TEST Peugeot 206 SW 2,0 HDI - Francouz vyzývá Fabii (11/2002)
Podobně chudá nabídka panuje i na trzích na západ od nás. To se rozhodla změnit francouzská automobilka Peugeot, když uvedla na trh větší sestru velmi úspěšného modelu 206 pod označením SW. Po týdenním testu musíme konstatovat, že Fabii vyrostl velmi zdatný konkurent.
Nejpovedenější je v každém případě vzhled, který je myslím ještě elegantnější než velmi povedený design "krátké" dvěstěšestky. Změny začínají hned za předními dveřmi. Designéři se rozhodli nenarušovat boční linii vozu klasickými klikami u zadních dveří a zakomponovali je do jejich rámu, podobně jako u Alfy Romeo. Vozu ovšem výrazně dominuje záď s vysokými svítilnami ve tvaru otočeného písmene L, která plynule spojují zadní postranní okna se zadním oknem.
Co do délky se "esvéčko" prodloužilo o symbolických 206 mm oproti hatchbacku při zachování stejného rozvoru. Celková délka tak o 28 milimetrů přesahuje čtyři metry. Škoda Fabia je ovšem o téměř 200 milimetrů delší a má tím pádem co do objemu větší zavazadlový prostor - 426 litrů oproti 313 litrům u 206 SW, což hovoří jednoznačně ve prospěch Fabie. Po sklopení zadních sedadel již není tento rozdíl tak markantní - 1.225 l u Fabie oproti 1.136 l u Peugeotu. Francouz má ovšem zavazadlový prostor lépe promyšlen. Samotný přístup do něj je ještě lepší než u Fabie a hrana zav. prostoru je navíc příjemně nízko. Nakládání zejména těžších předmětů je tak velmi pohodlné, protože hrana je jen 53 centimetrů nad vozovkou. Navíc není nutné překonávat hranu zavazadlového prostoru jako u Fabie. K dispozici je síť k přichycení volně ložených předmětů, dva úložné prostory se síťkou za podběhy kol a dva boční háčky k zavěšení tašek. Namontována je i zásuvka 12V.
Unikátní v této třídě automobilů je možnost otevřít pouze zadní sklo pro vkládání nebo vytahování drobnějších předmětů. Otevírá se zvláštním tlačítkem pod hranou nad SPZ, napravo od tlačítka, které otevírá celé zadní dveře.
Nákladový prostor je téměř rovný a zadní podběhy do něj zasahují jen nepatrně. Celá zadní strana vozu není příliš zešikmena, takže se dovnitř mohou nakládat velké hranaté předměty. Daní za to ovšem je, že se zadní sklo velmi rychle zašpiní.
O interiéru shodném s hatchbackem 206 jsme již na AUTO. CZ psali, takže jen stručně. Použité materiály odpovídají této třídě automobilů. Použity jsou tvrdé plasty, které ovšem u testovaného vozu vlivem horšího dílenského zpracování na nerovnostech a při vyšších rychlostech občas drnčely. Co do vzhledu je ale interiér velmi útulný. Volant padne velmi dobře do ruky, jeho nevýhodou ovšem je, že je nastavitelný pouze v jednom směru - do výšky. Se svými 185 centimetry jsem měl problém najít vhodnou polohu pro řízení. Buď jsem měl nohy příliš zastrčené pod volantem nebo jsem musel mít nepohodlně natažené ruce. Myslím, že by můj problém vyřešila možnost nastavování volantu ve směru od sebe a k sobě.
Pro odkládání drobných předmětů slouží nejen schránky ve dveřích a schránka před spolujezdcem. Dvě menší odkládací plochy jsou i nad středovým panelem a nad schránkou a airbagem spolujezdce.
Řidič a spolujezdec mají k dispozici pohodlná sedadla s dobrým bočním vedením, ale pro osoby většího vzrůstu by opět mohla být o něco větší. Cestující na zadních sedadlech mají dostatek místa, oproti hatchbacku dostali s prodlouženou střechou i více místa nad hlavou.
Testovanou novinku poháněl nám známý turbodiselový dvoulitr HDIo výkonu 66 kW a točivým momentem 205 Nm. Jelikož se montuje i do větších a těžších modelů 307 a 406, nepřekvapí, že si s malým kombíkem bez problémů poradí. Jezdit se s ním dá velmi rychle a slušně akceleruje už při nízkých otáčkách přibližně od 1500 ot/min. Vůz má velmi dobré odhlučnění a i při předjíždění a vytáčení motoru do vyšších otáček je v kabině přijatelný hluk. Z 0 na 100 km/h zrychluje SW za 12,3 sekundy a výrobcem udávaná maximální rychlost je 179 km/h. Testovaná spotřeba se blížila té udávané výrobcem. Při městském provozu okolo sedmi litrů na 100 kilometrů, při ekonomické jízdě mimo město okolo pěti litrů. Vozu ovšem zůstala slabina jeho starší sestry - ABS není k žádnému motoru dodáváno standardně, ale pouze za příplatek.
Vzhledem k tomu, že 206 SW má být přímým konkurentem Fabie Combi, nemůžeme se vyhnout přímému srovnání. Výsledek je podle nás však nerozhodný. Pro Fabii hovoří větší zavazadlový prostor zejména v základním uspořádání sedadel o něco lepší spotřeba a výkonnější motor (1,9 TDI má průměrnou spotřebu 4,9 oproti 5,3 u 206 SW a z 0 na 100 km/h zrychluje o sedm desetin sekundy rychleji). Pro francouzskou značku zase hovoří elegantnější vzhled, lépe vyřešený zavazadlový prostor a nižší cena (motorem i výbavou porovnatelná verze Fabie stojí přibližně o 50.000 korun víc).
Počkejme si ještě, co udělá listopadový příchod Fiatu Palio Weekend do této třídy vozů. Bude mít nejen nižší cenu, ale i větší zavazadlový prostor než oba konkurenti.