Jaké.auto Informace o autech podle značky a modelu

Peugeot 207 - Jak vylepšit bestseller?

Ladislav Čermák
Dalším „sedmičkovým“ peugeotem se stane, počínaje ženevským autosalonem, nástupce arciúspěšného modelu 206. Je mnohem větší a bezpečnější, avšak zůstal u osvědčené techniky. Přepíše prodejní rekordy, jako se to povedlo jeho dvěma skvělým předchůdcům?

Ve Francii obecně a v Peugeotu zvlášť mají v posledních letech mimořádně šťastnou ruku na malé vozy; legendární model 205 se v milionových sériích vyráběl 15 let a stanovil nová estetická i konstrukční měřítka. Dvěstěšestka se opakovaně stala nejprodávanějším autem Evropy, po osmi letech jde stále skvěle na odbyt a spolu s třistasedmičkou přivedla Peugeot na pozici světového lídra trhu s malými auty. Na 207ku tedy čekají mimořádně zavazující očekávání – Peugeot vládne subkompaktní třídě přes dvacet let a celý svět očekává, že tomu tak bude i nadále.

Dvěstěsedmička

přichází trochu se zpožděním proti ostatním modelům x07 a x007 pro dvacáté první století. Její role na trhu se nezmění – nalézt úspěšný recept na pokoření pokrokového clia, krásného punta a solidních Volkswagenových trojčat. Odstranila některé handicapy 206ky, zejména stísněný vnitřní prostor. Stejně jako 206 se nebude podbízet cenou, ani neohromí špičkovou technikou, chce být opět „jen“ solidně stavěným autem, lákajícím kupce na krásný zevnějšek, útulný interiér a možnost široké individualizace vzhledu.

Design karoserie

peugeot predstavujeme technika peugeot predstavujeme technika poněkud zbytněl, pozměněné proporce, přizpůsobené rozvoru a rozchodu koncernové platformy A, přidaly hmotu v dolních partiích celku a dvěstěsedmička působí zavalitěji. Ačkoliv se na první pohled jedná bezpochyby o současný peugeot, některé změny se dočkaly nepříliš nápadných, ale poměrně podstatných změn, označovaných jako nový designový směr; charakteristické světlomety jsou zase o něco větší, zadní lampy rafinovanější, náběr vzduchu v předním nárazníku bezednější a celkový vzhled pokročil od roztomilé oblosti k dramatičtějším průnikům vydutých a konkávních ploch. Při šikmých pohledech je podobnost s dvěstěšestkou více než jasná, ovšem při těch ostatních vynikne zejména delší přední převis, vynucený zlepšenou ochranou chodců. V počáteční nabídce se objeví 14 barev (3 základní, 7 metalických, 4 perleťové), u kterých lze předpokládat časem průběžnou obměnu. Několika výraznými detaily je zvenčí též zdůrazněná odlišnost mezi základními a sportovními verzemi.

Rozměry: Velký kus auta navíc

Tím největším, na první pohled patrným rozdílem, je nárůst vnějších rozměrů. Například délka přidala více než 20 centimetrů, což je v dnešních měřítkách rozdíl celé třídy! Pro srovnání, o třídu větší model 306, vystřídaný současnou třistasedmičkou teprve na přelomu století, byl na milimetr stejně dlouhý, ovšem užší a nižší než 207. Že to konstruktéři s nárůstem vnitřního prostoru myslí opravdu vážně, svědčí hodnoty šířky 1,72 (+ 5 cm proti 206) a výšky 1,47 m (+ 4 cm), obvyklé spíše v nižší střední třídě. Bez zajímavosti není ani rozvor 2540 mm (+ 95 mm) a jeho srovnání např. s octavií II; ta má kola od sebe dál o 38 mm, ovšem celková délka je větší o více než 54 cm.

Srovnání rozměrů: Peugeot 207 vs. hlavní konkurence

  Peugeot 207 Fiat Grande Punto Škoda Fabia Renault Clio
Délka [mm] 4030 4030 3970 3986
Šířka [mm] 1720 1687 1646 1707
Výška [mm] 1472 1490 1451 1496
Rozvor [mm] 2540 2510 2462 2575
Rozchod kol vpředu [mm] 1474 1473 1435 1472
Rozchod kol vzadu [mm] 1469 1466 1424 1470
Poh. hmotnost [kg] 1156 1030 1010 1090
Zavazadlový prostor [l] 270 275 260 288

