Prodeje elektromobilů v Evropě: Němci září, Tesla a Číňané hoří

BMW i4 xDrive40 Gran Coupé • Zdroj: auto.cz/David Rajdl

BMW i4 xDrive40 Gran Coupé • Zdroj: auto.cz/David Rajdl

BMW i4 xDrive40 Gran Coupé • Zdroj: auto.cz/David Rajdl

BMW i4 xDrive40 Gran Coupé • Zdroj: auto.cz/David Rajdl

BMW i4 xDrive40 Gran Coupé • Zdroj: auto.cz/David Rajdl

BMW i4 xDrive40 Gran Coupé • Zdroj: auto.cz/David Rajdl

BMW i4 xDrive40 Gran Coupé • Zdroj: auto.cz/David Rajdl

BMW i4 xDrive40 Gran Coupé • Zdroj: auto.cz/David Rajdl

BMW i4 xDrive40 Gran Coupé • Zdroj: auto.cz/David Rajdl

BMW i4 xDrive40 Gran Coupé • Zdroj: auto.cz/David Rajdl

BMW i4 xDrive40 Gran Coupé • Zdroj: auto.cz/David Rajdl

BMW i4 xDrive40 Gran Coupé • Zdroj: auto.cz/David Rajdl

BMW i4 xDrive40 Gran Coupé • Zdroj: auto.cz/David Rajdl

BMW i4 xDrive40 Gran Coupé • Zdroj: auto.cz/David Rajdl

BMW i4 xDrive40 Gran Coupé • Zdroj: auto.cz/David Rajdl

BMW i4 xDrive40 Gran Coupé • Zdroj: auto.cz/David Rajdl

BMW i4 xDrive40 Gran Coupé • Zdroj: auto.cz/David Rajdl

BMW i4 xDrive40 Gran Coupé • Zdroj: auto.cz/David Rajdl

BMW i4 xDrive40 Gran Coupé • Zdroj: auto.cz/David Rajdl

BMW i4 xDrive40 Gran Coupé • Zdroj: auto.cz/David Rajdl

BMW i4 xDrive40 Gran Coupé • Zdroj: auto.cz/David Rajdl

BMW i4 xDrive40 Gran Coupé • Zdroj: auto.cz/David Rajdl

BMW i4 xDrive40 Gran Coupé • Zdroj: auto.cz/David Rajdl

BMW i4 xDrive40 Gran Coupé • Zdroj: auto.cz/David Rajdl

BMW i4 xDrive40 Gran Coupé • Zdroj: auto.cz/David Rajdl

BMW i4 xDrive40 Gran Coupé • Zdroj: auto.cz/David Rajdl

BMW i4 xDrive40 Gran Coupé • Zdroj: auto.cz/David Rajdl

BMW i4 xDrive40 Gran Coupé • Zdroj: auto.cz/David Rajdl

BMW i4 xDrive40 Gran Coupé • Zdroj: auto.cz/David Rajdl

BMW i4 xDrive40 Gran Coupé • Zdroj: auto.cz/David Rajdl

BMW i4 xDrive40 Gran Coupé • Zdroj: auto.cz/David Rajdl

BMW i4 xDrive40 Gran Coupé • Zdroj: auto.cz/David Rajdl

BMW i4 xDrive40 Gran Coupé • Zdroj: auto.cz/David Rajdl

BMW i4 xDrive40 Gran Coupé • Zdroj: auto.cz/David Rajdl

BMW i4 xDrive40 Gran Coupé • Zdroj: auto.cz/David Rajdl

BMW i4 xDrive40 Gran Coupé • Zdroj: auto.cz/David Rajdl

BMW i4 xDrive40 Gran Coupé • Zdroj: auto.cz/David Rajdl

BMW i4 xDrive40 Gran Coupé • Zdroj: auto.cz/David Rajdl

BMW i4 xDrive40 Gran Coupé • Zdroj: auto.cz/David Rajdl

BMW i4 xDrive40 Gran Coupé • Zdroj: auto.cz/David Rajdl

BMW i4 xDrive40 Gran Coupé • Zdroj: auto.cz/David Rajdl

BMW i4 xDrive40 Gran Coupé • Zdroj: auto.cz/David Rajdl

BMW i4 xDrive40 Gran Coupé • Zdroj: auto.cz/David Rajdl

BMW i4 xDrive40 Gran Coupé • Zdroj: auto.cz/David Rajdl

BMW i4 xDrive40 Gran Coupé • Zdroj: auto.cz/David Rajdl

