Jaké.auto Informace o autech podle značky a modelu

Peugeot 306 - Rival se lvem ve znaku

Ondřej Láník
Peugeot představil model 306 v roce 1993 s velkou pompou. Dvoustránkové reklamy uváděly novinku palcovým titulkem La Rivale, což mělo znamenat, že tehdy nový Golf III konečně dostává sobě rovného konkurenta.

Ve Francii si svou početnou klientelu získal. Mimo domovinu už to zas tak slavné nebylo. Peugeot a Citro—n postavili proti Golfu III konstrukčně velmi příbuzné modely 306/ZX, které sdílely mnoho komponentů, celou motorovou škálu a podvozek. Vše bylo přirozeně u každé ze značek jinak naladěno, podvozek byl přizpůsoben charakteru jednotlivých modelů, ale v zásadě šlo o velmi podobné vozy. Peugeoty 306 měly vpředu klasickou konstrukci nápravy se vzpěrou McPherson, na zadní nápravě se o pohodlnou jízdu staralo odpružení torzními tyčemi, tolik oblíbené v zemi galského kohouta. Právě odpružení a samotná konstrukce zadní nápravy sklízela výtky za hlučnější projev. Elasto-kinematické vedení zadních kol přitom umožňovalo pasivní řízení zadní nápravy, natočením kol v řádu několika stupňů. Rozvor 2580 mm mohl trojkový Golf novému Peugeotu v roce 1993 jen tiše závidět, neboť oblíbený německý bestseller se musel spokojit jen se skromnými 2475 mm. Prostor v interiéru na předních a hlavně na zadních sedadlech třistašestky byl díky tomu, v době uvedení na trh, na špičce své třídy.

Peugeot 306 se nejdříve začal prodávat jako tří a pětidveřový hatchback a to už v roce 1993. Následovala otevřená verze Cabriolet na jaře 1994 a na podzim se na trhy dostal sedan. Na praktické kombi se čekalo poměrně dlouhou dobu až do faceliftu řady v roce 1997. Nejčastěji se v bazarech setkáte s hatchbacky, které dobře skrývají slušný zavazadlový prostor o objemu 338 l. Třídveřový model se k nám dostával většinou jen ve výkonnějších provedeních s různými označeními (XSi, S16, GTI se šestistupňovou převodovkou) a různými výkonovými verzemi dvoulitrového zážehového čtyřválce (90-122 kW). Elegantní pětidveřovou karosérii můžete potkat v bazarech v různých úrovních výbav označovaných písmeny (základní je XN a výše pak XR, XT, XS). Pod kapotou jsou známé motory skupiny PSA. Nejmenší zážehová jednotka 1.1 l (44 kW) je dobrým motorem pro menší modely 106 a 206, ale ve třistašestce už dnešním požadavkům nestačí. Rozumnější volbou bude motor 1.4 (55 kW) nebo 1.6 (65 kW). Nepočítáme-li sportovní dvoulitry, byl největším agregátem pod kapotou Peugeotu 306 motor 1.8 (74 kW), který byl dodáván také se čtyřstupňovou automatickou převodovkou a v zachovalém stavu si jej můžete prohlédnout na našich fotografiích. Francouzská auta jsou oblíbená zejména pro dieselové motory. Majitelé třistašestky mohli volit mezi dvěma vznětovými jednotkami s nepřímým vstřikem nafty o zdvihovém objemu 1905 cm3. Slabší-atmosférická-verze 1.9D měla 47 kW při 4600 ot./min a maximum momentu jen 118 Nm při 2000 ot./min. Mnohem větší dynamiku nabídla přeplňovaná verze 1.9 dt, která dosahovala výkonu 66 kW už při 4000 ot./min a mohutný točivý moment měl maximum 196 Nm při 2250 ot./min. S tímto motorem jezdila třistašestka běžně za 5 litrů, ale přitom byla schopna také zrychlovat na 100 km/h z klidu za méně něž 13 s a nejvíce jela 180 km/h.

V roce 1997 dostal model 306 jen uhlazenější linky, přestože Volkswagen v té době již připravoval uvedení zcela nové řady Golf. Doslova a do písmene o číslo větší Peugeot 307, ale měl přijít teprve v roce 2001. Alespoň pod kapotou 306 se objevily novinky - šestnáctiventilové verze větších motorů 1.8 16V (81 kW) a 2.0 16V (97 kW). Inovace se dotkly i vznětových motorů. Základní atmosférický diesel 1.9D má 51 kW a vyhledávaným bazarovým kouskem bude moderní dvoulitrový vznětový motor 2.0 HDi, který vystřídal přeplňovanou jednadevítku. Nepřímý vstřik tak nahradila moderní technologie vstřikování nafty common-rail. Ve srovnání s předchůdcem má HDi stejný výkon 66 kW, vyšší maximum točivého momentu 205 Nm při 1900 ot./min, nižší spotřebu, ale zejména klidnější a tišší chod.