Interiér

se dočkal velkého kvalitativního skoku a pečlivého řešení detailů. Rozlehlá svažující se palubní deska tvoří přirozenou dominantu, ze které vystupují pouze dva rušivé objekty – jednoduše tvarovaná oblouková kaplička se třemi kruhovými přístroji a vybrání pro hlavní informační displej, spojený do stylistického celku s výdechy ventilace. Středová konzola nabízí 2DIN prostor pro rádio, ovládací panel ventilace a provozní spínače.

peugeot predstavujeme technika peugeot predstavujeme technika Dezén palubní desky se liší podle provedení – základem je černý zrnitý povrch Gabin, dražší provedení nabízejí strukturovaný poddajný materiál Flamine v černé nebo šedé barvě. Interiér se verzi od verze liší s pomocí čtyř různých dekorů palubní desky, tří volantů, čtyř druhů ukazatelů na sdruženém přístroji, pěti hlavic řadící páky, dvou typů sedadel, deseti druhů látkového a dvou kožených čalounění, dvou variant vnitřních klik dveří a pedálů. Ty jsou, společně s různými úrovněmi základní výbavy, poskládány do pěti základních verzí. Všechny s výjimkou nejluxusnější jsou k dispozici pro tří- i pětidveřovou karoserii:

Urban – otevírá modelovou řadu a je charakterizována jako multifunkční a harmonická

Trendy – je stylovější obdobou; je osobitější v barevném provedení některých partií

Prostředkem nabídky jsou dvě souběžné verze:

Premium – se zaměřila na komfort, zatímco

Sport – hraje na dynamickou notu s pomocí patřičně vyvedených detailů.

Vrcholem nabídky je sportovně laděná verze GT, nabízející řadu sportovních doplňků a panoramatickou skleněnou střechu v základní výbavě.

S těmito verzemi se pojí i individualistické detaily exteriéru, jako například čtyři různé masky a nárazníky, dva typy vnějších klik, dva druhy vnějších ochranných prvků, dvě koncovky výfuku a v neposlední řadě tři různé dezény ochranných krytů kol, doplněné čtyřmi vzory litých disků.

Vnitřní pohoda

je zabezpečena inovovanou ventilací s bezprůvanovými výdechy a vývody vzduchu pod předními sedadly. Volitelnou dvouzónovou klimatizaci doplňuje osvěžovač vzduchu s výměnnými náplněmi, známý již z Citroënu C4. Základní CD přehrávač s tunerem a šesti reproduktory může doplnit měnič na 6 CD přímo ve středové konzole, ovládací modul pod volantem, rozhraní Bluetooth pro připojení mobilního telefonu, či telematický systém RT3 s navigací, volitelným barevným displejem či infračerveným rozhraním k přenosu adres z mobilního telefonu či notebooku. Celek může doladit Hi-Fi systém JBL, ušitý na míru. Dostatek světla dovnitř proudí obřím čelním (1,31 m²) i ostatními skly a volitelně také střešním oknem či panoramatickou skleněnou střechou.

Vnitřní prostor

peugeot predstavujeme technika peugeot predstavujeme technika se posunul z podprůměru k vrcholu své třídy a jednotlivé vnitřní rozměry atakují špičku mezi konkurencí. Vpředu jsou k dispozici přepracovaná pevnější sedadla s dlouhými sedáky, obě (s výjimkou startovní verze) výškově nastavitelná v rozsahu 50 a podélně +/-230 mm. Řidič má k dispozici aktivní opěrku levé nohy, která se při silném čelním nárazu pod nezměněný úhlem posune do interiéru a zamezí vážným zraněním kotníku. Ve vyšších verzích nechybí ani loketní opěrka.

Vzadu jsou na tom cestující také mnohem lépe; jejich sedák je nyní o 15 mm výše nad podlahou, výrazně narostl prostor všemi směry, zejména podélný, a do třídveřové karoserie se jim nastupuje lépe díky větším dveřím a snadno sklopným sedadlům. Nechybí ani standardní výklopné okénko. Zavazadla mají k dispozici o 25 litrů více (VDA), k tomu standardně dělené sedačky s výklopnými sedáky, kdy sklopená opěradla vytvoří rovnou plochu, na kterou je možno naložit téměř kubík (923 l VDA) věcí.

Nezapomnělo se samozřejmě na odkládací prostory – mezi sedadly jsou stojánky pro tři nápoje, kapsy ve dveřích pojmou složku velikosti A4 (u třídveřové varianty dvě), do spolujezdcovy klimatizované schránky se vejde 1,5l PET láhev a nechybí množství poliček či držák na platební nebo parkovací kartu.