BMW i4 xDrive40 Gran Coupé • Zdroj: auto.cz/David Rajdl

BMW i4 xDrive40 Gran Coupé • Zdroj: auto.cz/David Rajdl

BMW i4 xDrive40 Gran Coupé • Zdroj: auto.cz/David Rajdl

BMW i4 xDrive40 Gran Coupé • Zdroj: auto.cz/David Rajdl

BMW i4 xDrive40 Gran Coupé • Zdroj: auto.cz/David Rajdl

BMW i4 xDrive40 Gran Coupé • Zdroj: auto.cz/David Rajdl

BMW i4 xDrive40 Gran Coupé • Zdroj: auto.cz/David Rajdl

BMW i4 xDrive40 Gran Coupé • Zdroj: auto.cz/David Rajdl

BMW i4 xDrive40 Gran Coupé • Zdroj: auto.cz/David Rajdl

BMW i4 xDrive40 Gran Coupé • Zdroj: auto.cz/David Rajdl

BMW i4 xDrive40 Gran Coupé • Zdroj: auto.cz/David Rajdl

BMW i4 xDrive40 Gran Coupé • Zdroj: auto.cz/David Rajdl

BMW i4 xDrive40 Gran Coupé • Zdroj: auto.cz/David Rajdl

BMW i4 xDrive40 Gran Coupé • Zdroj: auto.cz/David Rajdl

BMW i4 xDrive40 Gran Coupé • Zdroj: auto.cz/David Rajdl

BMW i4 xDrive40 Gran Coupé • Zdroj: auto.cz/David Rajdl

BMW i4 xDrive40 Gran Coupé • Zdroj: auto.cz/David Rajdl

BMW i4 xDrive40 Gran Coupé • Zdroj: auto.cz/David Rajdl

BMW i4 xDrive40 Gran Coupé • Zdroj: auto.cz/David Rajdl

BMW i4 xDrive40 Gran Coupé • Zdroj: auto.cz/David Rajdl

BMW i4 xDrive40 Gran Coupé • Zdroj: auto.cz/David Rajdl

BMW i4 xDrive40 Gran Coupé • Zdroj: auto.cz/David Rajdl

BMW i4 xDrive40 Gran Coupé • Zdroj: auto.cz/David Rajdl

BMW i4 xDrive40 Gran Coupé • Zdroj: auto.cz/David Rajdl

BMW i4 xDrive40 Gran Coupé • Zdroj: auto.cz/David Rajdl

BMW i4 xDrive40 Gran Coupé • Zdroj: auto.cz/David Rajdl

BMW i4 xDrive40 Gran Coupé • Zdroj: auto.cz/David Rajdl

BMW i4 xDrive40 Gran Coupé • Zdroj: auto.cz/David Rajdl

BMW i4 xDrive40 Gran Coupé • Zdroj: auto.cz/David Rajdl

BMW i4 xDrive40 Gran Coupé • Zdroj: auto.cz/David Rajdl

BMW i4 xDrive40 Gran Coupé • Zdroj: auto.cz/David Rajdl

BMW i4 xDrive40 Gran Coupé • Zdroj: auto.cz/David Rajdl

BMW i4 xDrive40 Gran Coupé • Zdroj: auto.cz/David Rajdl

BMW i4 xDrive40 Gran Coupé • Zdroj: auto.cz/David Rajdl

BMW i4 xDrive40 Gran Coupé • Zdroj: auto.cz/David Rajdl

BMW i4 xDrive40 Gran Coupé • Zdroj: auto.cz/David Rajdl

BMW i4 xDrive40 Gran Coupé • Zdroj: auto.cz/David Rajdl

BMW i4 xDrive40 Gran Coupé • Zdroj: auto.cz/David Rajdl

BMW i4 xDrive40 Gran Coupé • Zdroj: auto.cz/David Rajdl

BMW i4 xDrive40 Gran Coupé • Zdroj: auto.cz/David Rajdl

BMW i4 xDrive40 Gran Coupé • Zdroj: auto.cz/David Rajdl

BMW i4 xDrive40 Gran Coupé • Zdroj: auto.cz/David Rajdl

BMW i4 xDrive40 Gran Coupé • Zdroj: auto.cz/David Rajdl

BMW i4 xDrive40 Gran Coupé • Zdroj: auto.cz/David Rajdl

BMW i4 xDrive40 Gran Coupé • Zdroj: auto.cz/David Rajdl

BMW i4 xDrive40 Gran Coupé • Zdroj: auto.cz/David Rajdl

