Peugeot 306 - Rival se lvem ve znaku
Ve Francii si svou početnou klientelu získal. Mimo domovinu už to zas tak slavné nebylo. Peugeot a Citro—n postavili proti Golfu III konstrukčně velmi příbuzné modely 306/ZX, které sdílely mnoho komponentů, celou motorovou škálu a podvozek. Vše bylo přirozeně u každé ze značek jinak naladěno, podvozek byl přizpůsoben charakteru jednotlivých modelů, ale v zásadě šlo o velmi podobné vozy. Peugeoty 306 měly vpředu klasickou konstrukci nápravy se vzpěrou McPherson, na zadní nápravě se o pohodlnou jízdu staralo odpružení torzními tyčemi, tolik oblíbené v zemi galského kohouta. Právě odpružení a samotná konstrukce zadní nápravy sklízela výtky za hlučnější projev. Elasto-kinematické vedení zadních kol přitom umožňovalo pasivní řízení zadní nápravy, natočením kol v řádu několika stupňů. Rozvor 2580 mm mohl trojkový Golf novému Peugeotu v roce 1993 jen tiše závidět, neboť oblíbený německý bestseller se musel spokojit jen se skromnými 2475 mm. Prostor v interiéru na předních a hlavně na zadních sedadlech třistašestky byl díky tomu, v době uvedení na trh, na špičce své třídy.
Peugeot 306 se nejdříve začal prodávat jako tří a pětidveřový hatchback a to už v roce 1993. Následovala otevřená verze Cabriolet na jaře 1994 a na podzim se na trhy dostal sedan. Na praktické kombi se čekalo poměrně dlouhou dobu až do faceliftu řady v roce 1997. Nejčastěji se v bazarech setkáte s hatchbacky, které dobře skrývají slušný zavazadlový prostor o objemu 338 l. Třídveřový model se k nám dostával většinou jen ve výkonnějších provedeních s různými označeními (XSi, S16, GTI se šestistupňovou převodovkou) a různými výkonovými verzemi dvoulitrového zážehového čtyřválce (90-122 kW). Elegantní pětidveřovou karosérii můžete potkat v bazarech v různých úrovních výbav označovaných písmeny (základní je XN a výše pak XR, XT, XS). Pod kapotou jsou známé motory skupiny PSA. Nejmenší zážehová jednotka 1.1 l (44 kW) je dobrým motorem pro menší modely 106 a 206, ale ve třistašestce už dnešním požadavkům nestačí. Rozumnější volbou bude motor 1.4 (55 kW) nebo 1.6 (65 kW). Nepočítáme-li sportovní dvoulitry, byl největším agregátem pod kapotou Peugeotu 306 motor 1.8 (74 kW), který byl dodáván také se čtyřstupňovou automatickou převodovkou a v zachovalém stavu si jej můžete prohlédnout na našich fotografiích. Francouzská auta jsou oblíbená zejména pro dieselové motory. Majitelé třistašestky mohli volit mezi dvěma vznětovými jednotkami s nepřímým vstřikem nafty o zdvihovém objemu 1905 cm3. Slabší-atmosférická-verze 1.9D měla 47 kW při 4600 ot./min a maximum momentu jen 118 Nm při 2000 ot./min. Mnohem větší dynamiku nabídla přeplňovaná verze 1.9 dt, která dosahovala výkonu 66 kW už při 4000 ot./min a mohutný točivý moment měl maximum 196 Nm při 2250 ot./min. S tímto motorem jezdila třistašestka běžně za 5 litrů, ale přitom byla schopna také zrychlovat na 100 km/h z klidu za méně něž 13 s a nejvíce jela 180 km/h.
V roce 1997 dostal model 306 jen uhlazenější linky, přestože Volkswagen v té době již připravoval uvedení zcela nové řady Golf. Doslova a do písmene o číslo větší Peugeot 307, ale měl přijít teprve v roce 2001. Alespoň pod kapotou 306 se objevily novinky - šestnáctiventilové verze větších motorů 1.8 16V (81 kW) a 2.0 16V (97 kW). Inovace se dotkly i vznětových motorů. Základní atmosférický diesel 1.9D má 51 kW a vyhledávaným bazarovým kouskem bude moderní dvoulitrový vznětový motor 2.0 HDi, který vystřídal přeplňovanou jednadevítku. Nepřímý vstřik tak nahradila moderní technologie vstřikování nafty common-rail. Ve srovnání s předchůdcem má HDi stejný výkon 66 kW, vyšší maximum točivého momentu 205 Nm při 1900 ot./min, nižší spotřebu, ale zejména klidnější a tišší chod.
