Jaké.auto Informace o autech podle značky a modelu

Blanka slaví 10 let. Tohle jste o nejdelším českém tunelu možná nevěděli

Tunel Blanka
Tunel Blanka
Tunel Blanka
Tunel Blanka
16 Fotogalerie
Marek Bednář
Diskuze (2)

Tunelový komplex Blanka pomáhá pražské dopravě od 19. září 2015. Za deset let do něj kromě stamilionů aut vešlo i pár set chodců, deset zvířat a v průměru 2× měsíčně také auto v protisměru. Od zprovoznění Blanky se v Praze žádná nová silnice podobného významu nepostavila a na zbytek Městského okruhu budeme čekat ještě 15 let.

Když se 19. září 2015 otevřel veřejnosti tunelový komplex Blanka, naše redakce byla u toho a jako jedno z vůbec prvních aut, které se do nového tunelu podívalo, použila Škodu Octavia RS třetí generace. Tehdy ještě rychlostí 50 km/h; několik prvních týdnů se tunelem jezdilo právě touto rychlostí, než se limit ustálil na současných 70 km/h.

Blanka se začala stavět v roce 2007. V letech 2008 a 2010 došlo k celkem třem propadům půdy nad tunelem. V květnu a říjnu 2008 vznikly v parku Stromovka nad tunelem propadliny o hloubce 15 a 16 metrů. Nikdo nebyl zraněn. Poslední propad v červenci 2010 sice zavalil bagristu ve stroji, podařilo se ho však vyprostit živého a zdravého.

Ražba byla dokončena v roce 2011 a Blanka měla být zprovozněna ještě v tom roce. Kvůli krizi byl termín odsunut na rok 2012, ale ani to se nesplnilo. V listopadu 2013 označil tehdejší pražský primátor Tomáš Hudeček Blanku za černou stavbu a čekalo se na rozhodčí soud. Ten na jaře 2014 rozhodl, že smlouvy jsou platné, nařídil Praze zaplatit dlužné 4 miliardy korun a společnosti Metrostav stavbu dokončit do pěti měsíců, tedy do září 2014.

Zprovoznění se mělo stihnout v prosinci 2014, následně primátorka Adriana Krnáčová odložila otevření na březen 2015. V únoru toho roku však kontrola zjistila, že z důvodu přívalových dešťů je třeba vyměnit kabely, a proto ke zprovoznění došlo až v září 2015. První čtyři roky však tunel byl ve zkušebním provozu, protože neměl kolaudaci; tu dostal až v roce 2019.

Komplex sestává ze tří na sebe navazujících tunelů. Směrem od Troji navazuje na zároveň otevřenou Novou Povltavskou ulici nejdelší část, Bubenečský tunel o délce 3.090 m, který je zároveň nejdelším silničním tunelem v Česku. Pokud z něj nevyjedete na Letné, pokračujete 1.007 m dlouhým Dejvickým tunelem, z nějž se u Prašného mostu stává 1.405 m dlouhý Brusnický tunel.

Celkem je to 5.502 metrů, které člověk urazí v tunelu. Pokračuje-li dále jižním směrem, přidá se ještě 2.004 m dlouhý Strahovský tunel, stavěný v letech 1980–1997, a 1.260 m dlouhý tunel Mrázovka, stavěný v letech 1999–2004.

Ročně Blankou projede víc než 10 milionů aut; prozatímní rekord přinesl rok 2024, kdy součet vozidel v jednom z tubusů Brusnického tunelu dosáhl čísla 16.541.641. Celkem za 10 let provozu projelo Dejvickým tunelem 271 milionů vozidel, Brusnickým tunelem 266 milionu vozidel a Bubenečským tunelem 236 milionů vozidel.

Drtivá většina řidičů tudy jezdí spořádaně, za deset let však bylo zaznamenáno 297 případů jízdy v protisměru, 469 osob v tunelu mimo vozidlo – jeden chodec vedl po chodníku popelnici, jiný výtečník tudy jel na skateboardu, sem tam se objeví cyklista a v roce 2015 Brusnickým tunelem prošly dvě chodkyně s kočárkem.

Blanka byla v době svého otevření a dodnes je velkou pomocí dopravě v Praze. Ta samozřejmě za těch 10 let zhoustla, jak naznačují i statistiky počtu aut tunely projíždějících – za celých 10 let provozu s výjimkou pandemického roku 2020 počty setrvale rostou. Přesto se v Praze od zprovoznění Blanky nepostavil ani metr nové silnice; město se od té doby soustředí na opravy stávajících komunikací.

Zbývající úseky na východní části Městského okruhu jsou v přípravě, avšak projedeme se jimi až zhruba za 15 let. Úseky Pelc/Tyrolka – U kříže, Balabenka – Rybníčky a Libeňská spojka by měly podle webu hl. města Prahy dostat povolení záměru stavby na přelomu let 2027 a 2028, stavba by měla začít v roce 2030 a dokončení má trvat cca 10 let.

Dříve bychom měli jezdit Hloubětínským tunelem, který vznikne na ulici Kbelské mezi křižovatkou s Kolbenovou a Poděbradskou. Ten by měl být zprovozněn v roce 2031. Ještě dřív by měl být v provozu úsek Pražského okruhu č. 511 mezi Běchovicemi a dálnicí D1; ten bude podle aktuálního plánu zprovozněn v roce 2027 včetně dvou hloubených tunelů.

Video placeholder
TSK Praha zveřejnilo nehody z tunelu Blanka. Je to virál • Zdroj: TSK Praha

Zdroje: TSK Praha, Praha.eu | zdroj foto: archiv a TSK Praha | zdroj videa: TSK Praha

Vstoupit do diskuze (2)