Bezpečnost

těží z velmi pevného skeletu, který si jistě brousí zuby na pětihvězdičkový NCAP crashtest. Při jeho konstrukci byl v souladu s novými evropskými normami kladen důraz kromě přežití posádky také na ochranu chodců. Kvůli nim se do dlouhé přídě vtěsnaly dvě přední příčky s programovanou tuhostí, přejímající přesně stanovené poměry sil z čelního nárazu. První deformační stupeň je tak velice měkký s cílem minimalizovat poškození lidského těla, stejný účel má i velká mezera mezi kapotou a motorem a deformovatelné úchyty světlometů. Slabé nárazy pohlcuje hřebenový absorbér pod předním nárazníkem.

Pasivní bezpečnost posiluje tzv. zachycovač nárazů, omezující posunutí motoru do prostoru pro posádku při silném čelním střetu. Tehdy se také o 70 mm zasune bezpečnostní sloupek řízení a aktivuje výše zmíněná opěrka levé nohy. Před bočním nárazem chrání dvojité výztuhy dveří s přidanými absorpčními deskami, v třídveřové karoserii také pevné zadní úchyty zavřených dveří. Standardní součástí každé dvěstěsedmičky bude ABS s EBD a BA, čtveřice (případně šestice) airbagů, ISOFIX a indikace nezapnutých bezpečnostních pásů. ESP a ASR patří do seznamu extra výbavy.

Aktivní bezpečnost těží z velkoplošných světlometů s žárovkami H7/H1, volitelně se samočinným spínáním a/nebo se svícením do stran prostřednictvím dalších dvou pasivních parabol s žárovkami H7, rozsvěcovanými elektronicky podle natočení kol a rychlosti jízdy. Moderní jednodílné stěrače mohou používat dešťový senzor, při ostříknutí čelního skla se automaticky sepne uzavřený okruh ventilace, při zařazení zpátečky zase zadní stěrač. Výhled dále zlepšují asférická vnější zpětná zrcátka či samostmívací vnitřní, mezi příplatkovou výbavou nechybí ani parkovací asistent.

Před trestnou činností chrání malý peugeot i jeho posádku samočinné zamykání vozu při jízdě, elektronický imobilizér s volitelným alarmem s prostorovou a obvodovou ochranou, superzamykáním a elektrickou dětskou pojistkou, bezpečnostní zámečky ve dveřích a šrouby na kolech, prvky elektronické ochrany a identifikační kód na třech místech auta.

Technika: Nic nového pod sluncem

Stejně jako ve své době 206, i dvěstěsedmička se místo experimentů spolehla na stoprocentně osvědčenou techniku. Tak je tady opět přední náprava typu McPherson s modifikovanými spodními rameny, zadní je tím nejjednodušším – stejně jako v dobách vlády dvěstěpětky vlečená ramena s vertikálními tlumiči, odpérovaná zkrutnou příčkou. Za zmínku stojí zvětšení rozchodu kol o 30 mm a standardní použití nejméně patnáctipalcových kol. Tlumiče jsou hydraulické s patentovanými přepouštěcími ventily, zásadní změnou je elektromechanický degresivní posilovač řízení. Pro zajímavost – největší konkurent Fiat Grande Punto používá naprosto stejnou koncepci podvozku.

Motory: Zpočátku bez novinek

peugeot predstavujeme technika peugeot predstavujeme technika Že to dnes evropští výrobci nemají s náklady jednoduché, dokazuje startovní paleta šesti motorů; všechny, včetně převodovek, totiž byly převzaty ze stávající dvěstěšestky, nové moderní zážehové čtyřválce 1,6 l s technologií Stop @ Start, elektricky poháněnou vodní a regulovanou olejovou pumpou a plynule variabilním časováním i zdvihem všech ventilů, pocházející z kooperace s BMW, přijdou ke slovu později. V nabídce lze dokonce stále najít – v pozici startovní motorizace - nesmrtelnou ortodoxní jednovačkovou dvouventilovou zážehovou čtrnáctistovku, která odváděla své služby již v Peugeotu 205; tam ovšem tvořila vrchol tehdejší základní řady motorů. Zklamaný také bude ten, kdo se těšil na šestistupňovou převodovku. Stačit musí klasická pětistupňová, pro prostřední zážehový agregát alternativně nahrazená robotizovanou 2-Tronic. Všechny agregáty samozřejmě plní emisní limity Euro IV.

Zážehové motory

1.4 8V 54 kW TU3A

Vznikl evolucí jednotky TU3JP, se zdvihovým objemem 1 360 cm3, vrtáním 75 mm a zdvihem 77 mm vyvíjí 54 kW / 5 400 1/min a největší točivý moment 118 Nm při 3 300 ot./min. Příznivá momentová charakteristika dvouventilového motoru jej předurčuje ke klidné jízdě, při které vykazuje průměrnou spotřebu 6.3 l/100 km a emise CO2 150 g/km. Hodnota maximální rychlosti je 170 km/h.