BMW i4 xDrive40 Gran Coupé • Zdroj: auto.cz/David Rajdl

BMW i4 xDrive40 Gran Coupé • Zdroj: auto.cz/David Rajdl

BMW i4 xDrive40 Gran Coupé • Zdroj: auto.cz/David Rajdl

BMW i4 xDrive40 Gran Coupé • Zdroj: auto.cz/David Rajdl

BMW i4 xDrive40 Gran Coupé • Zdroj: auto.cz/David Rajdl

BMW i4 xDrive40 Gran Coupé • Zdroj: auto.cz/David Rajdl

BMW i4 xDrive40 Gran Coupé • Zdroj: auto.cz/David Rajdl

BMW i4 xDrive40 Gran Coupé • Zdroj: auto.cz/David Rajdl

BMW i4 xDrive40 Gran Coupé • Zdroj: auto.cz/David Rajdl

BMW i4 xDrive40 Gran Coupé • Zdroj: auto.cz/David Rajdl

BMW i4 xDrive40 Gran Coupé • Zdroj: auto.cz/David Rajdl

BMW i4 xDrive40 Gran Coupé • Zdroj: auto.cz/David Rajdl

BMW i4 xDrive40 Gran Coupé • Zdroj: auto.cz/David Rajdl

BMW i4 xDrive40 Gran Coupé • Zdroj: auto.cz/David Rajdl

BMW i4 xDrive40 Gran Coupé • Zdroj: auto.cz/David Rajdl

BMW i4 xDrive40 Gran Coupé • Zdroj: auto.cz/David Rajdl

BMW i4 xDrive40 Gran Coupé • Zdroj: auto.cz/David Rajdl

BMW i4 xDrive40 Gran Coupé • Zdroj: auto.cz/David Rajdl

BMW i4 xDrive40 Gran Coupé • Zdroj: auto.cz/David Rajdl

BMW i4 xDrive40 Gran Coupé • Zdroj: auto.cz/David Rajdl

BMW i4 xDrive40 Gran Coupé • Zdroj: auto.cz/David Rajdl

BMW i4 xDrive40 Gran Coupé • Zdroj: auto.cz/David Rajdl

BMW i4 xDrive40 Gran Coupé • Zdroj: auto.cz/David Rajdl

BMW i4 xDrive40 Gran Coupé • Zdroj: auto.cz/David Rajdl

BMW i4 xDrive40 Gran Coupé • Zdroj: auto.cz/David Rajdl

BMW i4 xDrive40 Gran Coupé • Zdroj: auto.cz/David Rajdl

BMW i4 xDrive40 Gran Coupé • Zdroj: auto.cz/David Rajdl

BMW i4 xDrive40 Gran Coupé • Zdroj: auto.cz/David Rajdl

BMW i4 xDrive40 Gran Coupé • Zdroj: auto.cz/David Rajdl

BMW i4 xDrive40 Gran Coupé • Zdroj: auto.cz/David Rajdl

BMW i4 xDrive40 Gran Coupé • Zdroj: auto.cz/David Rajdl

BMW i4 xDrive40 Gran Coupé • Zdroj: auto.cz/David Rajdl

BMW i4 xDrive40 Gran Coupé • Zdroj: auto.cz/David Rajdl

BMW i4 xDrive40 Gran Coupé • Zdroj: auto.cz/David Rajdl

BMW i4 xDrive40 Gran Coupé • Zdroj: auto.cz/David Rajdl

BMW i4 xDrive40 Gran Coupé • Zdroj: auto.cz/David Rajdl

BMW i4 xDrive40 Gran Coupé • Zdroj: auto.cz/David Rajdl

BMW i4 xDrive40 Gran Coupé • Zdroj: auto.cz/David Rajdl

BMW i4 xDrive40 Gran Coupé • Zdroj: auto.cz/David Rajdl

BMW i4 xDrive40 Gran Coupé • Zdroj: auto.cz/David Rajdl

BMW i4 xDrive40 Gran Coupé • Zdroj: auto.cz/David Rajdl

BMW i4 xDrive40 Gran Coupé • Zdroj: auto.cz/David Rajdl
Registrace elektrických aut v Evropě stoupají. Daří se ovšem především domácím výrobcům, naopak Číňané a Američané počítají ztráty.
Tesla Model Y se v roce 2023 stala nejprodávanějším autem světa. Dařilo se jí také v Evropě, kde mezi všemi modely obsadila první místo jako vůbec první elektromobil a první americké auto v historii. Od té doby ovšem uplynula spousta času.