Kombi má záď s výraznými světlomety, které lišácky zasahují do zatmavených zadních D-sloupků a boční oken, čímž oživují vzhled jinak spíše konzervativního vozu. Základní zavazadlový prostor kombi, označovaného Break, činí 442 l a lze jej zvětšit sklopením sedadel až na 1512 l. Tříprostorová verze Peugeotu 306 je o něco více reprezentativní než ostatní 306 a v zádi s sebou vozí 463 l užitného prostoru. Všechny modely 306 mají od roku 1997 nové světlomety a nárazníky, vzadu jsou jednodušeji členěná koncová světla.

Uvnitř Peugeotu vládne velký štít přístrojové desky, v němž je zakomponována kaplička s přehlednými přístroji a horní část středové konzole. Zpracování Peugeotu není žádná sláva, pazvuky a skřípání jsou u mnoha vozů slyšet i na dobrých silnicích. Francouzsky měkčí sedadla mají ve vyšších verzích kvalitní velurové čalounění. Pokud není před spolujezdcem airbag, máte k dispozici dvě uzavřené odkládací schránky. Nepraktický tvar mají vnější zpětná zrcátka.V každodenním provozu vás k dalšímu úkonu před startem motoru vycvičí tovární imobilizér, vyžadující čtyřčíselný kód pro odblokování zapalování. Peugeot má oblibu umisťovat rezervní kolo pod podlahu kufru zvenku a tak zavazadlový prostor má rovnou podlahu a to i v případě, že sklopíte zadní sedadla. Nepříjemné může být nakládání těžkých předmětů díky vyšší nákladové hraně.

Peugeotu 306 se bohužel nevyhnuly některé konstrukční nedostatky, které časem vyústily v problémová místa a práci pro servisy.

Problémovým místem Peugeotu 306 jsou brzdy (zejména bubnové na zadní nápravě), časté je přehřátí motoru způsobené závadami různých částí chladící soustavy a tradiční oblast závad je téměř vše co souvisí s elektřinou ve voze: zapalování, alternátor, baterie, imobilizér... Třistašestka jen málokdy koroduje.

Ve statistice TÜV Auto Report 2003 je Peugeot 306 veden v nejmladších exemplářích jako průměr, s rostoucím věkem pak sklouzává do horšího průměru ve třídě stejně starých aut. Mezi 1-3 letými automobily drží spolu s BMW Z3 a Alfou 156 66. pozici s 5,6% vadných automobilů a je tak nejvýše umístěným Peugeotem. V kategorii 6-7 let starých aut je 306 na podprůměrném 61. místě s 18,6% vadných vozů, když jej v tomto pořadí předstihl i starší a větší typ 405.

V CRASHTESTcrashtestu Euro NCAP vyřkli komisaři v roce 1997, vzhledem ke konstrukčnímu stáří vozu, dobrý verdikt. Ochrana při čelním nárazu, kterou poskytl Peugeot 306 neměla vyloženě dobré nebo špatné stránky. I bez bočních airbagů byly splněny předepsané požadavky předpisu pro boční náraz, který začal platit pro nové modely od října 1999.

Ke koupi lze doporučit zejména vozy po faceliftu z roku 1997, které jsou přeci jen pohlednější a mají vychytány některé nedostatky. Pokud vám jde o bohatou výbavu, zaměřte se na poslední ročníky před střídáním generací, protože Peugeot uváděl na trh řadu slušně vybavených akčních modelů, aby se výběhová třistašestka lépe prodávala.

Další informace o tomto voze najdete také na těchto odkazech:

Přednosti

  • elegantní design
  • široká nabídka motorů a verzí karosérie
  • dobré jízdní vlastnosti
  • odolnost vůči korozi

Nedostatky

  • hlučný podvozek
  • méně přesné řazení
  • u základních verzí absence posilovače
  • vrzání a skřípání plastů v interiéru

Nejčastější závady

  • závady na brzdové soustavě (nestejnoměrný účinek, zablokování brzdy)
  • závady alternátoru, imobilizéru, kabeláže
  • přehřáté motory vlivem závad termostatu, ventilátoru chladiče, netěsné chladící soustavy
  • prasknuté čelní sklo
Vůz/r.v. 1999 1998 1997 1996 1995 1994 1993
306 1.4 XN 5dv. - - 127000 113000 101000 91000 82000
306 1.9 XRDT 5dv. - - 169000 150000 134000 116000 99000
306 1.4 XN 5dv.(mod.97) 167000 146000 131000 - - - -
306 1.9 XRDT 5dv.(mod.97) 225000 196000 175000 - - - -
Ondřej Láník