležité je narovnání podmínek mezi železniční a silniční dopravou, ustavení úřadu regulátora, podpora veřejné dopravy a s tím související součinnost státu s jednotlivými regiony,“ uvádí hejtman Plzeňského kraje.

KDU-ČSL

Ve svém volebním programu křesťanští demokraté uvádí, že se chtějí zaměřit na rychlejší a hospodárnější budování dopravní infrastruktury a na zvýšení bezpečnosti v dopravě. KDU-ČSL chce do modernizace a výstavby infrastruktury investovat pomocí navýšení podílu příjmů ze spotřební daně z uhlovodíkových paliv na 30 procent.

V centrech měst chce KDU-ČSL zklidnit silniční dopravu a podpořit cyklisty. „Požadujeme 3 % finančních prostředků Státního fondu dopravní infrastruktury vyčlenit pro potřeby dalšího budování cyklistických stezek a jejich propojování do cyklistických dálnic,“ tvrdí Antonín Tesařík​, bývalý náměstek ministra dopravy. Strana chce rovněž sjednotit krajské integrované dopravní systémy pomocí národní karty. Bezpečnost na silnicích má být podle křesťanských demokratů zvýšena pomocí opravených vozovek, vyšších postihů pro bezohledné řidiče nebo lepších kontrol technického stavu vozidel.

KSČM

„Podpoříme další snahy o snižování emisí a tím pádem i spotřeby osobních aut,“ uvádí Pavel Hojda, stínový ministr KSČM pro resort dopravy, průmyslu a obchodu. Podpořeny budou osobní vozy s alternativními druhy pohonu umožňujícími snížení reálné spotřeby vozidla pod hranici cca pět litrů na 100 kilometrů a podstatné snížení emisních limitů u vozidel. Hromadnou automobilovou dopravu chtějí komunisté podpořit zejména ve městech a tam, kde není alternativa na železnici.

Velkou změnou by byla změna zdanění. Spotřební daň z pohonných hmot chtějí komunisté snížit, náklady by byly přeneseny do zpoplatnění silnic za kilometr jízdy. Výše poplatku by byla rozdílná podle potřeby regulace dopravního zatížení.

Komunisté dále plánují snížit maximální povolenou rychlost u vozidel nad 7,5 t na silnicích 1., 2. a 3. třídy. Podle Hojdy by také mělo být důsledněji kontrolováno zatížení nákladních aut, což by mělo vést k tomu, že by silnice nebyly tolik zatěžovány nadměrně naloženými vozidly. KSČM chce podpořit železniční dopravu tak, aby se více nákladu převáželo spíše po železnici než po silnicích.

ODS

V praxi mohou řidiči nejvíce pocítit plán občanských demokratů na zvýšení nejvyšší povolené rychlosti u vybraných dálničních úseků na 150 km/h. Zároveň by ale ODS navrhla přísnější postih pro řidiče, kteří by tento limit překročili.

Občanští demokraté chtějí při realizaci dopravních staveb naslouchat dotčeným občanům, obcím a krajům, zároveň však chtějí vytvořit takové zákonné podmínky, aby budování dopravní infrastruktury nemohly žádné subjekty účelově brzdit. Realizace dopravních staveb trvá mnoho let, a proto chce ODS prosadit stabilizovaný dlouhodobý výhled rozpočtu na dopravní infrastrukturu, který by se nemohl měnit z roku na rok.

S ohledem na to, že doprava ovlivňuje hospodářství státu, chce ODS nadále prosazovat vznik „superministerstva“ hospodářství, které by vzniklo sloučením ministerstva průmyslu a obchodu a ministerstva dopravy.

SPOZ

Na parlamentní půdě Zemanovci plánují podporovat všechna opatření pro zvýšení efektivnosti a rychlosti rekonstrukce dálniční sítě. Politiku výstavby a oprav silnic i dálnic chce SPOZ koncipovat tak, aby všichni účastnici stavby byli finančně motivováni nikoliv na předražování staveb, ale na úsporách při zachování bezpečné užitné hodnoty. Podle SPOZ zavedení a zrealizování úspornějších technických řešení zlepší kvalitu dopravních staveb o 30 %. V přípravě i financování chtějí Zemanovci dát přednost nedokončenému silničnímu okruhu kolem Prahy, dálnici Praha - Drážďany a rychlostní silnici Hradec Králové - Olomouc.

Výši mýtného pro nákladní automobily chce SPOZ nastavit tak, že by bylo vyšší v době špičky a nižší v době volných silnic. V programu se píše, že opatření budou připravena tak, aby přepravci při ochotě práci lépe organizovat mohli na svých nákladech ušetřit, silnice byly volnější, občané spokojenější a stát utržil více peněz především z tranzitní přepravy.

Ve svém programu SPOZ dále píše, že základem pro uvolnění přeplněných silnic je zvyšování kvality a komplexní nabídky veřejné hromadné dopravy.

TOP 09

TOP 09 ve svém programu obecně klade důraz na menší investice s rychlou návratností. „S ohledem na možnosti naší země si můžeme v následujících letech dovolit pouze ekonomicky přínosné projekty, jejichž pozitivní efekt pocítí občan v rozumném čase,“ tvrdí Martina Týblová, tisková mluvčí TOP 09.

Jednotlivé stavby TOP 09 posuzuje podle pravidla 3P – Potřebnost, Prosaditelnost, Proveditelnost. Za nejdůležitější stavby TOP 09 považuje úsek Pražského okruhu spojující Běchovice s dálnicí D1, rychlostní silnici R35 mezi Hradcem Králové a Olomoucí a dokončení všech železničních koridorů. „Samozřejmě zbývají také rozestavěná dálnice D8 a chybějící nejpotřebnější úsek D3 mezi Prahou a Sudoměřicemi,“ napsala v e-mailu Týblová.