1.4 16V 65 kW ET3

Zdvihový objem se shoduje s TU3A, maximální výkon narostl na 65 kW při 5 250 ot./min a největší točivý moment na 133 Nm při 3 250 ot./min, již od 2 000 je však k dispozici 90 % této hodnoty. Čtyřválec DOHC je vybaven plynule variabilním časování rozvodu sacích ventilů VVT. V kombinovaném provozu s manuální převodovkou činí spotřeba 6.4 l/100 km a emise CO2 152 g/km, s převodovkou 2 Tronic pak 6.2 l/100 km a 146 g/km. Nejvyšší dosahovaná rychlost činí 180 km/h.

Robotizovaná převodovka Tronic si vystačí se dvěma pedály a nabízí dva pracovní módy. V automatickém řadí bez zásahu řidiče a zároveň snižuje spotřebu paliva (-0.2 l/100 km). Řidič může v případě potřeby kdykoliv manuálně podřadit, aniž by opustil automatický režim. Dynamičtější, sekvenční způsob řazení zachovává pocit kontroly nad vozem. Převodové stupně se řadí ovladači na volantu nebo pohybem řadicí volící páky vpřed/vzad.

1.6 16V 80 kW (TU5JP4)

Čtyřválec DOHC o zdvihovém objemu 1 587 cm3, vrtání 78,5 mm a zdvihu 82 mm, dosahuje 80 kW při 5 750 ot./min a největšího točivého momentu 147 Nm/4 000 ot.. Od 2 000 otáček poskytuje 85 % této hodnoty a v rozmezí 3 000 až 5 500 neklesá pod 140 Nm, což představuje 95 %. Průměrná spotřeba paliva v kombinovaném provozu činí 7 l/100 km a emise CO2 166 g/km. Nejvyšší rychlost dělí od dvoustovky pouhých 6 km/h.

Vznětové motory HDI

jsou konstruovány v souladu s politikou „downsizing“, která má za cíl snižovat zdvihový objem a spotřebu paliva při současném zachování dynamických charakteristik motoru. Jsou vybaveny přímým vysokotlakým vstřikováním paliva Common Rail II, nejsilnější z nich také částicovým filtrem FAP.

1.4 HDI 50 kW (DV4TD)

Čtyřválec OHC s objemem 1 398 cm3 (vrtání 73,7 mm, zdvih 82 mm) je schopen maximálního výkonu 50 kW při 4 000 ot./min a kroutícího momentu 160 Nm/2000 ot.. Je přeplňován turbodmychadlem, jehož otáčky můžou dosáhnout až 240 000 ot./min.

Systém přímého vysokotlakého vstřikování pracuje s tlakem v rozmezí 300 až 1 350 barů, průměrná spotřeba paliva nepřesahuje 4.5 l/100 km a emise CO2 120 g/km.

1.6 HDI 16V 66 kW (DV6ATED4)

Stěžejní vznětový motor o objemu 1 560 cm3 se může pochlubit hliníkovým blokem válců, šestnáctiventilovým rozvodem a maximálním vstřikovacím tlakem až 1600 barů.

Dosahuje 66 kW při 4 000 ot./min a 215 Nm je k dispozici již od 1 750 1/min. Vstřikovače se šesti otvory malého průměru produkují homogenní palivovou směs, vstřikování je vícebodové s možností řízení až šesti vstřiků v jednom cyklu. Spotřeba paliva činí 4.5 l/100 km a emise CO2 jsou pod hranicí 120 g/km.

1.6 HDI 16V 80 kW (DV6TED4 FAP)

Mechanicky shodný s DV6ATED4, turbodmychadlo s variabilní geometrií lopatek zlepšuje jeho agilitu a funkce overboost umožňuje krátkodobě zvýšit maximální hodnotu točivého momentu.

Největší točivý moment 240 Nm /1 750 ot. tak může dosáhnout 260 Nm, maximální výkon je 80 kW/4 000 ot.. Spotřeba paliva zůstává pod pětilitrovou hranicí; 4.8 l/100 km, emise CO2 126 g/km.

Galská novinka pro segment B dostala velmi slušné předpoklady navázat na úspěchy svých dvou famózních předků. Použila všechny osvědčené ingredience z dvěstěšestky a přidala spoustu krychlových decimetrů; řada zákazníků se také později nechá zlákat na sdílenou techniku s budoucím MINI. Jestli tato strategie uspěje, ukáže až čas; už teď je ale jasné, že se narodilo další krásné auto!

Ladislav Čermák