Stále lepší konkurence v kombinaci s negativním působením šéfa Tesly Elona Muska v Trumpově administrativě srazily prodeje této americké značky nejen v Evropě. Ve srovnání s loňským prvním pololetím tržní podíl Tesly na našem kontinentu klesl téměř o osm procent.
Tesla má navíc navzdory hloubkovým modernizacím modelů 3 a Y poměrně staré portfolio. Oba zmíněné vozy jsou v průměru osm let staré, kdežto u koncernu Volkswagen stáří 21 nabízených elektromobilů v průměru dosahuje 3,1 roku.
Nedařilo se ani čínským automobilkám, potažmo jejich evropských značkám. Například skupina Geely, do níž patří mimo jiné Volvo a Polestar, měla v loňském prvním pololetí více než devítiprocentní podíl na trhu s elektromobily, letos je to o tři procentní body méně. A hůř je na tom také SAIC, který v Evropě zastupuje především MG. V jeho případě se podíl smrskl o 2,5 procentního vodu. Podobně je na tom také Smart, který z poloviny patří pod zmíněné Geely.
Za jejich propadem stojí především lepší a dostupnější evropská a korejská konkurence a loňská cla na čínské elektromobily, které EU na tamní výrobce uvalila kvůli podpoře ze strany komunistického státu.
Propad se však netýká všech automobilek z druhé nejlidnatější země světa. BYD, prakticky jediný čínský výrobce aut v soukromém vlastnictví (ostatní jsou zcela či částečně v majetku státu), si meziročně polepšil z 1,9 na 3,5 %.
| Podíl jednotlivých skupin na trhu s elektromobily v Evropě | |||
| Skupina | Podíl (1-6/2024) | Podíl (1-6/2025) | Meziroční změna (procentní body) |
| koncern Volkswagen | 18,6 | 28,6 | 9,7 |
| Stellantis | 12 | 11,4 | -0,6 |
| skupina BMW | 10,2 | 10,4 | 0,2 |
| Hyundai-Kia | 7,6 | 8,8 | 1,2 |
| Tesla | 16,4 | 8,6 | -7,8 |
| skupina Renault | 5,3 | 7,2 | 1,8 |
| skupina Geely | 9,2 | 6,2 | -3,0 |
| Mercedes | 5,6 | 4,7 | -0,9 |
| BYD | 1,9 | 3,5 | 1,6 |
| Ford | 1,1 | 3,1 | 2,0 |
| SAIC | 4,7 | 2,2 | -2,5 |
| Smart | 1,6 | 0,5 | -1,1 |
| Zdroj: JATO Dynamics | |||
Největší nárůst ovšem zaznamenal koncern Volkswagen, který táhl nejen vlajková německá značka, ale také Škoda, jeden z největších prodejů elektrických aut v Evropě. Německá skupina si polepšila téměř o deset procentních bodů a s 28,6procentním podílem na našem kontinentu suverénně kraluje.
Data od společnosti JATO Dynamics neobsahují konkrétní japonské automobilky, ale pouze čísla jako celek. Značky z této tradiční automobilové velmoci si z loňských 4,3 procent pohoršily na rovná tři procenta.
Zdroj: JATO Dynamics a Motor1, video a foto: auto.cz

