Témata
Autorizovaný prodej Servis osobních aut Autobazary Pneuservisy Náhradní díly

Diskuse: Přidat názor

Jděte volit!
| 20. 10. 2013
Odpověď taky :-) .
Jděte volit!
| 20. 10. 2013
PM poslána...
Jděte volit!
| 19. 10. 2013
JJ, díky za slušnou reakci. Pokusím se stručně a nic světoborného už prosím nečekejte, neboť ke svému přesvědčení mám dostatek důvodů, ale zase jej taky nechci nikomu nutit zrovna zde:

1) OK
2) Bohužel převážně z uskupení, která se podílela na poměrně neutěšené situaci naší země, kde nespravedlnost a podpora těch nejméně snaživých, či chcete-li nejméně schopných, dosahuje vrcholu. A ve finále těměř vždy vidím, že je výhodné být tím 'zlým', že zákony či systémy jsou nastavené tak, aby to nahrávalo do karty jim.
3a) Ano, jenže toto nejsou většinové volby osobností, takže je to relativně irelevantní - volí se především partaje,a když se pak někdo nepřizpůsobí, tak ho prostě výměnou za něco, nahradí někým jiným.
3b) To by bylo strašně na dlouho (možná nepatrný náznak v mé odpovědi 17.10. 19:28, poslední třetí odstavec - rozvody, atd.)
4) Já už dlouho nevěřím, že je tu nějaká pravice (tedy podle činů, ne jako vábnička na voliče). Nevěřil jsem tomu ani před minulými volbami a činy té poslední vlády toho byly jasným důkazem. Ostatně myslím, že by bylo lepší tohoto nálepkování zanechat. Když ale vidím, jak zdraví schopní lidé dostávají ke své práci dávky třeba 20000 Kč měsíčně skoro za nic, a člověku, co kvůli postižení má obrovský problém se vůbec dostat z bytu na ulici, natož si třeba nakoupit, seberou i tu almužnu, co dostával, tak se k pravici (po česku) prostě hlásit nejde - třebaže smýšlením jsem rozhodně ten, kdo si myslí, že by se každý měl o sebe umět postarat sám, každý být zodpovědný za své činy, a každý se mít tak dobře, jak se snaží a jak si to sám umí zařídit. No a stát by měl pomáhat hlavně těm, co se nevlastní vinou dostali do problémů, těžko řešitelné situace, A takových lidí moc není. A jinak hlavně vytvářet podmínky (nastavovat pravidla a zákony), aby všichni normální lidé měli možnost důstojně žít na základě své vlastní tvořivé činnosti.
Naději tentokrát rozhodně vidím, ale agitku si nechám na jindy. Kdybyste v tom chtěl pokračovat, tak prosím jedině přes P.M.
Jděte volit!
| 18. 10. 2013
"nedemokratické, jakštakš demokratické a rusofilní levici "
nedemokratické - KSČ(M)
jakštakš demokratické - ČSSD
rusofilní levice - SPOZ

Vím, že Klaus byl a je velkým přítelem Moskvy, ale Zeman a jeho parta jsou v tomto ohledu ještě mnohonásobně "dále". Bohužel.

Vaše doporučení radši komentovat nebudu.
Jděte volit!
| 18. 10. 2013
"Nesouhlasím s tím, co říkáte, ale budu do smrti bránit vaše právo to říkat." Voltaire

Dovolím si reagovat na Vaše postřehy.
1) Toho jsem si vědom, ale přesto si myslím, že pro doporučení slušných lidí není toto místo nevhodné. K autům se čas od času vyjádřím. Pravdou ale jen, že nějaký ten pátek jsem se z časových důvodů diskuzí neúčastnil.
2) Za "nesmyslnou agitku" bych považoval například propagaci bezpodmínečné podpory jedné strany. Já jsem jen doporučil osobnosti napříč politickým spektrem.
3) "a potřebujete za každou cenu, aby na vrcholu zůstaly současné mocenské struktury" Kdyby jste se důkladně zamyslel nad všemi mnou doporučovanými osobnostmi, tak by Vás to s pravděpodobností až hraničící s jistotou nenapadlo.
"některé Vaše úsudky jsou dle mého názoru natolik rozcházející se s mým pozorováním a všemi dostupnými indiciemi" Co například máte na mysli? Bude-li to něco nového, tak si to důkladně prověřím.
4) Přestože píšete, že jde o řečnickou otázku a neočekáváte odpověd, tak já Vám ji poskytnu. Zvyšování DPH anebo například také "solidární příspěvek" ve výši 7% rozhodně mezi pravicové ideje nepatří. Milton Friendman či Friedrich August von Hayek by opravdu při nejmenším mlátili hlavou o stůl. Přiznávám, že asi jedinou skutečnou pravicí jsou u nás Machovi Svobodní, ale je tu vícero důvodů, proč bych jim hlas nedal. Nicméně rozhodně bych je považoval za pozitivní prvek v naší parlamentní demokracii, kdyby se do PS dostali. Bylo by to asi zdravé. Prostě musíme vybírat z toho, co máme. Neříkam, že vždy s tím, koho volím, stroprocentně souhlasím.
Máte-li nějaké otázky, neváhejte a ptejte se.

Bazar

Kupte nebo prodejte auto za nejlepší ceny
Vložit inzerát Zobrazit nabídku