Kombi má záď s výraznými světlomety, které lišácky zasahují do zatmavených zadních D-sloupků a boční oken, čímž oživují vzhled jinak spíše konzervativního vozu. Základní zavazadlový prostor kombi, označovaného Break, činí 442 l a lze jej zvětšit sklopením sedadel až na 1512 l. Tříprostorová verze Peugeotu 306 je o něco více reprezentativní než ostatní 306 a v zádi s sebou vozí 463 l užitného prostoru. Všechny modely 306 mají od roku 1997 nové světlomety a nárazníky, vzadu jsou jednodušeji členěná koncová světla.
Uvnitř Peugeotu vládne velký štít přístrojové desky, v němž je zakomponována kaplička s přehlednými přístroji a horní část středové konzole. Zpracování Peugeotu není žádná sláva, pazvuky a skřípání jsou u mnoha vozů slyšet i na dobrých silnicích. Francouzsky měkčí sedadla mají ve vyšších verzích kvalitní velurové čalounění. Pokud není před spolujezdcem airbag, máte k dispozici dvě uzavřené odkládací schránky. Nepraktický tvar mají vnější zpětná zrcátka.V každodenním provozu vás k dalšímu úkonu před startem motoru vycvičí tovární imobilizér, vyžadující čtyřčíselný kód pro odblokování zapalování. Peugeot má oblibu umisťovat rezervní kolo pod podlahu kufru zvenku a tak zavazadlový prostor má rovnou podlahu a to i v případě, že sklopíte zadní sedadla. Nepříjemné může být nakládání těžkých předmětů díky vyšší nákladové hraně.
Peugeotu 306 se bohužel nevyhnuly některé konstrukční nedostatky, které časem vyústily v problémová místa a práci pro servisy.
Problémovým místem Peugeotu 306 jsou brzdy (zejména bubnové na zadní nápravě), časté je přehřátí motoru způsobené závadami různých částí chladící soustavy a tradiční oblast závad je téměř vše co souvisí s elektřinou ve voze: zapalování, alternátor, baterie, imobilizér... Třistašestka jen málokdy koroduje.
Ve statistice TÜV Auto Report 2003 je Peugeot 306 veden v nejmladších exemplářích jako průměr, s rostoucím věkem pak sklouzává do horšího průměru ve třídě stejně starých aut. Mezi 1-3 letými automobily drží spolu s BMW Z3 a Alfou 156 66. pozici s 5,6% vadných automobilů a je tak nejvýše umístěným Peugeotem. V kategorii 6-7 let starých aut je 306 na podprůměrném 61. místě s 18,6% vadných vozů, když jej v tomto pořadí předstihl i starší a větší typ 405.
V CRASHTESTcrashtestu Euro NCAP vyřkli komisaři v roce 1997, vzhledem ke konstrukčnímu stáří vozu, dobrý verdikt. Ochrana při čelním nárazu, kterou poskytl Peugeot 306 neměla vyloženě dobré nebo špatné stránky. I bez bočních airbagů byly splněny předepsané požadavky předpisu pro boční náraz, který začal platit pro nové modely od října 1999.
Ke koupi lze doporučit zejména vozy po faceliftu z roku 1997, které jsou přeci jen pohlednější a mají vychytány některé nedostatky. Pokud vám jde o bohatou výbavu, zaměřte se na poslední ročníky před střídáním generací, protože Peugeot uváděl na trh řadu slušně vybavených akčních modelů, aby se výběhová třistašestka lépe prodávala.
Další informace o tomto voze najdete také na těchto odkazech:
Přednosti
- elegantní design
- široká nabídka motorů a verzí karosérie
- dobré jízdní vlastnosti
- odolnost vůči korozi
Nedostatky
- hlučný podvozek
- méně přesné řazení
- u základních verzí absence posilovače
- vrzání a skřípání plastů v interiéru
Nejčastější závady
- závady na brzdové soustavě (nestejnoměrný účinek, zablokování brzdy)
- závady alternátoru, imobilizéru, kabeláže
- přehřáté motory vlivem závad termostatu, ventilátoru chladiče, netěsné chladící soustavy
- prasknuté čelní sklo
Vůz/r.v. | 1999 | 1998 | 1997 | 1996 | 1995 | 1994 | 1993 |
306 1.4 XN 5dv. | - | - | 127000 | 113000 | 101000 | 91000 | 82000 |
306 1.9 XRDT 5dv. | - | - | 169000 | 150000 | 134000 | 116000 | 99000 |
306 1.4 XN 5dv.(mod.97) | 167000 | 146000 | 131000 | - | - | - | - |
306 1.9 XRDT 5dv.(mod.97) | 225000 | 196000 | 175000 | - | - | - | - |